Gå til innhold

Fant en telefon på gata, kan jeg beholde den?


Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om at hvis jeg tar denne iphonen i bruk, vil det være mulig for at jeg kunne blitt sporet opp og bli tatt for dette på noen som helst måte ? Vet sjangsen er der for at mobilen kan bli sperret, men det er vell ikke mulig at jeg kan få noe straff eller noe for dette??

Denne burde kanskje vært postet i juss.

 

Hittgodsloven er klar i sin tale:

 

§ 2. Veit finnaren kven det er som eig godset eller får han greie på det, skal han straks gjeva godset attende eller gjeva eigaren rådvelde over det.

Veit ikkje finnaren kven eigaren er, og får han heller ikkje kjennskap til det, skal han snarest råd er melda funnet til politiet på den staden der godset er funne. Det same skal finnaren gjera når eigaren er oppmoda om å henta godset, men ikkje gjer det innan rimeleg tid, eller han nektar å svara finnarløn eller annan kostnad som er komen på.

Hvordan eventuell lovbrudd straffes vet jeg ikke.

 

Ellers: Poster man en problemstilling med moralske undertoner på et åpent og gratis nettforum må man regne med å få moralistiske svar. Forumets moderatorer kan og bør bare i begrenset grad gjøre noe med det. Får man ikke uttrykke sine meninger blir forumet lite attraktivt. Vil man ikke ha moralsk eller annen kritikk, så skal man ikke spørre forumbrukere, men jurister. De tar betalt for holde sitt moralsyn for seg selv.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta det litt med ro da... finner dere en mobil på bussen, går du ikke til kolumbus å leverer den tilbake ?`finner du 2000kr på bakken, går du til politiet å håper at noen kommer å henter de 2000 kronene....

 

Hadde hvert kjekt om noen faktisk hadde svart meg på spørsmålet mitt istedenfor noe som er urelevant til denne saken.

jo noen folk gjør faktisk slikt... (jeg) og jeg vet det er andre for jeg fikk nemlig min 500 lapp som jeg mistet på bussen tilbake (mistet med busskortet som og jeg fikk tilbake)

 

irriterer meg faktisk grenseløst over folk som deg.

Lenke til kommentar

Dette er jo ikke noe unikt for diskusjon.no men et generelt fenomen i forum. Ekstra morsomt blir det når forumets brukere av en eller annen grunn har forskjellige moralske standarder for liknende forbrytelser. Det er f.eks tvilsomt om alle ville vært like moralsk indignerte om dette dreide seg om piratkopiering. "jeg fikk en film som vedlegg i mailen min, hva gjør jeg?". Tviler på at like mange ville hylt "lever den tilbake" selv om forbrytelsene langt på vei er de samme.

1. og fremst ved piratkopiering "stjeler" man fra selskapet ikke privatpersoner, noe som vil gjør at det har en mindre "personifisert"-problematikk.

 

i tillegg uten at man skal gå inn på det er det en gigantisk forskjell på fysiske konkrete objekter og digitalt lagret data som fritt kan distribueres.

"tapt salg er tapte penger" er noe jeg forventer at du drar inn her, men spesielt i det eksempelet du drar frem er ikke dette noe tapt salg av noen type ettersom det ved en tilfeldighet skjedde.

ergo det finnes ingen som taper på det, hva vil de du skal gjøre? maile filen tilbake?

dette gir meg alusjoner om: http://www.27bslash6.com/overdue.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...