Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[LØST] Problem med to stk. matteoppgaver


Anbefalte innlegg

God kveld,

 

Nå har jeg slitt i flere timer med et par matteoppgaver, som jeg virkelig ikke skjønner hvoran jeg skal løse - til tross for å ha lest gjennom og studert stoffet i boka, grundig.

 

Problemene, er som følger:

37501052.png

 

Uansett hva jeg har prøvd, blir uttrykket bare mer komplisert, også havner jeg tilbake ved start..

 

Edit:

Problemet ser ut til å være hvordan skal jeg forholde meg til 'negativ q'.. Hvordan "angriper" jeg denne?

 

Edit: Takk Sk!ppy!

Endret av termostat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags matematikk er dette ? Er det mengdelære med litt annen notasjon enn vanlig eller hva ?

 

Det ligner kanskje vel så mye på boolsk lagebra, men ikke helt.

 

Hvis uttrykkene kan tolkes til å bety ett eller annet som har med forholdvis standard matematikk å gjøre, så finnes det vel en løsning.

 

Er dette på nivå VGs eller noe annet ? Hva heter eventuelt boken og kapitlet i boken ?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Noe av problemet ser ut til å være at forskjellige bøker bruker forskjellige tegnsett.

 

Betyr "bølge q" det samme som "ikke q" ?

 

Hva betyr "tre likhetsstreker" og hvorfor står det "q" på begge sider av disse tre likhetsstrekene ?

 

Tenker det kunne vært forholdvis enkelt å løse disse oppgavene hvis det ble opplyst litt mer.

 

Hvis man har en litt sær bok med litt spesiell tegnbruk og man ikke er villig til å opplyse om hva tegnbruken er, ja da kan jo ikke oppgaven løses.

 

Tenker oppgaven hadde latt seg løse med litt "teamwork".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

"Bølge" = negasjonen, ja.

Tre likhetstegn = "Ekvivalent med (i "logikk"-verden)" / "Er lik (i matteverden)"

 

Og ja, boka er nok kanskje litt sær.

 

Utrrykket skal om mulig forenkles, på samme måte som i matte-verdenen, der man har et algebraisk uttrykk. Så man står igjen med det samme, på begge sider av "likhetstegnet".

Lenke til kommentar

God kveld,

 

Nå har jeg slitt i flere timer med et par matteoppgaver, som jeg virkelig ikke skjønner hvoran jeg skal løse - til tross for å ha lest gjennom og studert stoffet i boka, grundig.

 

Problemene, er som følger:

37501052.png

 

Uansett hva jeg har prøvd, blir uttrykket bare mer komplisert, også havner jeg tilbake ved start..

 

Edit:

Problemet ser ut til å være hvordan skal jeg forholde meg til 'negativ q'.. Hvordan "angriper" jeg denne?

 

Edit: Takk Sk!ppy!

 

Jeg regner med dere har en liste over regler som dere kan benytte. Jeg vil tro at det er to regler en av reglene som lar deg skrive om begge to oppgavene i ett steg. Dette er nok en oppgave som tester dere litt om plassholdere; dersom dere har en regel som sier chart?cht=tx&chl=\sim (x \wedge y) \equiv \sim x \vee \sim y, så må ikke chart?cht=tx&chl=x og chart?cht=tx&chl=y være variabler, men de kan også være formler.

 

Dersom du ikke får løst problemet, kan du vise noen av de utledningen du har prøvd?

 

Edit: liten presisering.

Endret av peterbb
Lenke til kommentar

[...]

Jeg har selvsagt sett den regelen der, men hvordan blir det når man kun har en enslig '~q'?

 

Jeg har ikke engang fått begynt med noen utredning, nettopp p.g.a. av '~q'!

 

De eneste oppgitte reglene, er den du henviser til ovenfor, og: '~(~q)' = 'q'.

Endret av termostat
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at du ikke må henge deg for mye opp i at det står chart?cht=tx&chl=\sim forran den ene q-en.

 

Dersom vi ser på dette eksempelet: chart?cht=tx&chl=\sim(\sim p \wedge q) .

Kan vi benytte regelen chart?cht=tx&chl=\sim(x \wedge y) \equiv \sim x \wedge \sim y?

 

Selv om det står chart?cht=tx&chl=\sim forran chart?cht=tx&chl=p, så kan vil like vel bruke reglen, siden chart?cht=tx&chl=x er en plassholder for en vilkårlig formel. Så vi lar chart?cht=tx&chl=x være chart?cht=tx&chl=\sim p, også lar vi chart?cht=tx&chl=y være chart?cht=tx&chl=q, og da kan chart?cht=tx&chl=\sim(\sim p \wedge q) skrives om til chart?cht=tx&chl=\sim\sim p \vee \sim q.

 

Edit: Dersom dere bare har reglene chart?cht=tx&chl= \sim\sim x \equiv x og chart?cht=tx&chl=\sim (x \wedge y) \equiv \sim x \vee \sim y, så er det ikke mulig å løse oppgaven. Det er enkelt å vise, siden det da blir like mange variabler på hver side av likhetstegnet.

Endret av peterbb
Lenke til kommentar

[...]

Edit: Dersom dere bare har reglene chart?cht=tx&chl= \sim\sim x \equiv x og chart?cht=tx&chl=\sim (x \wedge y) \equiv \sim x \vee \sim y, så er det ikke mulig å løse oppgaven. Det er enkelt å vise, siden det da blir like mange variabler på hver side av likhetstegnet.

Det var ikke meningen å gi inntrykk av at det var kun de to reglene over som var aktuelle å bruke (da er det ihvertfall helt umulig). Det jeg mente å si, er at det var kun de to reglene som var aktuelle for negasjonen av en variabel.. Og det var derfor jeg datt fullstendig av lasset..

 

Ellers, så har man jo selvsagt alle de andre også..

 

Jeg fant uansett ut av det, etter at jeg sluttet å henge meg opp i "fortegnet", og rett og slett så på det mer som et algebraisk uttrykk.

 

På første, så ble svaret/"utregningen" så enkelt som: 'p' = 'p'. (Bruk av absorpsjonsloven).

Endret av termostat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...