Dufen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) For andre gang har statsministeren vår forkastet kongen til fordel for egne gjøremål! Hvem foretrekker Skavlan fremfor Kongen til middag? I det samme programmet ble det trukket frem at Kronprins Haakon ønsket at England og Norge skulle samarbeide med Tyskland før andre verdenskrig. Hvorfor ønsker statsministeren å distansere seg fra kongehuset? Endret 27. oktober 2011 av Doofenschmitz Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hvis du tenker ren PR-verdi så er ikke kongen noen match for Skavland. Er det en statsministers plikt å foretrekke kongen fremfor andre ting? 1 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jo mindre oppmerksomhet og ansvar kongen får, jo bedre. Hvordan noen kan forsvare noe så udemokratisk og middelaldersk som monarkiet er meg fullstendig uforståelig. 7 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Selv ville jeg ikke hatt noen av dem til middag. Tror dette nok handler om PR-verdi, ja. 1 Lenke til kommentar
Zaftig Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jens Stoltenberg hater da ikke kongen, da hadde han iallefall ønsket noe fornuftig(les: Ikke-autoritært). Den PR-kåte Statsministeren vår føle nok bare at han fikk mer PR av å være med på Skavlan. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Man skulle tro 69 ungdommer var god nok PR? Kongehuset er et symbol på Norge, og er en stor del av det som drar turister til landet. Med det samme er det overraskende hvor mange som ønsker kongehuset vekk, med det vil en del av kulturarven forsvinne. Men vi har jo så mye andre flotte fine nye kulturer... Eller? 3 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Hva er "flott" med at en familie av innavla og overtroiske fjols er "et symbol for Norge"? Grieg er norsk kultur, kongehuset er en skamplett. Endret 27. oktober 2011 av Lord Britishface 3 Lenke til kommentar
Antaurix Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hva er "flott" med at en familie av innavla og overtroiske fjols er "et symbol for Norge"? Grieg er norsk kultur, kongehuset er en skamplett. Grieg er skotsk. Dog er kongen dansk mener jeg? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Grieg er skotsk. Han ble født i Norge av norske foreldre. Hvor mye mer norsk kan man bli? Eller vil du argumentere for at vi alle egentlig er afrikanere? 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jo mindre oppmerksomhet og ansvar kongen får, jo bedre. Hvordan noen kan forsvare noe så udemokratisk og middelaldersk som monarkiet er meg fullstendig uforståelig. Noen har ikke lest samfunnsfagleksene sine ser jeg. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Sist jeg møtte kongen hadde ikke kongen tid til meg fordi han var syk... Selv om vi hadde et flott show for ham. Skavlan > Stoltenberg > Kongen Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Noen har ikke lest samfunnsfagleksene sine ser jeg. At han er nærmest utelukkende symbolsk forsvarer ikke stillingens eksistens. 2 Lenke til kommentar
Antaurix Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Grieg er skotsk. Han ble født i Norge av norske foreldre. Hvor mye mer norsk kan man bli? Eller vil du argumentere for at vi alle egentlig er afrikanere? Vil argumentere at han hadde skotske ganer, fra farssiden. At han ikke er norsk sa jeg ikke? Dog kom det litt feil ut.. Poenget var egentlig at det "norske" konge slekten egentlig ble hentet fra Danmark. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Noen har ikke lest samfunnsfagleksene sine ser jeg. At han er nærmest utelukkende symbolsk forsvarer ikke stillingens eksistens. At hans eksistens forhindrer en republikk forsvarer hans eksistens meget godt. Alternativet er en republikk med en president som har vetorett som er mye mindre ønskelig en dagens situasjon. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hvorfor ikke bevare dagens system og droppe kongen? ... Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Man skulle tro 69 ungdommer var god nok PR? ...og PR er noe man kan få nok av? Eller for mye av? Kongehuset er et symbol på Norge, og er en stor del av det som drar turister til landet. Det er noe eksotisk med det, ja. Men jeg vil igjen stille spørsmålet om det er noe som en statsminister er programforpliktet til å prioritere. Med det samme er det overraskende hvor mange som ønsker kongehuset vekk, med det vil en del av kulturarven forsvinne. Men vi har jo så mye andre flotte fine nye kulturer... Eller? Kongehuset er i mine øyne et symbol på en nasjonalt samlende institusjon. I en mer og mer multinasjonal verden så er det å nøre oppunder nasjonalisme den beste ideen? Var det ikke nasjonalisme som var rotårsaken til de 69 ungdommene du nevner? Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 At hans eksistens forhindrer en republikk forsvarer hans eksistens meget godt. Alternativet er en republikk med en president som har vetorett som er mye mindre ønskelig en dagens situasjon. Hvorfor ser du på republikk som eneste alternativ? La oss tenke oss at Harald V avsettes uten at en arving utpekes. Hva er det som stanser regjeringen fra å forsette akkurat som før, om man ignorere de ubetydelige formalitetene (som uansett ville måtte forandres om en republikk skulle bli innført)? Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Grieg er skotsk. Han ble født i Norge av norske foreldre. Hvor mye mer norsk kan man bli? Eller vil du argumentere for at vi alle egentlig er afrikanere? Du kan vere omtrent 100% meir norsk. (Han er 50% norsk, 100% av 50% = 50%, 50%+50% = 100%) Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Noen har ikke lest samfunnsfagleksene sine ser jeg. At han er nærmest utelukkende symbolsk forsvarer ikke stillingens eksistens. Nåja. Det er nok slik at kongehuset er med på å åpne en god del dører for Norge innenfor diplomati og internasjonal handel. 3 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Noen har ikke lest samfunnsfagleksene sine ser jeg. At han er nærmest utelukkende symbolsk forsvarer ikke stillingens eksistens. Nåja. Det er nok slik at kongehuset er med på å åpne en god del dører for Norge innenfor diplomati og internasjonal handel. Det er faktisk et veldig viktig poeng. Selv om vi ikke verdsetter kongehuset her hjemme så blir de respektert i utlandet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå