Gå til innhold

Reisetips NY,LA


6

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og 2 andre kompiser har bestilt reise til NY og LA juni 2012. Vi skal være 2 fulle dager i NY og 10 fulle dager i LA. VI reiser 20 juni. Vi har bestilt hotel mitt i timesquare og hotel mitt i Hollywood :)

 

Vi har funnet mange ting vi skal gjøre men tenkte også jeg skulle høre litt her hvilke ting man bare må få med seg eller burde få meg seg ;)

 

Tips til spisesteder hadde vært topp.

 

Vi lurer også på hvor mye vi sånn ca. må regne i lommepenger. Hvis vi bare tenker på mat, transport, snacks og alt det som ikke har med shopping å gjøre. Åssen burde vi sette opp reise budjsettet vårt?

 

Er det mange som har vært i NY eller LA før ?

 

PS. vi er 18 år alle sammen :)

 

Takk på forhånd :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Jeg var i NY -> LA - Vegas for andre gang i sommer som var.

I NY har dere begrenset tid, men det jeg iallefall ville fått med meg er:

Times Square - og alle de sjappene som er der

Empire State Building - spørs hvor høyt du skal, 200-300 kroner

Ground Zero

Hard Rock Cafe(middag)

Planet Hollywood eller TGI Friday(verdens største ligger litt oppenfor Time Square)

Kan også anbefale en båttur - 200-300 kroner

 

 

I L.A. ville jeg fått med meg:

Hollywood Boulevard

Universal Studios (must, bestill billeter på nettet på forhånd i god tid, sendes i post, da slipper du kø)

Santa Monica Beach

Hollywood skiltet

(dropp bussturer i kjendis strøk, disse får enn ofte veldig lite igjen for og det koster)

 

Det som kan bli et problem, og som vil koste dere noe er transport i LA.

Det er LAAAAANGE avstander, f.eks. er det en halvtimes kjøring fra Hollywood til Santa Monica Beach.

Det ultimate hadde vært å fått tak i leiebil, men det tviler jeg på dere får til ettersom dere er 18 år (muligens Sixt leier ut en liten bil til 18-åringer).

 

Utover det så er det billig å spise i USA, stor McDonalds meny koster 30 kroner ca., og på de litt finere restaurantene koster det 150-200 kroner for skikkelig mat.

 

Husk og tipse servitører og taxi-sjåfører, de har en tedens til å bli fly forbanna vist ikke, da tipsen er lønna deres.

 

Kommer ikke på mer sånn i farta.

Lenke til kommentar

Er dere glade i bergogdalbaner er en tur til Six Flags Magic Mountain obligatorisk! Denne parken ligger også et stykke fra Hollywood, så dere er enten avhengige av leiebil som nevnt over eller en litt kostbar taxitur.

Det er store avstander i LA og 10 dager kun i Hollywood-området blir nok litt i overkant. Det er masse ting på gjøre, men de ligger spredt. En tur til Warner kan dere også vurdere. Jeg og kameratene mine er filmintereserte og likte rundturen der.

Lenke til kommentar

En ting jeg har opplevd rundt i USA, er at alt koster. Transport, inngangspenger, opplevelser, mat osv gjør at budsjettet ikke bør være for trangt. Etter mitt syn er 1000kr dagen altfor lite. På en slik tur er det vel opplevelsene som står i sentrum, og dere er vel ikke interessert i å bare gå gatelangs, og se på livet i byene.

 

Som de andre sier, er avstandene i LA enorme. Vi bodde i Hollywood, og lurte på å ta turen til Disneyland i Anaheim, sør i LA. Da vi fant ut at det er ca 150km i luftlinje ned dit, slo vi den tanken fra oss.

 

Et tips som mulig er noe å ta med seg, er å ikke bruke for mye på hotell, og heller bruke det på opplevelser. Jeg låg på noe som het Motel 6 i Hollywood. Det låg like i nærheten av walk of fame, og Chinese theatre. Motel 6 en kjede av moteller som finnes i hele USA, og er helt greit, men ikke hotelstandard. De serverte ikke mat, men det finner en jo overalt i storbyer som NY og LA.

Lenke til kommentar

Hei!

 

 

Takk for respons :)

 

Vi vurderte faktik motel 6, men vi fant ut at siden vi betaler en del for flybilettene så bestemte vi oss for å bruke litt på hotel :p

 

Vi har planer om å ta buss til santa monica. koster vel 2 dollar eller noe. Vi er selvfølgelig ute etter opplevelse :) Vi skal også hoppe i fallskjerm og strikk hopping :)

 

Men tror dere 400 i gjennomsnitt hadde holdt på mat om dagen ? Vi har ikke noe tight budsjett nei, men vi er veldig interesserte i hvor mye lommepenger vi burde ha med oss :)

 

Nå tenkte vi vel kanskje å ha ca. 16 500 med som lomme penger som skal holde til, Mat, (snacks), transport, inngangspenger til parker, kino, fallskjerm hopping og lignende.

 

Fallskjerm hopping koster alene 1000 kroner, det gjør også strikk hopping, også koster det vel noen hundre kroner for six flags, warner og unversial, men utgiftene vil jo ikke bli like store alle dager.

 

Bare kom med innspill til flere ting å gjøre, bilder fra deres USA tur osv :)

 

VI gleder oss sykt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Men tror dere 400 i gjennomsnitt hadde holdt på mat om dagen ? Vi har ikke noe tight budsjett nei, men vi er veldig interesserte i hvor mye lommepenger vi burde ha med oss

Det skal holde i plentig, har dere inkludert frokost på hotellet?

 

Det dyreste måltidet er som regel middagen, og den koster i verste fall som sagt rundt 200 kroner (Hardrock Cafe osv). Frokosten er som regel noe dritt(varm junkfood), så det beste er å stikke på den nærmeste dagligvaren å ha noe frukt o.l. stående i kjøleskap(vist du har på hotellet).

Kveldsmat har ikke jeg hatt behov for, pga. sene middager.

Ellers blir det litt småspising innimellom, typisk kringler, pølser o.l., det koster 30 kroner ca.

Lenke til kommentar

Vi har frokost på hotellet ja, men har hørt om et pancake house som det kan være vi prøver en gang, men vi kommer nok til å spise frokost på hotellet ja :) Så tar vi kanskje noe kringler eller lignende som du sa, men hender sikkert at vi tar en sen "lunsj" på hooters eller noe også en sen middag senere :) SÅ hvis den siste middagen kommer på 200 kroner så vil det være mer enn nok ja :)

 

Har du noen bra, rimelige spisesteder i LA å annbefale?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har du noen bra, rimelige spisesteder i LA å annbefale?

Kommer over denne i enden av Hollywood Boulevard(øst): http://www.luckydevils-la.com/

Diablo burgeren der var snacks, du kan jo sjekke menyen på siden deres.

11$ for en stor burger + 4.5$ for pommet frites + 2.5$ for brus = ca. 100 spenn for et mega måltid :-)

 

Utover det så er det jo standard Hard Rock Cafe, Hooters(veldig billig) og div. andre resturanter. Ærlig innrømme at jeg ofte går på det jeg kjenner til fra før, da det ofte er "tryggest".

 

En ting til, kan anbefale å stikke innom butikken til hun en fra norske Hollywood fruer, det var lættis!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Og vet dere åssen man får biletter til david letterman? Og hva koster det evt?

Det er som regel gratis med slike show vist du går til billettkontoret så tidlig som mulig før showet.

Da står det ofte folk der med kontaktskjema som man fyller ut og så ringer de vist det er ledig billett.

 

Vist dere i tillegg nevner at dere er fra Norge, bare er i New York noen få dager er sjansen større for at de ringer dere opp.

 

Jeg oppdaget dette litt sent og fikk ikke tid til å gå før jeg skulle videre ;/

 

Btw: Til tross for navnet "Late show" så blir det spilt inn veldig tidlig, ala noe sånn som start kl 15-17 .

Lenke til kommentar

Og vet dere åssen man får biletter til david letterman? Og hva koster det evt?

Det er som regel gratis med slike show vist du går til billettkontoret så tidlig som mulig før showet.

Da står det ofte folk der med kontaktskjema som man fyller ut og så ringer de vist det er ledig billett.

 

Vist dere i tillegg nevner at dere er fra Norge, bare er i New York noen få dager er sjansen større for at de ringer dere opp.

 

Jeg oppdaget dette litt sent og fikk ikke tid til å gå før jeg skulle videre ;/

 

Btw: Til tross for navnet "Late show" så blir det spilt inn veldig tidlig, ala noe sånn som start kl 15-17 .

 

Er ikke dette sesongavhengig?

Disse showene går ikke 52 uker i året.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Er ikke dette sesongavhengig?

Disse showene går ikke 52 uker i året.

Jo absolutt, men nå er han der borte rundt på samme tid som jeg var i år, så regnet jeg med det var ganske relevant :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette har vi kommet frem til:

 

New York:

 

David Letterman

Empire state

Top of the rock

Brooklin Bridge

Chinatown

Groundzero

Wall street

Centralpark

Helikopter tur over manhattan, da får vi også se frihetsgudinnen.

 

Vi skal spise på white castle, mcdonalds, Sånn broadway resaurant der de synger mens de serverer.

 

Vi skal muligens innom Harlem eller bare kjøre i en turist buss forbi :)

 

Vi skal bo i Time Square så vi får jo med oss det ;)

 

 

Los angeles:

 

Universal

Warner

Skydiving

Bungee jumping

Jetskiing ( i nærheten av veniche beach)

Santa Monica og de strendene i nærheten

4play gentlemens club. En av USA`s beste strippeklubb.

Hooters <3

Beverly hills

De turist bussene som varer i to timer

Sånn amerikans kino.

Six flags magic mountain

Ordentlig Amerikansk pizza.

Sand Dune park

Farmersmarket

Citadel outlet

Basket ball kamp i LA. LA lakers kanskje. Vet ikke helt hva det het :p

 

 

Det er vel det vi har planer om å gjøre i LA.

 

Vi skal også gå på noen fine resturanter på kveldene og sånt.

 

Vi skal jo sikkert bare gå litt rundt i hollywood og ulike steder i LA som er kjent. Sunset strip osv.

Vi vil også ta pancake house og Subway til frokost noen dager :)

 

Er det noen flere ting vi burde gjøre eller få med oss? Noen spise steder vi BURDE gå innom. Noen som har noe å anbefale ?

 

Stian

Noen

Endret av 6
Lenke til kommentar

Det er vel det vi har planer om å gjøre i LA.

 

 

 

Los angeles:

 

1 dag Universal

1 dag Warner

0,5 dag Skydiving

0,5 dag Bungee jumping

0,5 dag Jetskiing ( i nærheten av veniche beach)

0,5 dag Santa Monica og de strendene i nærheten

kveld 4play gentlemens club. En av USA`s beste strippeklubb.

kveld Hooters <3

0,5 dag Beverly hills

0,5 dag De turist bussene som varer i to timer

0,5 dag Sånn amerikans kino.

1 dag Six flags magic mountain

kveld Ordentlig Amerikansk pizza.

0,5 dag Sand Dune park

0,5 dag Farmersmarket

0,5 dag Citadel outlet

 

 

0,5 dag angkomst

0,5 dag avreise

 

Sum 9 av 10 fulldager booket.

Dere får det med andre ord forholdsvis travelt og det blir lite tid til å "bare gå litt rundt".

Er det det dere ønsker?

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Legger inn noen kommentarer og tips på noen av stedene.

Chinatown

Etter å ha vært der, har jeg ikke så mye fint å si om Chinatown NY, direkte ekkelt der ;/ Chinatown i San Francisco er av en helt annen liga.

 

Centralpark

Parken er latterlig stor, så enn bør planlegge godt i forkant hva enn skal se her, vist ikke går det bort maaaaaange timer.

 

De turist bussene som varer i to timer

Bestill denne i forkant, og helst den med best "reviews". Hoppa på en slik som varte 3 timer som ble solgt fra gata. Rundturen vist omtrent ikke et eneste kjendishus og varte i 3 dørgende kjedelige timer og var lættis dyr.

 

Ordentlig Amerikansk pizza.

Prøv heller å finne en skikkelig NY pizza i nettopp NY, det er pizzaen sin det !:-)

 

Basket ball kamp i LA. LA lakers kanskje. Vet ikke helt hva det het :p

Billetter, bør bestilles i god tid i forkant.

 

Ellers vil jeg dessverre si at jeg syns dere har en noen optimistisk tidsplan.

Mtp at dere ikke har bil så går det mye tid bort i offentlig transport, det kjappeste alternativet(Taxi) blir også veldig dyrt, pga. avstandene i L.A.

Dere må også huske at div. attraksjoner har en bestemt sendetid, denne passer ofte dårlig med de andre planene den dagen.

 

Jeg syns også planene hørtes ut som kommer til å sprenge budsjettet, mye dyre attraksjoner, transport i mellom, mye mat til lange dager på farten osv.

Lenke til kommentar

Etter å ha vært i LA området utallige ganger så kan jeg si med en gang at med 10 dager så rekker du knapt å snuse litt rundt. Så dere har to valg, og det er å peise på som gale for å oppleve mest mulig. Evt kutte en del ned på planene og heller ta det litt mer som det faller seg.

 

Er det første gang dere er der, så ville jeg gått for tips nummer 1. Det var i bunn og grunn det meg og familien gjorde når vi var der første gang i -94. Men det skal sies at vi var der i 4 uker, og nærmere 10 turer i ettertid så føler jeg fremdeles at det stadig dukker opp noe nytt.

 

Husk å ta masse bilder, hvis dere bestemmer dere for å kjøre på med det du har planlagt, for jeg kan love deg at du kommer til å være fullstendig kjørt på slutten av turen, og vil neppe huske detaljer. Da er det hyggelig å kunne se i mellom et album når dere kommer hjem :)

Lenke til kommentar

Vi tar nok Amerikansk pizza i NY ja :) Nå er det sånn at jeg har vært i NY og LA før, men ikke mine to kompiser da, så jeg er ikke helt noob. Vi har planer om å ta taxi til Six flags, bungee jumping, skydiving, outlet, evt. warners. vet ikke hvor det ligger i forhold til underground. Vi tar buss til santa monica, en av La`s beste kinoer er i nærheten av hotellet.

 

Det jeg glemte å si var at vi ha 10 fulle dager uten om reise og avreise. så egentlig 11 dager. Jeg har regnet 2000 kroner på taxi penger hver. tror det vil holde.

 

Tror ikke warner vil ta en hel dag fordi touren varer bare i 2 timer. Kino tar vi på kvelden og vil da ikke ta en halv dag.

Tror heller ikke sand Dune park tar en halv dag. Det regner jeg med vi tar når vi tar jetski. Det ligger i nærheten tror jeg.

I NY har jeg regnet 3000 kroner i lomme penger. Dvs. mat, buss, og alt det der.

 

I LA har jeg regnet 16 000 kroner. Tror det er nok altså. 16 000 burde holde for 10 fulle dager i LA.

 

Vi vil da ha et par dager til å gå rundt.

 

Når det gjelder Central park så skal vi bare innom en tur for å ha vært der.

 

Når det gjelder basketball kamper, når kl. på dagen går de egentlig ? Kvelden?

 

 

Høres dette bedre ut eller ?

 

Vil det funke ?

 

Sanddune park kan evt. droppe, det var bare noe jeg fant i farta xD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...