Teletubbien Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hei, trenger litt hjelp med noe mikroøkonomi^^. a) Bruk Lagrange metode til å løse nyttemaksimeringsproblemet til en konsument som har nyttefunksjonen u(x1x2) og budsjettrestriksjonen p1x1+p2x2<m. b) Gi en grafisk analyse av virkningene av prisøkning på gode 2. Vis grafisk hvordan prisøkningen kan dekomponeres i en substitusjonseffekt og en inntektseffekt. c) Utled Slutsky-likningen og drøft hvilke faktorer som har betydning for hvordan en prisøkning på gode 2 påvirker etterspørselen etter godene. Har brukt Lagrange metoden på a), men kommer ikke lenger enn p1/p2. Blir dette det endelige svaret, eller skal jeg gjøre noe mer? Oo Forstår ikke helt hva jeg skal gjøre på b). Må vel bruke Hichs substitusjonseffekt og slikt, så det er greit nok, men skal jeg bruke en Engel kurve og sånt også? Takker for hjelp på forhånd ^^ Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Har brukt Lagrange metoden på a), men kommer ikke lenger enn p1/p2. Blir dette det endelige svaret, eller skal jeg gjøre noe mer? Oo Forstår ikke helt hva jeg skal gjøre på b). Må vel bruke Hichs substitusjonseffekt og slikt, så det er greit nok, men skal jeg bruke en Engel kurve og sånt også? Takker for hjelp på forhånd ^^ a) Svaret dx2/dx1 = -p1/p2 vil være riktig svar. Det betyr at MRS = relativ prisforskjell (helningen på budsjettbetingelsen). b) Klarer du å vise Slutsky grafisk? Det er vel den enkleste måten å vise det på. Endret 27. oktober 2011 av Husam Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Ah, ok. Men er det ikke både Hicks substitusjonseffekt og Slutskys substutisjonseffekt? Hvorfor skal jeg bruke Slutsky og ikke Hicks? Oo Forresten, hvor får du minustegnet fra i -p1/2? Endret 27. oktober 2011 av Teletubbien Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hmm, jeg vet ikke hvordan pensumet ditt er lagt opp, så jeg vet ikke hva de har fokusert på. Da hadde det vært lettere å si hva de vil fram til i b). Den eneste grunnen til at jeg ville brukt Slutsky og ikke Hicks er vel at jeg kan Slutsky godt selv, men husker veldig lite om Hicks og Engel-kurver. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Forresten, hvor får du minustegnet fra i -p1/2? Hmm, nei, du får sikkert ikke noe minustegn når du regner det ut med lagrange når jeg tenker meg om. Poenget blir vel uansett det samme. Lenke til kommentar
Teletubbien Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Aha, daså. Takker for hjelp ^^ Har fått gjort 1a og 1b nå, men hvordan går jeg fram for å løse c? Endret 27. oktober 2011 av Teletubbien Lenke til kommentar
Tolstoi Skrevet 18. november 2011 Del Skrevet 18. november 2011 Semesteroppgave 2 @ Samfunnsøkonomi første året på NTNU! Hell yeah! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå