Bjerknez Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Jaja, ... I bransjesammenheng har de noe de kaller proffamatører. Litt usikker på hva du mente med denne, men poenget er at man ikke trenger så veldig mye annet enn litt entusiasme for å få bildene langt mer akseptable. Jeg snakker ikke om brosjyrebilder etc. men jeg snakker om enkle ting som bildevinkler og generell teknikk. Dette er noe de aller aller fleste bilselgere bør kunne. Et grunnleggende fotokurs til noen tusenlapper til den som ikke vil lære seg dette på egenhånd er vel ikke akkurat drepen for et bilfirma vil jeg tro. Dette kan tas fra "markedsføringskassa" Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Mitt forslag: Kjøp et greit stativ, ta bildene uten blits, og forsøk å gjør bakgrunnen så uklar som mulig (bruk største blenderåpning du har tilgjengelig, f.eks. F1.8 på et vanlig 50mm objektiv). Blurring av bakgrunnen kan evt gjøres i Photoshop, men det tar laaaaang tid å få det til å se pent ut. Photoshop blur: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=31465771 Eksperimenter litt med hvor langt du står unna bilen. Et bilde tatt nært på med et vidvinkel objektiv vil f.eks. ofte ødelegge utseendet på bilen fordi det forstyrrer perspektivet. Stjerneeksempel på det (allerede stygg bil blir styggere): http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=31242503 Derimot så kan det gi en kul effekt også (bilen ser ENDA bredere ut): http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=30937301 Spørs på bilen rett og slett Men, oppsummert: Bruk stativ, bruk størst mulig blenderåpning (lavest mulig F tall) og eksperimenter med plassering av bilen. Burde være mulig å få et godt resultat utifra det! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Det har ingen hensikt å bruke polafilter i lampelys. Polafilter er gull for å kontrollere refleksjoner av lys - også lampelys. Lampelys blir like polarisert som sollys, månelys eller hva som helst av ikke-polarisert lys når det reflekteres i vinkel fra ikke-metalliske overflater. Lyset bryr seg ikke om det kom fra en lampe, en sol, en blits eller hva det nå er. 4 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Når man skal ta bilder i dagslys med 50mm f/1.8 så trenger man ikke å plundre med noe stativ da bildene uansett blir skarpe og fine. Eneste gode argumentet for bruk av stativ i dette tilfelle er kanskje for å få tatt bilder i samme høyde rundt bilen. Jeg tror man må finne en gyllen middelvei her, siden TS ifg. han selv ikke har noen fotokunnskaper over hodet, så gjør det heller enkelt og bra fremfor avansert og lite vellykket. 1. Kjøp et skikkelig kamera samt et lyssterkt objektiv. (feks. 50 f/1.8 til under 1000-lappen) 2. Finn et hjørne/avlukke etc. på eiendommen som utelukkende kanbrukes til bildetakning. Ett sted helst uten direkte sollys. 3. Ned i knebøy og knips bilder. (uten blitz) 4. Legg bildene inn på pc og juster litt uten å overdrive. Her skal sannheten frem og ikke dine kunnskaper. 5. Sett evt. et lite vannmerke på bildene (gjøres enkelt i Lightroom) slik at ikke andre som skal selge en tilsvarende bil med samme farge bare bruker det du har tatt. Har sett eksempler på det desverre. VOILA! Følger du disse punktene er du allerede helt på topp i forhold til andre forhandlere som tar bilder av bilene sine. Jeg ser det ligger langt mer kunnskap blandt mange private selgere kontra forhandlere når det gjelder det å forstå at bilder er viktig i en salgsannonse. Det er en grunn til at Toyota/Mercedes etc. bruker millioner av kroner på slikt. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Se på hva andre gjør og prøv å kopiere. Vilkårlig eksempel: http://www.bilia.no/meny/brukte-biler/sok-brukt-bil/ Jeg tror ikke de bruker mange minuttene per bil for å få bilder som dekker det meste. Hvis du vil legge litt innsats i det - se eksempler her: http://www.porsche.no/index.php?page_id=7 Hvis jeg ikke husker helt feil så er det en som holdt til på forumet her som har tatt mange av de bildene. Hvis du sender PM til brukeren Zamot så får du kanskje noen tips fra en som jobber med bilbilder. Behøver ikke være så fancy, tenk på bakgrunn (minst mulig forstyrrende) og lys. et par arbeidslamper som andre har nevnt bør holde i massevis. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 (endret) Apropos polafilter kunne det vært kult å eksperimentere med polarisert belysning av bilen, for deretter å kansellere det direkte lyset med et polafilter i motsatt retning på objektivet. Jeg tror det kunne gitt en veldig spesiell "glød" stedvis på bilen, samt fremheving av matte detaljer. Altså eksperimentelt morsomt, ikke nødvendigvis fotografisk bra. En passende polarisert "lyskaster" heter LCD TV (uten passiv 3D) eller PC-skjerm. Endret 28. oktober 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Får eg da spørre kva du var ute etter å vise med eksempelbilete? Det står i teksten: Hvor enkelt det kan gjøres. Du kan også selge en bil ved hjelp av rubrikkannonse på text-tv, men her var no TS ute etter å forbedre bildene sine, ikkje vite at du kan ta bilder på automatisk i ei travel gate. Den kunnskapen satt han sikkert med frå før... Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Begynner det ikke så skli litt ut her nå? Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Synes egentlig ikke det har sklidd ut her i det hele tatt jeg egentlig. Skulle det være noen her som har bidratt til dette her så måtte det i tillfelle være du? Poenget var at du kom med et eksempelbilde som understreker det TS IKKE vil ha noe av. Det bilde dula inn tidligere i tråden fremsto for meg som et helt vanlig gatesnapshot. Det TS vil ha hjelp til er jo tips og triks til hvordan man nettopp kan bli bedre for å nettopp hindre slike bilder og da må man gjøre noen andrevalg og kanskje koste på sek litt utstyr og lære seg grunnleggende bildebehandling av noen som har litt peilig. Nå er på langt nær ikke jeg den som har mest peilig på slikt, men jeg vet nå en del om markedsføring og salg da jeg har jobbet innen dette yrket i flere år. Jeg er også en svoren fotoentusiast så derfor valgte jeg å bidra i denne tråden med å gi min mening. Uansett... Trådstarter har fått mange gode tips her nå, og ser man kanskje bort fra de mest avanserte tipsene men begynner et sted manhar mulighet for å mestre innen kort tid så vil også interessen øke i samme takt. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Synes egentlig ikke det har sklidd ut her i det hele tatt jeg egentlig. Skulle det være noen her som har bidratt til dette her så måtte det i tillfelle være du? Poenget var at du kom med et eksempelbilde som understreker det TS IKKE vil ha noe av. Det bilde dula inn tidligere i tråden fremsto for meg som et helt vanlig gatesnapshot. Det TS vil ha hjelp til er jo tips og triks til hvordan man nettopp kan bli bedre for å nettopp hindre slike bilder og da må man gjøre noen andrevalg og kanskje koste på sek litt utstyr og lære seg grunnleggende bildebehandling av noen som har litt peilig. Nå er på langt nær ikke jeg den som har mest peilig på slikt, men jeg vet nå en del om markedsføring og salg da jeg har jobbet innen dette yrket i flere år. Jeg er også en svoren fotoentusiast så derfor valgte jeg å bidra i denne tråden med å gi min mening. Uansett... Trådstarter har fått mange gode tips her nå, og ser man kanskje bort fra de mest avanserte tipsene men begynner et sted manhar mulighet for å mestre innen kort tid så vil også interessen øke i samme takt. Lol ... Det jeg la inn var et helt vanlig gatesnapshot Like enkelt som det er å ta et helt vanlig gatesnapshot, kan TS ta sine bilder, om ikke på samme måten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Synes egentlig ikke det har sklidd ut her i det hele tatt jeg egentlig. Skulle det være noen her som har bidratt til dette her så måtte det i tillfelle være du? Poenget var at du kom med et eksempelbilde som understreker det TS IKKE vil ha noe av. Det bilde dula inn tidligere i tråden fremsto for meg som et helt vanlig gatesnapshot. Det TS vil ha hjelp til er jo tips og triks til hvordan man nettopp kan bli bedre for å nettopp hindre slike bilder og da må man gjøre noen andrevalg og kanskje koste på sek litt utstyr og lære seg grunnleggende bildebehandling av noen som har litt peilig. Nå er på langt nær ikke jeg den som har mest peilig på slikt, men jeg vet nå en del om markedsføring og salg da jeg har jobbet innen dette yrket i flere år. Jeg er også en svoren fotoentusiast så derfor valgte jeg å bidra i denne tråden med å gi min mening. Uansett... Trådstarter har fått mange gode tips her nå, og ser man kanskje bort fra de mest avanserte tipsene men begynner et sted manhar mulighet for å mestre innen kort tid så vil også interessen øke i samme takt. Lol ... Det jeg la inn var et helt vanlig gatesnapshot Like enkelt som det er å ta et helt vanlig gatesnapshot, kan TS ta sine bilder, om ikke på samme måten. Mulig jeg er trøtt nå.. men jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her.... Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Mulig jeg er trøtt nå.. men jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her.... Jeg hadde liksom aldri forestilt meg at det bildet kunne bli oppfattet som et reklamebilde. Kanskje litt naivt siden dette er amatørenes tumleplass ... Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Mulig jeg er trøtt nå.. men jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her.... Jeg hadde liksom aldri forestilt meg at det bildet kunne bli oppfattet som et reklamebilde. Kanskje litt naivt siden dette er amatørenes tumleplass ... Var vel ingen som oppfattet det bildet du la inn som noe reklamebilde? Vertfall ikke slik jeg oppfattet det. Bildet du la inn var jo i mine øyne et klasisk eksempel på hvordan slike bilder IKKE bør taes, og da skjønte jeg egentlig ikke hvorfor du la inn dette som et eksempel. Så sant det ikke bare var til skrekk og advarsel da? Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Mulig jeg er trøtt nå.. men jeg skjønner egentlig ikke hva du mener her.... Jeg hadde liksom aldri forestilt meg at det bildet kunne bli oppfattet som et reklamebilde. Kanskje litt naivt siden dette er amatørenes tumleplass ... Var vel ingen som oppfattet det bildet du la inn som noe reklamebilde? Vertfall ikke slik jeg oppfattet det. Bildet du la inn var jo i mine øyne et klasisk eksempel på hvordan slike bilder IKKE bør taes, og da skjønte jeg egentlig ikke hvorfor du la inn dette som et eksempel. Så sant det ikke bare var til skrekk og advarsel da? Jeg tror du er blitt enda litt trøttere siden forrige postering. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 På meg virker en løsning med tre fotolamper veldig resurskrevende, ingen enkel jobb, mye som skal klaffe for at det skal bli bra. Hvorfor ikke på enkelt vis ta bildene ute, med litt etterbehandling får du et delikat resultat. Se eksempelbildet. Det bildet tar to minutter å knipse + ti minutter på skjerm. Brukte et kompaktkamera til dette opptaket. Lagt til: Det jeg gjorde med dette opptaket etterpå var å tone ned den røde bilen bak så den ikke skulle stjele oppmerksomhet. Tror ikke jeg er så veldig mye trøttere nei... Den ideen du kom med her er jo rett og slett (som jeg har sagt tidligere) en løsning TS vil ungå! Du sier jo nermest - bare knips et bilde og rediger det bra i etterkant - men uansett hvor mye du toner ned bilen i bakkant eller redigerer dette bildet så blir det jo ikke noe bra. Derfor så skjønte jeg ikke poenget med innlegget ditt, fordi trådstarter vil jo tydeligvis gjøre det på en "skikkelig" måte fra børjan av. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 På meg virker en løsning med tre fotolamper veldig resurskrevende, ingen enkel jobb, mye som skal klaffe for at det skal bli bra. Hvorfor ikke på enkelt vis ta bildene ute, med litt etterbehandling får du et delikat resultat. Se eksempelbildet. Det bildet tar to minutter å knipse + ti minutter på skjerm. Brukte et kompaktkamera til dette opptaket. Lagt til: Det jeg gjorde med dette opptaket etterpå var å tone ned den røde bilen bak så den ikke skulle stjele oppmerksomhet. Tror ikke jeg er så veldig mye trøttere nei... Den ideen du kom med her er jo rett og slett (som jeg har sagt tidligere) en løsning TS vil ungå! Du sier jo nermest - bare knips et bilde og rediger det bra i etterkant - men uansett hvor mye du toner ned bilen i bakkant eller redigerer dette bildet så blir det jo ikke noe bra. Derfor så skjønte jeg ikke poenget med innlegget ditt, fordi trådstarter vil jo tydeligvis gjøre det på en "skikkelig" måte fra børjan av. Ærlig talt, dette blir for dumt. Tror ikke TS har det minste interesse av denne debatten. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 På meg virker en løsning med tre fotolamper veldig resurskrevende, ingen enkel jobb, mye som skal klaffe for at det skal bli bra. Hvorfor ikke på enkelt vis ta bildene ute, med litt etterbehandling får du et delikat resultat. Se eksempelbildet. Det bildet tar to minutter å knipse + ti minutter på skjerm. Brukte et kompaktkamera til dette opptaket. Lagt til: Det jeg gjorde med dette opptaket etterpå var å tone ned den røde bilen bak så den ikke skulle stjele oppmerksomhet. Tror ikke jeg er så veldig mye trøttere nei... Den ideen du kom med her er jo rett og slett (som jeg har sagt tidligere) en løsning TS vil ungå! Du sier jo nermest - bare knips et bilde og rediger det bra i etterkant - men uansett hvor mye du toner ned bilen i bakkant eller redigerer dette bildet så blir det jo ikke noe bra. Derfor så skjønte jeg ikke poenget med innlegget ditt, fordi trådstarter vil jo tydeligvis gjøre det på en "skikkelig" måte fra børjan av. Ærlig talt, dette blir for dumt. Tror ikke TS har det minste interesse av denne debatten. Han har vel like liten interesse av denne debatten som han hadde med dette innlegget ditt om å manipulere et bilde bra i etterkant? Jeg prøver vertfall å poengtere for TS ( tilfelle han ikke er klar over det selv) at metoden du annbefalte ikke er å annbefale. Dette gir vel vertfall mine innlegg LITT større "verdi" enn dine i akkurat dette tillfellet? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå