Gå til innhold

AMD Athlon 64


Izex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hammer64 kommer til og bli noe raskere, Hammer på 1600Mhz har samme ytelse ca. som P4 på 3-3.2 Ghz

 

spill prosessor??

vel, det kommer ann på de som lager spill det.

det finnes allerede en 64 bit ver. av UT03

 

 

Den blir bra på spill.

Teknologi ??

AMD 64 / optheron har alt omtrent en P4 3Ghz har, utenom HyperTreading

MEN, jeg vet at AMD har patentet på noe lignende, vet ikke om det er like bra som P4's system, eller om det som P4 har feks er en clone/lisens av AMD's patent?

AMD, VIA (tidligere Cytrix/IBM) og Intel har teknologi sammarbeid, dvs at hvert år eller slikt, så kommer disse sammen og fremviser hva de har som "nyskapninger" og hva de har i tenkeboksen, dermed kan AMD se hva Intel feks kommer opp med, og event lisensiere/bytte teknologi med Intel.

 

Dette er gjort fra og med AMD K7 og opp, som er den første CPU'en med lovlig installering av MMX2

Hmm AMD og INTC har en full cross-licensing agreement når det gjelder x86. Gjelder da altså ikke for ia64.

 

Dual channel support??

Dette er noe som event bestemmes av de som lager chipset/hovedkort til CPU'en. såvidt jeg husker, har A64's interne minne kontroller kun støtte for "bare" DDR-SDram på 333 Mhz, så event raskere /bedre (dual channel) minne må bli støttet av tradisjonelle minne kontrollere på hovedkort. dette er noe som nVidia garantert kommer til og hive med på Crush chipsettet, mulig at ATI kommer til og ha med dette og.

400MHz.

 

onboard cache?

AMD A64 : L1 = 2 * 64 KB, L2 = opptill 1 MB

Intel Itianium IA64: L1 = 16 KB, L2 = opptill 512 KB

 

 

DYR CPU?

Vel, Opteron er allerede på markedet, og har blitt kuttet i pris mye allerede, så jeg tror at den kommer til og ligge på dagens CPU high class range, til og starte med, men vil nok om noen måneder (eller raskere, alt kommer ann på hvor mye FAB30 greier og spy ut) dette endel i pris.

 

Intel svar?

vel, Intel's Itanium er, mildt sakt SVIN DYR i forrhold til Opteron. sammtidig så må du faktisk skifte ut ALT du har av software til versjoner som støtter IA64, finnes sikkert noe så du kan kjøre x86 programmer i vindu eller noe, men hastigheten ekke pålangt nær bra nok.

 

Blir vel liggende på dagens pris ja.

MERK - grunnet memcontrollern blir hovedkortene kun av 4 lag = billigere enn dagens å produsere.

Itanicen er god på SPEC. Mye annet er det vel foreløpig ikke.

Lite SW foreløpig.

en IA64 CPU kjører feks quake2 i samme FPS som en P200mmx

 

P4 alternativ til A64?

vel, Prescott har en liten trone og kose seg med, den har Hyper treading

og har noen Mhz forsprang, men er dette nok?

 

P4's 64 bit CPU er ikke ferdig på vel 3-5 måneder, innen den tid vil AMD ha fått et ganske solid forsprang, både innen spill (UT03, Doom3 osv)

og programmer (tekst behandling, Windows XP64)

 

slikt jeg har forstått, kommer Intel's kommende 64 bit's CPU til og være like unik som deres Itanium, DVS at det må lages egen windows for denne ene CPU'en, og vil egentlig MS spre sitt OS så tynt? vil de tjene på dette?

Hæ?

Intel har vel ikke planer om 64 bit desktop på mange år.

Yamahill er fortsatt bare nerdedrømmer.

M$ har sagt at de ikke lager OS til mer enn 1 64 bit desktop cpu.

Hvis de står ved dette må intel sin cpu bruke AMD64 instruksjonssettet, noe som er lite trolig.

BTW så var det M$ som påla INTEL å gi AMD licens på MMX.

 

er AMD's A64 verdt pengene?

Om start prisen ikke er alt for høy, så ja, dvs at jeg tror at den første CPU'en vil vel ligge på mellom 3.500,- og 4.000,- kroner (merk. TROR)

da vil det si, at FAB30 har greid og lage et stort nok lager på forrhånd, FØR lansering, slikt at prisen blir lav ved "dumping" av CPU'en på markedet

 

Må en ha eget windows for AMD A64?

Nei, en kan bruke alle gjeldene OS, mulig en må hente ned patch for 2*x86 arkitekturen, men dette er en oppgraderings patch som event blir gitt via Windows update, og er gratis

 

Det er laget et Windows XP64, samme gjelder også for server OS, .net64

så en kan ta og hoppe på det med det samme.

Prisen for Windows XP64 tror jeg vil ligge på mellom 3.500,- og 5.500,- for "Windows XP64 Pro"

 

[quote="Fritz0r" Linux hv SuSE (m.fl) er allrede ute. Ikke vent XP 64 før over nyttår.

Lenke til kommentar

Du kan kompilere din egen versjon av Linux som 64bit. Siden du finner omtrent alle linux-programmers kildekode på nettet kan du fort optimalisere hele pcen din til 64bit prosessoren.

 

Vet ikke helt om det er noen stor forskjell på å kompilere til 32bit med gcc, og kompilere til 64bit. Kan hende du må forandre litt i source for å få det til å funke, men jeg har ikke peiling. Har nemlig en P4 ;):p

Lenke til kommentar

Athlon64 på 1600 Mhz er ikke like rask som P4 på rundt 3 Ghz nei. Tester av Opteron viser at man må ha 2 Ghz for å ha lik ytelse som en P4 3200 Mhz.

 

Test her : http://www.amdzone.com/articleview.cfm?articleid=1328

 

Klart at hovedkortet som ble testet med der var ett server kort og har ikke på masse ting i chipsetet for tuning av ytelse som korta for desktop modellen vil få. Ingen "turbo mode" eller noe slikt. Men testen gir en bra pekepinn for ytelsen til kommende Athlon64 for desktopen.

Lenke til kommentar
noen som vet om det er verdt å vente på Victoria kjernen?

 

De første vil nok klokke dårlig. Jeg ville ventet til AMD går over til 0,09u. Palomino og P4 Wilamette, begge 0,15u, var jo ikke særlig gode overklokkere. Det var først når man gikk over på 0,13u det ble bra.

Lenke til kommentar
noen som vet om det er verdt å vente på Victoria kjernen?

 

De første vil nok klokke dårlig. Jeg ville ventet til AMD går over til 0,09u. Palomino og P4 Wilamette, begge 0,15u, var jo ikke særlig gode overklokkere. Det var først når man gikk over på 0,13u det ble bra.

 

ehh?

300A.

 

Om de vil klokke bra eller dårlig spørs jo på hvordan det går med SOI prosessen på fab 30. Dog det er vel å vente at senere versjoner vil klokke bedre.

Lenke til kommentar

kanskje dere har svart på spm før under denne tråden, men jeg har ikke roker lese alt. har alikevel et spørsmål. Hvis jeg kjøper meg en AMD Athlon xp2500 nå, til et abit nf7-s hovedkort, og bruker dette i la oss si et halvt år, så får jeg lyst på athlon 64! må jeg da bytte hovedkort, eller kommer athlon 64 til og være støttet av dette abit kortet?

Lenke til kommentar
kanskje dere har svart på spm før under denne tråden, men jeg har ikke roker lese alt. har alikevel et spørsmål. Hvis jeg kjøper meg en AMD Athlon xp2500 nå, til et abit nf7-s hovedkort, og bruker dette i la oss si et halvt år, så får jeg lyst på athlon 64! må jeg da bytte hovedkort, eller kommer athlon 64 til og være støttet av dette abit kortet?

 

du må bytte hovedkort ja. Athlon 64 bruker en annen socket.

Lenke til kommentar

Hmm.. mente å lese et sted at Athlon 64 "bare" kom til å få 512 Kb L2 cache, men hsuker ikke nå akkurat hvor.

 

Dessuten må det vel være en eller annen grunn til at Intel ikke har gått over til 64-bits prosessorer enda? Er de egentlig på vei, eller kommer de ikke før i (2008?) som det stod i en artikkel på Hardware.no for ens tund siden...

 

Tror enten dette blir en stor suksess for AMD, ellers blir det en megaflopp...

Lenke til kommentar

Mye feilinformasjon ute og går.

 

For det første: Athlon 64 kommer til å bli levert med hele tre forskjellige socketer, noe som gjør at å snakke om Athlon 64 som en helhet er helt meningsløs. De første som kommer vil være praktisk talt identiske med dagens Opteron-prosessorer, mens forskjellen vil øke ettersom nye versjoner kommer.

 

Videre snakkes det her om at Athlon 64 har mye av den samme teknologien som P4. Eneste som A64 har som gjør at den er nærmere P4 enn dagens Athlon XP (som jeg kommer på i farten) er støtte for SSE2. Mye av det nye med A64 er integrert minnekontroller og støtte for 64 bits prosessering, noe ikke P4 kan skryte av.

 

Athlon 64 på 1,6 GHz kommer ikke til å utkonkurrere en P4 3,2 GHz på andre ting enn minne. Har selv testet på Opteron 1,6 GHz på nForce3 om dagen, og dette er både en skuffelse og noe som gir svært høye forhåpninger til fremtiden (en test er nok ikke så langt unna :wink: )

Lenke til kommentar

Athlon 64 på 1,6 GHz kommer ikke til å utkonkurrere en P4 3,2 GHz på andre ting enn minne. Har selv testet på Opteron 1,6 GHz på nForce3 om dagen, og dette er både en skuffelse og noe som gir svært høye forhåpninger til fremtiden (en test er nok ikke så langt unna :wink: )

 

Nei Athlon 64 1.6 GHz blir vel aldri å få kjøpt. Siste er vel at laveste launch speed er 2.0 GHz.

Lenke til kommentar

For det første: Athlon 64 kommer til å bli levert med hele tre forskjellige socketer, noe som gjør at å snakke om Athlon 64 som en helhet er helt meningsløs. De første som kommer vil være praktisk talt identiske med dagens Opteron-prosessorer, mens forskjellen vil øke ettersom nye versjoner kommer.

 

Vil det si at den passer i en socket A? tenker på oss som har et nforce2 socket A kort nå...

Hvis ikke, da må hovedkortet byttes. Noe annet som også må byttes for at den skal passe, eller fungerer den med dagens komponenter?

Lenke til kommentar

For det første: Athlon 64 kommer til å bli levert med hele tre forskjellige socketer, noe som gjør at å snakke om Athlon 64 som en helhet er helt meningsløs. De første som kommer vil være praktisk talt identiske med dagens Opteron-prosessorer, mens forskjellen vil øke ettersom nye versjoner kommer.

 

Vil det si at den passer i en socket A? tenker på oss som har et nforce2 socket A kort nå...

Hvis ikke, da må hovedkortet byttes. Noe annet som også må byttes for at den skal passe, eller fungerer den med dagens komponenter?

 

Nei, den vil ikke passe i Socet A. De vil være på 940, 939 og 764 pins.

 

Husk at Athlon 64 har integrert minnekontroller, og bruker en helt annen oppbygning på hele hovedkortet enn Athlon XP.

Lenke til kommentar

Athlon 64 på 1,6 GHz kommer ikke til å utkonkurrere en P4 3,2 GHz på andre ting enn minne. Har selv testet på Opteron 1,6 GHz på nForce3 om dagen, og dette er både en skuffelse og noe som gir svært høye forhåpninger til fremtiden (en test er nok ikke så langt unna :wink: )

 

Nei Athlon 64 1.6 GHz blir vel aldri å få kjøpt. Siste er vel at laveste launch speed er 2.0 GHz.

 

Hehe, klar over det. Poenget mitt var bare at utsagnet som kom tidligere i tråden om at en Athlon 64 som kjører på 1600 MHz ville konkurrere med P4 3,2 ikke stemmer. Om jeg var uklar der så beklager jeg det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...