Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

trenger hjelp på et par personlige problemer! Setter pris på om noen prøver å gi råd.

gerrardo

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på to ting. Først tenkte jeg å fortelle at jeg bruker efexor, daglig 150 mg, mot tvangstanker og angst! Det er disse som har funket best på meg av forskjellige typer medikamenter. Det eneste problem jeg har er når på døgnet jeg skal ta dem. Jeg har alltid måtte tatt dem ETTER frokost og VENTET 3 timer til jeg putter noe i munnen igjen for at jeg skal føle meg bra. Hvis jeg tar dem f.eks FØR frokost(asså, spiser noe etter jeg har tatt dem), så føler jeg meg noen ganger litt dårligere. Kan det ha noe med prosessen i kroppen å gjøre? eller er det bare tanker? Alle leger jeg har spurt har sagt; Det har ikke noe å si om du tar dem med eller uten, før eller etter mat, bare du tar dem til ca samme tidspunkt hver dag. Er det riktig? Så det er bare noen tanker jeg har? Jeg vil jo helst slippe å planlegge å ta tiden på når jeg kan spise. Men trenger et skikkelig godt svar på det.

Også er det det andre - jeg var hos legen for en stund siden og fikk sjekket og bekreftet at jeg har kjønnsvorter. Kan jeg ha sex uten kondom, eller må jeg bruke kondom heletiden da for å ikke smitte andre?`Fikk liksom ikke noe ordntelig svar fra legen, han sa; det er lurt å bruke kondom, men det er såppas vanlig. Fikk noen dråper jeg skulle ha på, men alle små blir jo ikke helt borte. Vil jo ikke tenke på å bruke kondom heletiden. Håper på gode svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er sånn at om du tar piller på tom mage så får du en kraftigere effekt "i starten". Tar du dem sammen med et måltid blir effekten av preparatet bedre fordelt utover dagen. Genrelt skal medikamenter tas i forbindelse med måltid, har jeg lest.

Bruk kondom.

Lenke til kommentar

Hvis du tror at legene som er personene som gjør sitt beste for at du skal ha det bra er ute etter "å ta" deg så vil jeg påstå at medikamentene mot tvangstanker kanskje ikke virker helt optimalt. Det jeg vil anbefale er å prate med psykologen din om det. Det kan kanskje være en ide å diskutere Cipralex igjen? Men hvis det å ta medisin etter frokosten gjør at du føler deg bedre så vil jeg anbefale at du fortsetter å ta medisinen etter frokosten og ikke før.

Når det gjelder kjønnsvorter så er det noe du bør ta en oppfølgingskontroll hos legen din. Det er alltid lurt å bruke kondom for du vet ikke hvor hun har vært eller om hun faktisk går på pillen eller om spiralen har falt ut...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...