stureplan Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hei ! Laster ned en del, og har enda ikke skaffet meg ekstern harddisk. derfor lurer jeg på at når man legger en fil i papirkurven, og fjerner den, blir resultatet at pc'n er like bra som den ville ha vært om man ikke lastet ned fila ? thx for answering.. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Tjaa.. Det kommer litt an på hva den filen er og gjør. Hvis det er en kjørbar fil så er det ingen garanti for at maskinen er noe som likner på det den var før filen ble kjørt. Hvis det er en fil som inneholder ondsinnet kode som utnytter sikkerhetshull i andre programmer så sliter du med det samme. Hvis det er en ren datafil så vil det eneste som teoretisk sett kan dempe ytelsen være filfragmentering eller at applikasjonen som behandler datafilen gjør noe spesielt (laster ned nye kodeker for å spille den av etc.). Lenke til kommentar
Protest Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Du kan betrakte din datamaskin som et bibliotek. Når du laster inn noe, altså kommer med en ny bok til biblioteket, så oppretter du et kort for boken. I kortet står det generelt om boken, hvor stor den er, og hvor den skal ligge. Det kortet legger du i et register, for at du kjapt skal finne boken osv. Når du kaster boka i papirkurven, så skriver du i registerkortet at det er kastet. Der etter hiver du kortet i en annen kurv. Der blir de liggende .... ! Med tid og stunder så tar OS og rydder opp litt, så noe forsvinner, og noe blir. Kanskje blir halve boka liggende igjen, eller omslaget. Det må skikkelig opprydning til for at alt skal forsvinne. Da må du rense registeret, og tømme papirkurvene skikkelig. Det gjør du ved å gå kontrollpanelet og system. Der har du noe som heter systemgjenoppretting. Den varierende i størrelse, og kan tømmes helt. Når den er tømt, så har du kastet "boka". Om det er en kjørende fil, og du har kjørt fila, og avinstallert, så kan altså enda masse fragmenter bli værende igjen. Kan hende nesten alt kan bli liggende igjen. Om det er ondsinnet, så kan du være ganske sikker på at det "onde" har blitt liggende igjen, om du ikke vet hvordan du får den vekk. Det er altså ikke et orakel svar på ditt spørsmål, da spørsmålet er for vidt til at svaret blir enkelt og konsist. Om man kan bruke registerrens, så kan maskinen være like "bra" etter å ha lastet ned en fil og kastet den. Ellers avhenger det av hvilken type fil, og hva en har gjort med den. En enkel fil merkes ikke, men titusen enkle filer merkes. EDIT: Kan legge til at; når du installerer og avinstallerer programmer, så "roter du bare rundt i biblioteket, og opprettet bibliotekkort men uten å kaste kortene. Ved mange mange slike installeringer og avinstalleringer så opprettes det fryktelige mange kort i biblioteket ditt. Det eneste du gjør er å legge inn "bøker og annet" og opprette kort, men du sletter ikke kortene etter bruk. Ikke glem at du oppdaterer maskinen din jevnlig, både frivillige og ufrivillig, og da opprettes det også kort. Med tiden blir det veldig mange bibliotek kort å holde styr på, og slikt sinker. OS er dog flink og rask til å finne det riktige kortet, men dog. Det sinker, selv om dagens OS er flink til selv å rydde unna. Til daglig bruker jeg fortsatt XP Pro, og med en noen tilårskommen bærbare som fortsatt er gulle god. Jeg hører om den er i "form", og vet om noe det er noen prosesser som kjører, som ikke skulle kjørt, og kan da fjerne de meget kjapt. Har også en meget kraftig Win 7 maskin, hvor jeg ikke like enkelt kan "høre", eller anta at noe er gærnt. Endret 28. oktober 2011 av Protest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå