Gå til innhold

AMD Athlon 64


Izex

Anbefalte innlegg

Den nye Athlon 64 prosessoren som kommer får vel stort bruksområde, noen som har no data på den og info om den kommer til å gi no bedre ytelse på gamer PC'er? Synes jeg leste en plass at den ikke kom til å være lagd for gamere og en annen plass så jeg at den kom til å gi skikkelig boost på spille PC'er...

 

Den kommer nok til å koste sitt, men om den er veldig mye bedre (noe jeg regner sterkt med) så er det jo bare å løpe og kjøpe. Nytter vel ikke med no pyse hovedkort og RAM heller da hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vet ikke så mye om cpu'en i seg selv, kommer nok mest sannsynelig til å være på 1,8ghz og oppover med 1mb l2 cache, ut 2003 skal visstnok allerede ha støtte for athlon64

Nei. Det skal derimot komme en 64 bits-versjon av UT 2003.

 

Her ligger forresten noe info om Opteron på desktoppen... for de som ikke klarer å vente til i vår på Athlon64 med dual-channel DDR-støtte.

Lenke til kommentar

Slik jeg har fortsått kommer Athlon64 til å være en nedskalert versjon av Opteon, med kun en minnekanal, uten krav til ECC minne og en Hyper Bus (eller noe sånt). I så fall har jeg problemer med å se hvordan Athlon64 skal yte bedre i spill enn Opteron ved samme klokkeferkvens. Men det er godt mulig at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Etter at Athlon64 fikk 1 mb med L2 cache er det veldig lite som skiller fra Opteron. Det er selvsagt dette med en kanals minnekontroller og ulik pinne konfigurasjon, samt registrert/uregistrer ram. Egentlig er det litt merklig at Nvidia intruduserte Nforce3 rettet mot Opteron i stedet for Athlon64.

 

La oss håpe at ytelsen på minnekontrolleren til Opteron gir høyere utnyttelse av Dual DDR enn det Nforce2 klarer. I og med at minne nå sitter "nærmere" prosessoren burde dette være teoretisk mulig.

Det ryktes forøvrig at Nforce 3 også virker med DDR 400 og da er forskjellen til Athlon 64 enda mindre.

 

Men at 64 bits prosessorer går unna er det vel liten tvil om. Bare se på ytelsen til den mye G5 prosessoren til Apple.

Lenke til kommentar
jeg tipper at athlon 64 får dette:

1MB cache l2

dual ddr (og etterhvert ddr2)

hyperbuss (på den dyreste utgaven)

og ellers temmelik opteron bare at 64 ikke kommer til å "kreve" reg ecceec minne

 

Jeg trodde et av kortene AMD spiller med er at alle deres nyutviklede prosessorer går over til å bruke den nye HyperTransport bus'en som AMD har utviklet i samarbeid med HT-konsortiumet, samt at dual DDR blir tatt i bruk!

Lenke til kommentar
Har tenkt å bygge en maskin med denne prosessorn , men blir nok å vente til den har vert på markede i noen mnd.

 

jeg også. har tenkt på det siden de første artiklene kom ut om den. skal bruke mine dyrebare konfirmasjonspenger på den. håper den er bra til å klokke med...

 

noen som vet om det er verdt å vente på Victoria kjernen?

Lenke til kommentar

Hammer64 kommer til og bli noe raskere, Hammer på 1600Mhz har samme ytelse ca. som P4 på 3-3.2 Ghz

 

spill prosessor??

vel, det kommer ann på de som lager spill det.

det finnes allerede en 64 bit ver. av UT03

 

Teknologi ??

AMD 64 / optheron har alt omtrent en P4 3Ghz har, utenom HyperTreading

MEN, jeg vet at AMD har patentet på noe lignende, vet ikke om det er like bra som P4's system, eller om det som P4 har feks er en clone/lisens av AMD's patent?

AMD, VIA (tidligere Cytrix/IBM) og Intel har teknologi sammarbeid, dvs at hvert år eller slikt, så kommer disse sammen og fremviser hva de har som "nyskapninger" og hva de har i tenkeboksen, dermed kan AMD se hva Intel feks kommer opp med, og event lisensiere/bytte teknologi med Intel.

 

Dette er gjort fra og med AMD K7 og opp, som er den første CPU'en med lovlig installering av MMX2

 

Dual channel support??

Dette er noe som event bestemmes av de som lager chipset/hovedkort til CPU'en. såvidt jeg husker, har A64's interne minne kontroller kun støtte for "bare" DDR-SDram på 333 Mhz, så event raskere /bedre (dual channel) minne må bli støttet av tradisjonelle minne kontrollere på hovedkort. dette er noe som nVidia garantert kommer til og hive med på Crush chipsettet, mulig at ATI kommer til og ha med dette og.

 

onboard cache?

AMD A64 : L1 = 2 * 64 KB, L2 = opptill 1 MB

Intel Itianium IA64: L1 = 16 KB, L2 = opptill 512 KB

 

 

DYR CPU?

Vel, Opteron er allerede på markedet, og har blitt kuttet i pris mye allerede, så jeg tror at den kommer til og ligge på dagens CPU high class range, til og starte med, men vil nok om noen måneder (eller raskere, alt kommer ann på hvor mye FAB30 greier og spy ut) dette endel i pris.

 

Intel svar?

vel, Intel's Itanium er, mildt sakt SVIN DYR i forrhold til Opteron. sammtidig så må du faktisk skifte ut ALT du har av software til versjoner som støtter IA64, finnes sikkert noe så du kan kjøre x86 programmer i vindu eller noe, men hastigheten ekke pålangt nær bra nok.

 

en IA64 CPU kjører feks quake2 i samme FPS som en P200mmx

 

P4 alternativ til A64?

vel, Prescott har en liten trone og kose seg med, den har Hyper treading

og har noen Mhz forsprang, men er dette nok?

 

P4's 64 bit CPU er ikke ferdig på vel 3-5 måneder, innen den tid vil AMD ha fått et ganske solid forsprang, både innen spill (UT03, Doom3 osv)

og programmer (tekst behandling, Windows XP64)

 

slikt jeg har forstått, kommer Intel's kommende 64 bit's CPU til og være like unik som deres Itanium, DVS at det må lages egen windows for denne ene CPU'en, og vil egentlig MS spre sitt OS så tynt? vil de tjene på dette?

 

er AMD's A64 verdt pengene?

Om start prisen ikke er alt for høy, så ja, dvs at jeg tror at den første CPU'en vil vel ligge på mellom 3.500,- og 4.000,- kroner (merk. TROR)

da vil det si, at FAB30 har greid og lage et stort nok lager på forrhånd, FØR lansering, slikt at prisen blir lav ved "dumping" av CPU'en på markedet

 

Må en ha eget windows for AMD A64?

Nei, en kan bruke alle gjeldene OS, mulig en må hente ned patch for 2*x86 arkitekturen, men dette er en oppgraderings patch som event blir gitt via Windows update, og er gratis

 

Det er laget et Windows XP64, samme gjelder også for server OS, .net64

så en kan ta og hoppe på det med det samme.

Prisen for Windows XP64 tror jeg vil ligge på mellom 3.500,- og 5.500,- for "Windows XP64 Pro"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...