pierce007 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Vi er en liten bedrift på 2 mann, og vil etterhvert ekspandere til kanskje 3 og 4 stk. Vi har behov for min 4 telefoner i firmaet (kontor og lager). I tilegg skal vi ha fiber og fax som skal være tilkoblet nettet. Hva er forskjellen på IP vs telefon? Hva anbefales til et slikt bruk? Kan IP ha flere linjer? Ved ISDN har du normalt 2. Her vil en jo oppleve at flere enn 2 bruker telefonen samtidig. Evt er det noen som har noen IP modeller å anbefale? Minstekravet er display (kunne se nr på den som ringer, sjekke siste 5/10 mottatte, flytte samtalen over til en annen telefon) Evt annet "handy" som jeg ikke kommer på? Et på utkikk etter et rimelig optimalt system som vil passe bedriften. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Vi er en liten bedrift på 2 mann, og vil etterhvert ekspandere til kanskje 3 og 4 stk. Vi har behov for min 4 telefoner i firmaet (kontor og lager). I tilegg skal vi ha fiber og fax som skal være tilkoblet nettet. Hva er forskjellen på IP vs telefon? Hva anbefales til et slikt bruk? Kan IP ha flere linjer? Ved ISDN har du normalt 2. Her vil en jo oppleve at flere enn 2 bruker telefonen samtidig. Evt er det noen som har noen IP modeller å anbefale? Minstekravet er display (kunne se nr på den som ringer, sjekke siste 5/10 mottatte, flytte samtalen over til en annen telefon) Evt annet "handy" som jeg ikke kommer på? Et på utkikk etter et rimelig optimalt system som vil passe bedriften. Hva er forskjellen på IP vs telefon? Det er mange forskjeller i den tekniske løsningen. Flere enn jeg orker å gå gjennom her - men i praktisk bruk vil de være rimelig identiske. Spesiellt gjelder dette de løsningene som tillater at du fortsetter å bruke videre dine analoge telefonapparater (dette er brukt mye). I dette tilfellet så bare oversettes det analoge signalet til digitalt - overføres via nettlinjen - og så tolkes på andre enden. Resultatet er at linjen fungerer i praksis helt like med analog linje, og du kan dermed også bruke anaoge telefoner, fakser osv. Du kunne for den saks skyld koblet til et analogt modem og koblet det til også (maksimum ironi) Andre typer kan være rene digitale linjer, men da trenger du nye telfoner og det trenger støtte fra ISPen som regel. Dette ser jeg ike brukt så mye lengre da det ofte er upraktisk - men en av fordelene med det er at du kan gjøre litt mer med dem teknisk sett i forhold til funksjoner som ikke en analog telefon kunne hatt. Hva anbefales til et slikt bruk? Litt usikker på hva ud egentlig sikter til her. Mener du hvilken leverandør spesifikt? Dette har jeg ikke nok oversikt om til å annbefale - spesiellt uten å vite mer om hva dere trenger eller ikke trenger. Det finnes både løsninger som er integrert fra din ISP - og løsninger som er tredjeparts standalone. Begge har fordeler og ulemper, men du kan gjerne begynne med å forhøre deg med hva din ISP tilbyr. Ellers så overlater jeg dette spørsmålet til noen andre som har bedre oversikt over markedet akkurat nå. Kan IP ha flere linjer? Ved ISDN har du normalt 2. Ja. Det kommer selvfølgleig ann på hva leverandøren tilbyr - men det er ingen store tekniske problemer med å ha flere linjer. Så lenge du har nok båndbredde (det krever ikke mye) så kan du teoretisk ha dusinvis av linjer så lenge du har støtte i adapteret for det. Det mest vanlige er at standard adaptere har innebygd støtte for 2, men det finnes også adaptere som har flere. Spørsmålet er egentlig bare om leverandøren du velger tilbyr dette eller ikke. Jeg vil legge til en ting i forhold til IPtelefon/Bredbåndstelefon som jeg gjerne ser på som den største potensielle ufordelen. Det er at avhengig av den tekniske løsningen så kan annet tungt bruk på linjen påvirke telefonen ved at all kapasiteten stjeles vekk. Dette er mest typisk et problem i hjemmeløsninger dog - der f.eks. torrents brukes. Jeg anntar dette gjerne ikke er tilfellet for et kontor. Det er dog forskjellige løsninger på dette problemet. Hvis ISPen din tilbyr telefonen og det er integrert i deres system så kan de reserevere båndbredde spesifikt for telefonen. Da unngår du ofte hele problemstillingen. Noen gjør dette, andre gjør ikke. I tilfeller der det ikke reserveres båndbredde på denne måten slik at den garanteres så brukes det ofte en eller annen form for QoS som skal prioritere telefonen dersom det er mye trafikk gående. Dette kan enten fungere veldig bra - eller dårlig - avhengig av implementasjon. Det er veldig vanskelig å si noe generellt om den saken da det er mange måter å gjøre den tekniske implemntasjonen på. Tredjeparts leverandører må i uansett tilfelle som regel gjøre det på sistnevnte måte da de ikke kan "samarbeide" med resten av systemet på samme måte som bredbåndsleverandøren kan med sitt eget utstyr. På den andre siden har tredjepartsleverandørene veldig ofte langt bedre priser - og gjerne også mer utviklet funksjonalitet, så det kan være en tradeoff. Selv om jeg ikke kan peke på noe og si "denne bør du bruke" så håper jeg dette besvarte litt for deg ihvertfall Om du beskriver litt mer om hva dine krav er så kan du gjerne få bedre svar om hva som passer for deg. Her er bare noen raske ideer om hva du skal beskrive: - Antall linjer du trenger - Hvor mye telefonen brukes (mye/lite bruk) - Om du trenger noe spesiellt av ekstrafunksjoner, som ring-opp telefonsvarer, viderekobling, osv. Da snakker jeg ikke om telefonsvarer eller faks osv. du har stående på kontoret, men funksjoner som leverandøren har innbakt eller tillbyr ekstra i selve telefontjenesten. -Stigma Lenke til kommentar
pierce007 Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Vi er en liten bedrift på 2 mann, og vil etterhvert ekspandere til kanskje 3 og 4 stk. Vi har behov for min 4 telefoner i firmaet (kontor og lager). I tilegg skal vi ha fiber og fax som skal være tilkoblet nettet. Hva er forskjellen på IP vs telefon? Hva anbefales til et slikt bruk? Kan IP ha flere linjer? Ved ISDN har du normalt 2. Her vil en jo oppleve at flere enn 2 bruker telefonen samtidig. Evt er det noen som har noen IP modeller å anbefale? Minstekravet er display (kunne se nr på den som ringer, sjekke siste 5/10 mottatte, flytte samtalen over til en annen telefon) Evt annet "handy" som jeg ikke kommer på? Et på utkikk etter et rimelig optimalt system som vil passe bedriften. Hva er forskjellen på IP vs telefon? Det er mange forskjeller i den tekniske løsningen. Flere enn jeg orker å gå gjennom her - men i praktisk bruk vil de være rimelig identiske. Spesiellt gjelder dette de løsningene som tillater at du fortsetter å bruke videre dine analoge telefonapparater (dette er brukt mye). I dette tilfellet så bare oversettes det analoge signalet til digitalt - overføres via nettlinjen - og så tolkes på andre enden. Resultatet er at linjen fungerer i praksis helt like med analog linje, og du kan dermed også bruke anaoge telefoner, fakser osv. Du kunne for den saks skyld koblet til et analogt modem og koblet det til også (maksimum ironi) Andre typer kan være rene digitale linjer, men da trenger du nye telfoner og det trenger støtte fra ISPen som regel. Dette ser jeg ike brukt så mye lengre da det ofte er upraktisk - men en av fordelene med det er at du kan gjøre litt mer med dem teknisk sett i forhold til funksjoner som ikke en analog telefon kunne hatt. Hva anbefales til et slikt bruk? Litt usikker på hva ud egentlig sikter til her. Mener du hvilken leverandør spesifikt? Dette har jeg ikke nok oversikt om til å annbefale - spesiellt uten å vite mer om hva dere trenger eller ikke trenger. Det finnes både løsninger som er integrert fra din ISP - og løsninger som er tredjeparts standalone. Begge har fordeler og ulemper, men du kan gjerne begynne med å forhøre deg med hva din ISP tilbyr. Ellers så overlater jeg dette spørsmålet til noen andre som har bedre oversikt over markedet akkurat nå. Kan IP ha flere linjer? Ved ISDN har du normalt 2. Ja. Det kommer selvfølgleig ann på hva leverandøren tilbyr - men det er ingen store tekniske problemer med å ha flere linjer. Så lenge du har nok båndbredde (det krever ikke mye) så kan du teoretisk ha dusinvis av linjer så lenge du har støtte i adapteret for det. Det mest vanlige er at standard adaptere har innebygd støtte for 2, men det finnes også adaptere som har flere. Spørsmålet er egentlig bare om leverandøren du velger tilbyr dette eller ikke. Jeg vil legge til en ting i forhold til IPtelefon/Bredbåndstelefon som jeg gjerne ser på som den største potensielle ufordelen. Det er at avhengig av den tekniske løsningen så kan annet tungt bruk på linjen påvirke telefonen ved at all kapasiteten stjeles vekk. Dette er mest typisk et problem i hjemmeløsninger dog - der f.eks. torrents brukes. Jeg anntar dette gjerne ikke er tilfellet for et kontor. Det er dog forskjellige løsninger på dette problemet. Hvis ISPen din tilbyr telefonen og det er integrert i deres system så kan de reserevere båndbredde spesifikt for telefonen. Da unngår du ofte hele problemstillingen. Noen gjør dette, andre gjør ikke. I tilfeller der det ikke reserveres båndbredde på denne måten slik at den garanteres så brukes det ofte en eller annen form for QoS som skal prioritere telefonen dersom det er mye trafikk gående. Dette kan enten fungere veldig bra - eller dårlig - avhengig av implementasjon. Det er veldig vanskelig å si noe generellt om den saken da det er mange måter å gjøre den tekniske implemntasjonen på. Tredjeparts leverandører må i uansett tilfelle som regel gjøre det på sistnevnte måte da de ikke kan "samarbeide" med resten av systemet på samme måte som bredbåndsleverandøren kan med sitt eget utstyr. På den andre siden har tredjepartsleverandørene veldig ofte langt bedre priser - og gjerne også mer utviklet funksjonalitet, så det kan være en tradeoff. Selv om jeg ikke kan peke på noe og si "denne bør du bruke" så håper jeg dette besvarte litt for deg ihvertfall Om du beskriver litt mer om hva dine krav er så kan du gjerne få bedre svar om hva som passer for deg. Her er bare noen raske ideer om hva du skal beskrive: - Antall linjer du trenger - Hvor mye telefonen brukes (mye/lite bruk) - Om du trenger noe spesiellt av ekstrafunksjoner, som ring-opp telefonsvarer, viderekobling, osv. Da snakker jeg ikke om telefonsvarer eller faks osv. du har stående på kontoret, men funksjoner som leverandøren har innbakt eller tillbyr ekstra i selve telefontjenesten. -Stigma vi bør ha ihvertfall 4 linjer (3 telefon og 1 fax) Telefon brukes veldig mye. Ekstrafunksjoner? Tja...video feks. Lenke til kommentar
conundrum Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 vi bør ha ihvertfall 4 linjer (3 telefon og 1 fax) Telefon brukes veldig mye. Ekstrafunksjoner? Tja...video feks. Ved vanlig telefoni, analog og digital (ISDN), selges et antall linjer som bestemmer hvor mange samtidige samtaler du kan ha. Antallet telefonnumre er uavhengig av dette. Du betaler en fastpris pr. linje + en pris pr. nummer/nummerserie + tellerskritt for bruken. IP-telefoni selges nummervis. Antall samtidige samtaler er uavhengig av dette, og begrenses av linjen din og hvor mange apparater du har. Du betaler en fastpris pr. nummer + tellerskritt for bruken. Når det gjelder apparater, kan du enten bruke et IP-telfoniadapter som du kobler analoge telefoner til (en ATA) og/eller du kan ha IP-telefoner (maskinvare eller programvare). I motsetning til vanlige analoge linjer som ikke alltid har funksjoner som Caller ID, fungerer dette alltid på en telefon tilkoblet en ATA. Du vil altså få nummervisning på enhver analog telefon som støtter dette. Telefaks håndteres enklest ved at en vanlig faksmaskin tilkobles en ATA. Pass på at både IP-telefonileverandøren og ATA-boksen støtter T.38-standarden, ellers kan du i noen tilfeller få problemer med å sende eller motta fakser. Typisk skjer dette bare med enkelte faksmodeller, og kan være et stort irritasjonsmoment. Noen telefonileverandører støtter også fax-to-mail; da termineres faksforbindelsen hos dem, og du får fakser tilsendt som e-postvedlegg. Når det gjelder tilleggsfunksjoner som video o.l., fordrer det selvsagt at du enten bruker en IP-telefon eller en softphone (program på PCen). Noen IP-leverandører tilbyr slike til nedlasting for sine kunder. Det finnes også en rekke softphone-programmer som er gratis. Som Stigma sier, kan man i noen tilfeller oppleve at annen nettrafikk skaper problemer for telefonien. Sørg derfor gjerne for å ha en skikkelig router; de som leveres av bredbåndsleverandørene støtter vanligvis ikke trafikkprioritering. Med en litt mer avanesert router vil du aldri kunne "overkjøre" IP-telefonitrafikken med annen datatrafikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå