Gå til innhold

Treg SSD (Intel X25-M 80GB gen2

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min Intel SSD X25-M 80GB gen2 i Mars 2010. Jeg har en HP dv9550 laptop (fra 2007) med S-ATA I. SSD'en står i AHCI mode. Intel Toolbox har vært installert fra jeg fikk den med ukentlig scan. Veldig fornøyd med SSD'en i starten!

November 2010: Etter en stund falt ytelsen en del og AS SSD ble betrakelig lavere (fra 351 til 264). Tok å oppdaterte Intel Matrix Storage Manager og tok en manuell TRIM. AS SSD viste da 286.

Februar 2011: Tok ta å rensket litt på SSD'en, tok en manuell TRIM (Full diagnostic scan) og kjøpte SSD Tweaker pro. . AS SSD viste da 335.

Nå: Har gjort noen "tweaks" fra denne guiden: http://thessdreview.com/ssd-guides/optimization-guides/the-ssd-optimization-guide-2/ og rensket litt på pc'en. AS SSD score = 242.

Har oppdatert firmware hver gang det har kommet ny.

Har noen forslag til hva jeg gjøre for å bedre ytelsen igjen? Vil "Secure Erase" fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par spørsmål:

1) Hvilket operativsystem kjører du?

2) Bruker du SSD'en som systemdisk?

3) Dersom du svarer ja på 2: Har du en annen pc du kan sette SSD'en inn i for å teste ytelsen når den ikke blir brukt som systemdisk? Har du eventuelt forsøkt å formatere og installere operativsystemet på nytt?

Grunnen til at jeg stiller akkurat disse spørsmålene er at dersom du bruker SSD'en som systemdisk er det mulig at det er operativsystemet som stjeler ytelse (ting som ligger i bakgrunnen og bruker disken mens du kjører testene for eksempel).

Lenke til kommentar

1) Windows 7 home premium x64

2) Ja, har bare OS og programmer på den.

3) Har ingen annen pc tilgjengelig her. Jeg har hørt at det ikke hjelper noe særlig å formatere en SSD disk, eller har jeg hørt feil? At det kanskje er bedre med "Secure Erase"?

Jeg har fjernet en del oppstartsprogrammer etc. Også pleier jeg å ta testen etter en reboot.

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar

@trådstarter

Post et skjermbilde av AS SSD så bli det litt lettere å forholde seg til scoren, det kan ha mange årsaker

Man skal være litt forsiktig med å følge guider rundt om på nettet, av og til er de så gamle at de rett og slett gir dårlige råde.

Husk også på at laptops ikke gir like høy score som en stasjonær.

@Merko

Du trenger å bytte til AHCI (som gir NCQ) for å få bedre score, hvilken maskinvare har du?

Lenke til kommentar

Test da den var ny (mars 2010):

post-213423-0-96567700-1319736490_thumb.png

Test oktober 2011:

post-213423-0-00257900-1319736528_thumb.png

Har det noe å si at det var "msahci" på den første og "iaStor" på den siste? Er det pga jeg har oppgradert / installert Intel Matrix Storage Manager ? Har det noe å si på TRIM støtten?

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar

@geekfreak: iaStor er Intel sin driver ja, og denne støtter TRIM på lik linje med Microsoft sin msahci. Et raskt søk viser at Google ser ut til å mene at iaStor gir litt høyere ytelse enn msahci, men du kan jo teste begge og se hvordan de oppfører seg på ditt system.

Secure Erase kan muligens hjelpe, selv om poenget med TRIM er å gjøre SE overflødig. Den eneste nedturen med SE (bortsett fra at det er tidkrevende når SSD er systemdisk) er at du utsetter disken for slitasje som burde være unødvendig. Dog, dersom det hjelper har du funnet løsningen på problemet ditt, og dersom det ikke hjelper trenger du ikke gjøre det flere ganger.

Hvor mye plass har du ledig på disken? Dersom den nærmer seg full ( > 90%) kan dette påvirke ytelsen.

@Merko.: Som Anvil sier bør du i BIOS skifte fra IDE til AHCI, da IDE-modusen begrenser SSDens ytelse. Vær oppmerksom på at du ikke uten videre kan gjøre dette da det vil føre til at Windows ikke starter. Dette kan heldigvis enkelt omgås ved å følge prosessen som er dekket her: http://support.microsoft.com/kb/922976

Lenke til kommentar

Jeg har 17. GB ledig, ca. 24%. Det burde da være OK?

I Intel Toolbox kan jeg ikke kjøre Secure Erase. Det står følgende: "This tool cannot be run on a bootable SSD or an SSD with a partition." Hvordan skal jeg da gjennomfør en secure erase? Kan jeg sette SSD'en i et harddisk kabinett, koble til en annen PC, installere Intel Toolbox og kjøre Secure Erase da? Eller er det andre måter?

Lenke til kommentar

24% ledig skulle holde fint ja.

Grunnen til at Toolbox sin Secure Erase ikke kan kjøres er at du booter fra disken du vil slette. Det er flere måter å løse dette på:

1: Du kan boote fra CD/USB/floppy/nettverk (dog ikke gjennom Intel SSD Toolbox, men på andre måter som gjør akkurat det samme). (http://www.dban.org/ fungerer fint.)

2: Du kan, som du sier, sette SSDen i en annen PC (eller koble til en annen PC gjennom et eksternt harddiskkabinett) og kjøre SSD Toolbox på den PCen.

Husk å ta backup ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Secure Erase kan utføres på andre måter enn gjennom å kjøre Intel SSD Toolbox, med samme resultat (alle celler nullstilles). Det letteste for deg vil være å lage en bootable USB eller CD som du kan kjøre prosessen fra. På http://www.dban.org/download finner du filen du trenger (eller som johome nevner er HDDErase 3.3 et annet program som kan utføre samme oppgaven). Du kan så gjøre én av følgende:

- Brenne denne filen som image til en CD (ikke legg filen inn på CDen, velg "Burn Image" eller lignende fra ditt CD-brenningsprogram).

- Bruke filen til å lage en bootable USB-key (minnepinne på godt norsk). For mer informasjon om hvordan man gjør dette anbefaler jeg http://unetbootin.sourceforge.net/, men det finnes utallige programmer for denne oppgaven, og de fleste vil fungere tilfredsstillende.

Deretter starter du PCen på nytt med CD eller USB-key i, og velger å boote fra den relevante enheten. Dette gjøres enten i BIOS eller fra en egen boot-meny som kan aktiveres under POST (altså før Windows begynner å laste).

Endret av Te'om
Lenke til kommentar

@trådstarter

Post et skjermbilde av AS SSD så bli det litt lettere å forholde seg til scoren, det kan ha mange årsaker

Man skal være litt forsiktig med å følge guider rundt om på nettet, av og til er de så gamle at de rett og slett gir dårlige råde.

Husk også på at laptops ikke gir like høy score som en stasjonær.

@Merko

Du trenger å bytte til AHCI (som gir NCQ) for å få bedre score, hvilken maskinvare har du?

Beklager for sent svar. Glemte bort tråden når jeg ikke fikk noen "notiser" når jeg ikke ble quotet.

Maskinvaren min ser du her: http://tullebukk.net/pcspec/?id=XH0QuLlBITDhxJc

Bytte til AHCI, er det vrient? Software som gjør den jobben eller må jeg inn i BIOS?

@Merko.: Som Anvil sier bør du i BIOS skifte fra IDE til AHCI, da IDE-modusen begrenser SSDens ytelse. Vær oppmerksom på at du ikke uten videre kan gjøre dette da det vil føre til at Windows ikke starter. Dette kan heldigvis enkelt omgås ved å følge prosessen som er dekket her: http://support.microsoft.com/kb/922976

Takk for info :thumbup:

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Har nå tatt en Secure Erase, installert Windows og de programmene jeg trenger. I tillegg har jeg kjørt SSD Tweaker Pro og andre tweak-settings.

Oppnåde den beste scoren noenninne (bestenotering tidligere: 351). Nytt resultat under:

post-213423-0-20347600-1320588371_thumb.png

Så dette ble bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...