Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN; Hvorfor ble det utviklet?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppgave å skrive om VPN; og da skal jeg skrive om hvorfor det ble utviklet og hva som er meningen med det. Jeg har prøvd å søke litt rundt på nettet etter akkurat hvorfor det ble utviklet, men jeg klarer ikke finne noe om det..

Er det noen som har noen anelse om hvorfor det ble utviklet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk:) jeg har prøvd å søke etter VPN, men jeg finner liksom ingen årsaker til akkurat hvorfor, før du nå sendte meg det:) Oppgaven er gitt på høgskolen, hvor jeg skal holde foredrag i 10 minutter om hvorfor det ble utviklet og hvilken mening det har.

Lenke til kommentar

Kort og godt en måte å koble sammen flere lokasjoner på, sånn at alle lokasjonene fremstår som ett samelt bedriftsnettverk (men kan naturligvis ha flere subnett) over et offentlig nett (internett).

Frem til VPN ble populært, måtte man leie dedikerte linjer eks fra Telenor for å knytte sammen avdelingskontorer og det var svindyrt, gjerne 20.000 mnd for 64 Kb linjer.

Så kom internett, med billige og kraftige linjer (bedrifter hadde tilgang til relativt billige fiberforbindelser før ADSL ble populært i privatmarkedet). Da fant man ut at man kunne bruke VPN på toppen av en internett linje og kryptere trafikken i mellom lokasjonene, så man fikk en billig og sikker forbindelse mellom alle avdelingskontorene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...