PacAnimal Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Har nå fått reklame for bilvask lagt under vindusviskeren. Det regnet i natt. Den ene siden av reklamen er nå en del av min frontrute. Er dette forbudt? Kan jeg kreve erstatning? Hvis det ikke er forbudt, hvorfor i huleste er det ikke det? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Det finnes vel ingen "Forbud mot reklame på bilvindu"-lovverk, men eg vil tro at om det er faktiske skader på bilen din så kan du rette et krav mot reklamebudet/reklameselskapet for skadeverk. Evnt så var det kanskje gjort med vilje? Hvem er vel flinkere til å fjerne skit fra bilen en bilvaskefirma? Lurer på om "Reklame? Nei takk"-klistremerke hadde hjulpet i frontruta? Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Skal ganske mye til for at papir kan skade herdet glass... Skrap det bort. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Har nå fått reklame for bilvask lagt under vindusviskeren. Det regnet i natt. Den ene siden av reklamen er nå en del av min frontrute. Jeg tipper en bilvask vil fjerne sølet på frontruten Genial reklame!! 1 Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Markedsføringsloven § 17 setter forbud mot levering uadressert reklame hvis du klart har tilkjennegitt at det ikke er ønsket. Så et nei-takk klistremerke på (innsiden av) bilruta vil gjøre det ulovlig. § 17. Levering av uadressert reklame og gratis aviser I næringsvirksomhet er det forbudt å levere ut eller å gi en formidler i oppdrag å levere ut uadressert reklame eller gratis aviser til forbrukere som klart har tilkjennegitt at de motsetter seg dette. En formidler er likevel ikke ansvarlig for leveringen hvis formidleren har fått opplyst, og har grunn til å anta, at det som leveres ut, ikke er reklame eller gratis avis. Innstikk i aviser og andre trykksaker, som er omfattet av redaktøransvaret, anses ikke som uadressert reklame eller gratis avis etter denne bestemmelsen. Se http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html for hele markedsføringsloven. Endret 27. oktober 2011 av what_no2000 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Markedsføringsloven § 17 setter forbud mot levering uadressert reklame hvis du klart har tilkjennegitt at det ikke er ønsket. Så et nei-takk klistremerke på (innsiden av) bilruta vil gjøre det ulovlig. Betyr dette at sjølv om du har eit tydelig nei til reklame klistermerke på postkassa så er det fortsatt lov til å dumpe uadressert reklame på dørstokken din, eller på bilen, i blomsterkassen, osv? Det trådstarter kan gjere er å rette ein anmeldelse for brudd på politivedtektene i ditt politidistrikt. Du må neste sjekke opp kva som gjelder for ditt distrikt, men dei fleste har ein paragraf som ser omtrent slik ut: § 17. Hindre tilgrising o.l. På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt: 1. å kaste glass, flasker, spiker, papir, fruktskall eller annet avfall, 2. å grise til med maling, tusj, sprayprodukter e.l. på enhver overflate mot offentlig sted, herunder på eller ved bygning, gate, vei, park, anlegg, innretninger og transportmidler, 3. å henge opp kunngjøringer, plakater e.l. uten politiets tillatelse. Dette gjelder ikke oppslag på tavler e.l. som er godkjent av kommunen til slikt bruk, eller oppslag på eiendom om forhold som bare vedkommer eiendommen eller næringsvirksomheten til dem som bor der. Det er forbudt å rive, skade eller skjemme oppslag som er lovlig satt opp. Oppslag skal fjernes når de er foreldet. 4. å urinere. Firmaet skal derfor ha ein godkjenning for å kunne spre reklame på denne måten (trur eg). Lenke til kommentar
Mr Pepe Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) hahah Du burde flytte til usa der folk saksøker for alt mulig! La oss se bilde av frontruta di med reklame på ! Endret 29. oktober 2011 av m4sta Lenke til kommentar
Makky Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Markedsføringsloven § 17 setter forbud mot levering uadressert reklame hvis du klart har tilkjennegitt at det ikke er ønsket. Så et nei-takk klistremerke på (innsiden av) bilruta vil gjøre det ulovlig. Betyr dette at sjølv om du har eit tydelig nei til reklame klistermerke på postkassa så er det fortsatt lov til å dumpe uadressert reklame på dørstokken din, eller på bilen, i blomsterkassen, osv? Det trådstarter kan gjere er å rette ein anmeldelse for brudd på politivedtektene i ditt politidistrikt. Du må neste sjekke opp kva som gjelder for ditt distrikt, men dei fleste har ein paragraf som ser omtrent slik ut: § 17. Hindre tilgrising o.l. På, ut over eller i umiddelbar nærhet av offentlig sted er det forbudt: 1. å kaste glass, flasker, spiker, papir, fruktskall eller annet avfall, 2. å grise til med maling, tusj, sprayprodukter e.l. på enhver overflate mot offentlig sted, herunder på eller ved bygning, gate, vei, park, anlegg, innretninger og transportmidler, 3. å henge opp kunngjøringer, plakater e.l. uten politiets tillatelse. Dette gjelder ikke oppslag på tavler e.l. som er godkjent av kommunen til slikt bruk, eller oppslag på eiendom om forhold som bare vedkommer eiendommen eller næringsvirksomheten til dem som bor der. Det er forbudt å rive, skade eller skjemme oppslag som er lovlig satt opp. Oppslag skal fjernes når de er foreldet. 4. å urinere. Firmaet skal derfor ha ein godkjenning for å kunne spre reklame på denne måten (trur eg). Takk for lovteksten, noen som kan bekrefte at dette gjelder for "levering av reklame" i et område? Er et bilvask-firma som satt ut reklame på alle biler parkert langs veien, pluss kastet inn en reklameplakat under hver garasjeport. Så nå er det reklame ute overalt :/ Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. november 2011 Del Skrevet 9. november 2011 Takk for lovteksten, noen som kan bekrefte at dette gjelder for "levering av reklame" i et område? Er et bilvask-firma som satt ut reklame på alle biler parkert langs veien, pluss kastet inn en reklameplakat under hver garasjeport. Så nå er det reklame ute overalt :/ Det speler ingen rolle kva som står på plakatane, dersom firmaet ikkje har fått tillatelse av politiet så er dette forsøppling/tilgrising av det offentlige rom. Dersom teksta på plakatane hadde vært avgjerande så hadde eg sakt opp den kommunale renovasjonsavtalen og i staden kasta søppelet på gata sidan nesten alle mine plastposer har reklame for ein dagligvarehandel på utsida. Er vel ingen som har sakt at reklamen ikkje kan ha husholdningsavfall på innsida? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå