havugla Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Hei Har eit enkelt spm. Har kjøpt hus og der ligg det lagt opp cat5e kabler i veggen. Kva type veggkontakt kan eg bruke. På clas olsen har dei mange veggkontakter for cat5, men dei kan nyttast på ein cat5e kabel? Meir generelt. Er det noko forskjell for RJ-45-kontakter for cat5 og cat5e? Kan eg sjå på kabelen om den er skjerma? Endret 27. oktober 2011 av havugla Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) De clasohlson etc har er for cat5e men de er ikke særlig flinke huske den e'n. Om kabelen er skjermet ser du rimeig lett da om den er skjermet så har du et lag sølvfarget folie mellom selv yttergummien og lederne i kabelen. Skjermet kabel heter STP mens uskjermet er UTP, skal du trekke kabelen sammen med strøm bør du gå for STP. (Man har også SSTP som er skjermet par for par av lederne også, men overkill for hjemmebruk) Ebay har også pene faceplates for innfelt kabling som f.eks Denne, ikke minst koster de bare sånn 20ish kr stk med porto (Dobbel utgave). De kommer uten keystone for koblingen som de har her til f.eks 50kr for 10. Jeg er litt fan av de siden de er ganske nøytrale samt de har en liten "dør" som skjermer kontaktene fra støv etc når ikke i bruk. Endret 27. oktober 2011 av cruzader Lenke til kommentar
Nettverkmannen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Ta kontakt med Trond eller Glenn på ikn.no De gir deg en nice pris på et fint vegguttak http://www.ikn.no/produkter/Kat-5e-UTP/6993294 Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 3. november 2011 Del Skrevet 3. november 2011 Du kan bruke RJ45 på både cat5 og cat5e. Cat5 garanterer opptil 100MBit, mens cat5e garanterer 1000MBit. -Derimot er det slik at man for noen år siden, da cat5e spesifikasjonene endelig ble klare, att mange produsenter bare merket om produktene sine, ettersom de besto begge testene. En normal/god cat5 kabel kan fint benyttes på 1000Mbit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå