tomkjetil Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg tror noe kanskje kan skje. Skjelv over 3 er ganske skjeldent. De få gangene jeg har skjekket aktiviteten tidligere så har det aldri vært mer enn rundt 0-2. 3 er jo 10 ganger kraftigere enn 2 på Richter... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jepp! La merke til det selv for en stund siden. Neste 12-24 timer vil vise om noe mer vil skje. Flytter denne tråden til vitenskapforumet, passer bedre der. Edit: her er Katla online: http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/myrdalsjokull/ Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Skal det skje, så håper jeg virkelig det skjer før jeg drar til London på tirsdag, så jeg får avbestilt, og ikke blir "askefast" Lenke til kommentar
bolleboi Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jepp! La merke til det selv for en stund siden. Neste 12-24 timer vil vise om noe mer vil skje. Flytter denne tråden til vitenskapforumet, passer bedre der. Edit: her er Katla online: http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/myrdalsjokull/ Hva kan skje? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Jordskjelvaktiviteten pleier vel å ta seg opp før vulkanutbrudd. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Lite til ingen magmatisk bevegelse. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Skjelvene er veldig grunne, så ville ikke vært så veldig bekymret foreløpig... Det er også endel andre indikasjoner som foreløpig mangler. There are presently no measurable signs that an eruption of Katla is imminent; however, given the heightened levels of seismicity, the situation might change abruptly. Monitoring teams at IMO are following the ongoing activity closely, and sensor-based networks around the volcano ensure that all seismological, geodetic, and hydrological changes are detected. http://en.vedur.is/about-imo/news/2011/nr/2360 Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 Virker som om forskerne kan si veldig lite om når det blir utbrudd. Et fagfelt som famler litt i blinde, men det er kanskje ikke så rart når det man skal studere foregår flere mil under bakken. Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 9. november 2011 Forfatter Del Skrevet 9. november 2011 Nå kom det et skjelv på 3.5. Det er vel de dobbelte av 3.2 som i åpningsposten ? Det er noe som foregår under der, men det spørs vel om det skjer noe utbrudd. Det kan skje i morgen, eller om 6 år.... Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Ragnarök nalkas. Katla spyr rök och eld över nordanrikena, och lik kommer att ligga över lik. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 (endret) Hva som skjer der nede er det ikke tvil om, magma sprøytes inn i kammeret jevnlig. Har ikke vært mye vertikal bevegelse så langt, så noe utbrudd er nok ikke nært forestående. Dog, som jeg skrev i en tidligere topic, det kammeret er enormt i størrelse, og når det først bestemmer seg for å komme vil det bli en fantastisk forestilling. Noe dommedag blir det ikke, men Eyafjallajökull er en liten fjert sammenlignet med Katla. Verdt å merke seg at det var en stor innsprøytning frem til 7. november, det du ser av skjelv nå er tektonisk/is/vær. Endret 9. november 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. november 2011 Del Skrevet 12. november 2011 http://en.vedur.is/earthquakes-and-volcanism/earthquakes/myrdalsjokull/ Nå er det mer aktiviteter igjen. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Ja, var lite poeng å skrive forrige posten min om tektonisk aktivitet. 2 dager senere var vi i gang igjen, atter en stor innsprøytning. Slik jeg har forstått det er det også prat om nye områder/kamre som fylles. Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 14. november 2011 Forfatter Del Skrevet 14. november 2011 Ja, var lite poeng å skrive forrige posten min om tektonisk aktivitet. 2 dager senere var vi i gang igjen, atter en stor innsprøytning. Slik jeg har forstått det er det også prat om nye områder/kamre som fylles. Betyr det at et utbrudd har blitt mer sannsynlig? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 15. november 2011 Del Skrevet 15. november 2011 (endret) Betyr det at et utbrudd har blitt mer sannsynlig? Dette kan pågå i måneder/år eller for den sakens skyld stoppe brått i morgen og være stille i mangfoldige år. Med det sagt, jo lengre dette holder på jo mer sannsynlig er et utbrudd. Endret 15. november 2011 av Vizla Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 vedder på at det skjer rett før jul, pleier å være noe dritt som skjer når jeg skal fly Lenke til kommentar
tomkjetil Skrevet 20. november 2011 Forfatter Del Skrevet 20. november 2011 vedder på at det skjer rett før jul, pleier å være noe dritt som skjer når jeg skal fly Om du er en skikkelig ulykkesfugl, så kan det være en god predikator....... Men alle vil jo se seg selv som uheldig når ting skjer i jula. Kanskje utbruddet starter 16 desember? Det er mitt tips. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 hahah! liker hvordan du brukte den datoen som eksempel! det er dagen jeg reiser hjem fra UK til Norge, etter to og et halvt år med studier, og hjemreiser til jul, påske og sommer 7 tur-retur flygninger 3 av de har innvolvert ombookinger lange forsinkelser osv. dette var da vulkanutbruddet på island, obama sitt beøk i oslo og kjøbenhavn, og "the big freeze" også kalt 3cm snø over store deler av europa. 2 andre ganger har kun vært basert på flaks at jeg kom meg videre! alltid spennende å reise da, det må jeg si! naturkatastrofer, ekstremvær, presidentbesøk og trafikkulykker. i år skjer det garantert noe, "best case scenario" må være at det skjer et vulkanutbrudd når jeg er i thailand men ser heldig vis ut som om ting har roet seg ned nå Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. november 2011 Del Skrevet 21. november 2011 Men alle vil jo se seg selv som uheldig når ting skjer i jula. Kanskje utbruddet starter 16 desember? Det er mitt tips. Mitt tips er at det fremdeles er veldig lite som tyder på at det kommer noe utbrudd i overskuelig fremtid, så det er bare å slappe av. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. november 2011 Del Skrevet 25. november 2011 http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7890642 Siste nytt om saken. Han peker på at et storutbrudd fra Katla dessuten kan utløse en flodbølge. – Store mengder konsentrert smeltevann som når Atlanterhavet, kan komme til å utløse en tsunami. Dette vil selvsagt ramme Island hardest, men en slik tsunami kan også få konsekvenser for Nord-Europa, sier Nystuen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå