treant Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Heisann der! En kompis av meg fortalte meg noe her om dagen som jeg stussa på, han forklarte meg at hvis man tjener 75000 så betaler man minst % skatt. Jeg ba han forklare litt mer, noe han ikke kunne - kan noen her forklare for meg? Vi er begge studenter, men det har vel ikke noe si? Lenke til kommentar
Dr.Pepper Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 http://www.skatteetaten.no/no/Selvbetjening/Skatteberegning/Enkel-skatteberegning-2011/ Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Vel, utsagnet er jo åpenbart ikke helt riktig. Tjener du mindre enn frikortgrensen betaler du jo 0%.. Men det er ikke bare tull heller. Hvis du tjener mellom 57558 og 74010 kroner har du en marginalskatt, altså skatt på siste tjente krone, på 7,8%. Du finner en forklaring på hvorfor det er sånn her. Lenke til kommentar
treant Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 Vel, utsagnet er jo åpenbart ikke helt riktig. Tjener du mindre enn frikortgrensen betaler du jo 0%.. Men det er ikke bare tull heller. Hvis du tjener mellom 57558 og 74010 kroner har du en marginalskatt, altså skatt på siste tjente krone, på 7,8%. Du finner en forklaring på hvorfor det er sånn her. Takk for svar, kunne du utdype? altså, hva som menes med marginalskatt - skjønte ikke så mye av det som der! Takk igjen Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Jeg har studert økonomi for lenge og regner med at folk skjønner uttrykkene.. Marginalskatt er skatten du betaler av den siste kronen du tjener. Lenke til kommentar
treant Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 Ah, så vil det gi meg en dårligere timelønn etter skatt om jeg kommer til å tjene 85000? For havner jeg på trinn 4. For jeg har til nå tjent 75000 ved siden av studiene helt random - tenkte å jobbe i starten i desember når ting roer seg ned. Blir litt slit, men så det er ikke helt verdt det? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hvis du tjener 85000 vil du tjene betydelig dårligere etter skatt av de siste 10000, ja. Om det er verdt det eller ikke får du vurdere selv. Lenke til kommentar
KS Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Hei, du brude virkelig prøve kalkulatoren som det ble linket til men det krever vel for mye egeninnsats Ulike inntektsnivå og skatten: Med 39.600 kr i inntekt blir det 0 kr i skatt Med 57.558 kr i inntekt blir det 4.490 kr i skatt Med 74.010 kr i inntekt blir det 5.773 kr i skatt Med 75.000 kr i inntekt blir det 5.850 kr i skatt Med 85.000 kr i inntekt blir det 9.318 kr i skatt Så ved å gå fra 75' til 85' får du 10.000 kr ekstra i brutto inntekt men skatten øker med 3.468 kr. Det gir en marginalskatt på 34,68% noe som harmonere bra med at vi har 28% inntektsskatt og 7,8% i trygdeavgift. Jeg syns det er verdt, det er ikke mer i skatt enn det alle vi andre opplever. 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 7. november 2011 Del Skrevet 7. november 2011 Heisann der! En kompis av meg fortalte meg noe her om dagen som jeg stussa på, han forklarte meg at hvis man tjener 75000 så betaler man minst % skatt. Jeg ba han forklare litt mer, noe han ikke kunne - kan noen her forklare for meg? Vi er begge studenter, men det har vel ikke noe si? Er uførtygdet og har en ca 15000 i året.For noen få år siden var jeg innom Skattekontoret der jeg bodde og hørte om muligheten til å slippe å betale skatt...noe de sa nei til.Så jeg ringte da rett till Skatteetaten,og da fikk jeg innvilget 0% over tlf;).Så betaler da ingen skatt i det hele tatt,så gå til øverste ledd med engang og ikke på ett lite kontor de ikke vet noen ting;) Lenke til kommentar
KS Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Heisann der! En kompis av meg fortalte meg noe her om dagen som jeg stussa på, han forklarte meg at hvis man tjener 75000 så betaler man minst % skatt. Jeg ba han forklare litt mer, noe han ikke kunne - kan noen her forklare for meg? Vi er begge studenter, men det har vel ikke noe si? Er uførtygdet og har en ca 15000 i året.For noen få år siden var jeg innom Skattekontoret der jeg bodde og hørte om muligheten til å slippe å betale skatt...noe de sa nei til.Så jeg ringte da rett till Skatteetaten,og da fikk jeg innvilget 0% over tlf;).Så betaler da ingen skatt i det hele tatt,så gå til øverste ledd med engang og ikke på ett lite kontor de ikke vet noen ting;) Hvis 15000 kr er alt du har inntekt, så er du godt innenfor avskjæringspunkt på 39.600 kr for å få skatt Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Heisann der! En kompis av meg fortalte meg noe her om dagen som jeg stussa på, han forklarte meg at hvis man tjener 75000 så betaler man minst % skatt. Jeg ba han forklare litt mer, noe han ikke kunne - kan noen her forklare for meg? Vi er begge studenter, men det har vel ikke noe si? Er uførtygdet og har en ca 15000 i året.For noen få år siden var jeg innom Skattekontoret der jeg bodde og hørte om muligheten til å slippe å betale skatt...noe de sa nei til.Så jeg ringte da rett till Skatteetaten,og da fikk jeg innvilget 0% over tlf;).Så betaler da ingen skatt i det hele tatt,så gå til øverste ledd med engang og ikke på ett lite kontor de ikke vet noen ting;) Hvis 15000 kr er alt du har inntekt, så er du godt innenfor avskjæringspunkt på 39.600 kr for å få skatt Godt mulig det,men jeg holder meg til det Skatteetaten sa,og min frue som har MS betaler heller ikke skatt av en enda høyere uføre inntekt;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå