Ferdizz Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Reklamasjon.docx Hei! Jeg sendte en mail til multicom for å klage/reklamere på en laptop (som jeg kjøpte hos de for ca 3 år siden) pga et svært irriterende problem med skjermen (og andre div. småproblemer). Sa til de at (hoved)problemet oppstod for ca 1 år siden og ble bare verre og verre og nå er det ikke mulig å se noe på skjermen lengre. Fikk som svar at iht. forbrukerkjøpsloven måtte en reklamere seinest innen 2 måneder etter at problemet burde ha blitt oppdaget. Synes dette er litt kjipt ettersom problemet ikke oppstod for fullt før ca 1-2 måneder siden og jeg reklamerte ikke tidligere siden jeg ikke orket alt bryet ved å evt. ta full backup og sende pcen avgårde når det fortsatt gikk fint å bruke pcen. Har også vært produksjonsfeil med denne pc modellen (batteriet led av overoppheting osv) men dette fikk jeg gratis reparert. Synes dette burde bli tatt hensyn til ettersom pcen har hatt såpass mange små problemer. Så nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre... Er det ikke vits i å mase noe mer på de eller kan jeg kanskje klare å reklamere meg til en gratis reperasjon av problemene? Legger ved mailene hvis noen vil lese litt mer om hva problemet er og litt sånt. Takker for eventuelle svar! Endret 27. oktober 2011 av Ferd!s Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Tror ikke du har noen god sak her. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 I Norge har vi ekstremt gode forbrukerrettigheter. Det minste det da går an å forlange er at forbrukeren faktisk reklamerer innen rimelig tid, og ikke trekker det ut pga ork med backup osv. Backup bør du ha uansett, så det er overhode ingen unnskyldning. Når feilen dukket opp for ett år siden så var det fordi at det da var noe galt. Når problemet gradvis ble værre så var det fordi at noe i maskinen var ødelagt og gradvis forverret seg. Nå som du har ventet i et år og problemet er et faktum så betyr det at noe i maskinen er blitt helt ødelagt, som en følge av at du ikke fikk feilen utbedret når den først dukket opp. Her har du dessverre ingen god sak. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Jeg er i utgangspunktet enig med de som alt har sagt at du burde ha tatt tak i dette problemet tidligere. Hvis du likevel ønsker å gå videre med dette så leser ikke Multicom forbrukerkjøpsloven korrekt. Mens Multicom sier at man må reklamere så fort som mulig etter at feilen er oppdaget, og at absolutt siste frist for reklamasjon er 2 måneder etter at feilen er oppdaget... For å kunne reklamere på en mangel ved en PC, så må dette gjøres så fort som mulig etter at feilen ble, eller burde ha blitt oppdaget. Iht. Forbrukerkjøpsloven så går denne fristen ut etter 2 måneder. ...så sier forbrukerkjøpsloven "innen rimelig tid" og at fristen aldri kan være "kortere enn to måneder". § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. [...] Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Endret 27. oktober 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Jeg er i utgangspunktet enig med de som alt har sagt at du burde ha tatt tak i dette problemet tidligere. Hvis du likevel ønsker å gå videre med dette så leser ikke Multicom forbrukerkjøpsloven korrekt. Mens Multicom sier at man må reklamere så fort som mulig etter at feilen er oppdaget, og at absolutt siste frist for reklamasjon er 2 måneder etter at feilen er oppdaget... For å kunne reklamere på en mangel ved en PC, så må dette gjøres så fort som mulig etter at feilen ble, eller burde ha blitt oppdaget. Iht. Forbrukerkjøpsloven så går denne fristen ut etter 2 måneder. ...så sier forbrukerkjøpsloven "innen rimelig tid" og at fristen aldri kan være "kortere enn to måneder". § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. [...] Se http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html for hele forbrukerkjøpsloven. Men hvis jeg reklamerer på de andre (mindre) problemene som oppstod for ca 1-2 mnd. siden, kan jeg ikke da få reparert den andre feilen i samme slengen? Dessuten så klagde jeg på dette problemet med skjermen ifjord da batteriet ble overopphetet og jeg trodde de skulle fikse både skjermen og batteriet, men de fikset bare batteriet. Så i grunnen har jeg "reklamert" på dette problemet med skjermen innen "fristen". Har du noen tips til hvordan jeg burde gå fram hvis jeg skal gå videre med denne saken? Endret 27. oktober 2011 av Ferd!s Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Det kan tale til din fordel at du gjorde de oppmerksom på problemet med feilen for et år siden, men ettersom feilen har blitt verre og verre siden den tid, så har du uansett reklamert for sent på at den har blitt verre. De første mindre problemene kan ha blitt sett på som normalt (avhengig av hva de var) på det tidspunktet. Men jeg vil allikevel forsøkt det som et argument. Hvis den andre feilen er som en følge av den første feilen (og som kan ha oppstått fordi du ikke reklamerte i tide), så har du ikke rett til å få den feilen utbedret kostnadsfritt heller. Men hvis det er to helt separate feil, så bør det ikke være noe i veien for dette. Lenke til kommentar
BertNaked Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Jeg hadde en konflikt med Multicom da en bærbar til 15,000 etter 1-2 år konka. Hovedkortet hadde gått elsn, og hadde problemer førut med varme e.l. Her er tråden De kommer ikke til å gi seg på noen punkter og trolig vil de dra det ut til forliksråd eller noe i den duren om du ikke klarer å skremme dem med rett tydning av lovverk etc. Men jeg hadde da kontaktet forbrukerrådet og de hjalp meg med å sende et krav på retting, men de CAREFACA helt. Det jeg prøver å si er at du bør ha alle opplysninger og paragrafer på det rette om du skal hale disse jævlene i land og hogge løs på de. Endret 1. november 2011 av BertNaked Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå