Gå til innhold

Påleggstrekk Kemneren og ulik praksis

pierce007

Anbefalte innlegg

Her trengs det svar på spørsmålet/saken på hvorfor dette er slik - ikke en masse "påpakk" på hvorfor han har kommet i situasjonen og bla bla...

Har en kamerat med følgende situasjon:

Fått noen titusener i restskatt og har blitt trukkett 25% av brutto inntekt. Dokumentasjon på økonomi et sendt. Summen dette blir, gjør at etter skatt og trekket et tatt fra netto inntekten, så sitter han igjen med rundt 2.500,-. Dette skal da dekke mat, husleie og diverse. Han er og samboer. Dette er da hårreisende...???

I følge Namsmannen, kan ikke de trekke mere enn 4.600,- av kameraten min (har hatt en sak liggende der og). Her har de tatt hensyn til barnehageutgifter, husleie og livsoppholdssatser.

Kan disse to instasene være så vanvittig ulike i sin praksis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her trengs det svar på spørsmålet/saken på hvorfor dette er slik - ikke en masse "påpakk" på hvorfor han har kommet i situasjonen og bla bla...

Har en kamerat med følgende situasjon:

Fått noen titusener i restskatt og har blitt trukkett 25% av brutto inntekt. Dokumentasjon på økonomi et sendt. Summen dette blir, gjør at etter skatt og trekket et tatt fra netto inntekten, så sitter han igjen med rundt 2.500,-. Dette skal da dekke mat, husleie og diverse. Han er og samboer. Dette er da hårreisende...???

I følge Namsmannen, kan ikke de trekke mere enn 4.600,- av kameraten min (har hatt en sak liggende der og). Her har de tatt hensyn til barnehageutgifter, husleie og livsoppholdssatser.

Kan disse to instasene være så vanvittig ulike i sin praksis?

Praksisen er nok veldig stor her.Husbanken er Staten ser du...og det Staten skal ha,tar de bare.Men loven sier jo att en ikke skal ha mindre igjen i mnd enn ett livsopphold,som varierer fra kommune til kommune.Men har han samboer med inntekt,blir dette også regnet med som felles inntekt.Men det går jo fint an å skrive/ringe å prøve å få til en bedre avtale for vedkommende;)Men som sagt,Staten er veldig vanskelige her.Fikk i 2008 en erstatning på 250000,og tok 2år for Staten og behandle den saken,men hadde det vært motsatt,måtte jeg nok betalt i løpet av 14.dager.Ved en annen anledning skulle jeg stevne Staten,hvor jeg da får "trussel" brev fra Statsadvokaten,om att vist jeg ikke trakk saken,skulle de ta alt jeg eide og hadde...slik er Norge i ett nøtteskall..dessverre :mad:...ja trakk jo da saken.

Lenke til kommentar

Den vanligste årsaken til at dette skjer er at skyldner ikke svarer på utleggsbegjæringen eller møter opp i forliksrådet. Her blir det spurt om hvor mye skyldner kan betale. Om vedkommende ikke møter opp eller svarer så trekkes det som trekkes kan.

Men nå er dokumentasjon sendt som nevnt, så da skulle ikke det være problemet...

Lenke til kommentar

Beklager, overså den linja.

Da ville eg tatt kontakt med de og hørt hvorfor. Forklar situasjonen og vis et budsjett over inntekten og utgiftene til kameraten din slik at de og ser at det ikke går. Samt henvis til livsoppholdsatsen i den kommunen han bor i.

Men om han har samboer(med samme adresse) så er det sannsynlig at de har sett på økonomien til de to samlet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager, overså den linja.

Da ville eg tatt kontakt med de og hørt hvorfor. Forklar situasjonen og vis et budsjett over inntekten og utgiftene til kameraten din slik at de og ser at det ikke går. Samt henvis til livsoppholdsatsen i den kommunen han bor i.

Men om han har samboer(med samme adresse) så er det sannsynlig at de har sett på økonomien til de to samlet.

Joda de har de nok, men saken er at samboers inntekt og ble dokumentert sist gang og.

Eneste store forskjellen fra i fjor tili år var at han fikk høyere barnehageutgifter grunnet et barn til.

Logikken her som overhodet ikke henger sammen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...