Gå til innhold

Fant en telefon på gata, kan jeg beholde den?


Anbefalte innlegg

Jeg gikk på gaten en dag, så fant jeg en pakke... dette var en pakke ifra apple, fristelsen var alt for stor, så jeg måtte åpne denne.

Dette var en helt 110% ny iphone, så jeg måtte jo ta den med hjem. Jeg lurte på om at hvis jeg tar denne iphonen i bruk, vil det være mulig for at jeg kunne blitt sporet opp og bli tatt for dette på noen som helst måte ? Vet sjangsen er der for at mobilen kan bli sperret, men det er vell ikke mulig at jeg kan få noe straff eller noe for dette??

Endret av cyclo
Emnetittel forbedret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant en baby på utsiden av et kjøpesenter. Den satt i en barnevogn, men det var jeg som fant den. Er den min da?

 

Selvfølgelig er ikke iphonen din! Er noen uheldige der ute som har mistet den. Sikkert brukt mye penger på den også. Tenk hvor glade de hadde blitt hvis du hadde levert den til rette eier.

 

Klarer du virkelig å bruke den med god samvittighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta det litt med ro da... finner dere en mobil på bussen, går du ikke til kolumbus å leverer den tilbake ?`finner du 2000kr på bakken, går du til politiet å håper at noen kommer å henter de 2000 kronene....

 

Hadde hvert kjekt om noen faktisk hadde svart meg på spørsmålet mitt istedenfor noe som er urelevant til denne saken.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på gaten en dag, så fant jeg en pakke... dette var en pakke ifra apple, fristelsen var alt for stor, så jeg måtte åpne denne.

... men det er vell ikke mulig at jeg kan få noe straff eller noe for dette??

Jo. Du kan bli straffet. Det er lovverk rundt hittegods og underslag av dette straffes. Her har du i tillegg en pakke som jeg regner med er adressert. her er det ingen problemer å spore opp eieren. Noen har sagt at mottageren av pakken ikke taper noe. Det er feil, her kan pakken være mistet etter at den er hentet på Posten.

 

Slik TS formulerer seg stiller han på lik linje med enhvaer tyv og kjeltring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er vel rimelig åpenbart at TS ikke har "funnet" en pakke som "tilfeldigvis" viste seg å inneholde en iPhone.

 

Og for å svare på spørsmålet fra TS, de aller aller fleste av de som hadde funnet en gjenglemt telefon på bussen, toget, etc. hadde levert den til konduktøren eller andre ansvarlige. Noe annet hadde vært fullstendig idioti.

Lenke til kommentar
§ 6. Når politiet tek mot hittegods, skal det gjera dei etterrøkjingane etter eigaren som det etter tilhøva er rimeleg å gjera. Er godset heller verdfullt eller er det rimeleg av andre grunnar, bør funnet gjerast kjent med oppslag, lysing i blad eller på annan tenleg måte. Melder eigaren seg og provar retten sin, skal han få godset att mot å greida finnarløn og annan kostnad og krav som er nemnde i § 7, tridje leden.

 

§ 7. Vert ikkje hittegodset gjeve attende til eigaren innan 3 månader etter at politiet tok vare på det eller samtykte i at finnaren tok vare på det, skal det seljast gjennom namsmyndigheitene etter reglane om tvangssal så langt dei høver. Reglane i tvangsfullbyrdelsesloven § 8-16 fyrste ledd gjelder ikkje i dette høvet. Gods som truleg ikkje kan vendast i pengar, skal gjevast til finnaren eller andre om vedkommande ynskjer det, eller det skal handsamast som avfall etter reglane i forurensningsloven.

 

Melder eigaren seg og provar retten sin før salet, skal salsinnkoma gjevast til han etter at finnarløn og annan kostnad er frådregne. I andre høve skal finnaren ha ein tredjepart av salsinnkoma, når kostnaden er dregen frå, og to tredjepartar skal gå til statskassa. Det som finnaren eller eigaren skal ha, fell til statskassa når han ikkje melder seg og krev pengane innan 3 månader etter han er varsla.

 

Har nokon krav på vederlag for di han har ført eller teke vare på gods som er nemnt i § 3, eller har han andre krav som han kunne gjort gjeldande med å halda godset tilbake, skal han ha vederlag av salsinnkoma før noko går til eigaren eller til statskassa.

 

Endra med lover 3 juni 1983 nr. 43, 13 mars 1981 nr. 6, 26 juni 1992 nr. 86, 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003, etter res. 20 juni 2003 nr. 712).

 

Så når du lever denne inn til politiet, så har du rett på 10% som finnerlønn dersom politiet finner den rettmessige eigaren. Dersom ein ikkje finn eigaren etter 3 månder skal gjenstanden selgast og du har då som finner rett på 1/3 av inntektene frå salget. Dersom ein ikkje får solgt gjenstanden så kan finnaren få den.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert bli sporet og funnet, men tviler på at noen gidder alt stresser kun for 1 telefon.

 

Men hvis du vet hvem eieren er, så anbefaler jeg deg å levere den tilbake.

Du kan jo bare tenke deg selv, hvis du akkurat har kjøpt en ny og dyr telefon, mister den og finneren vet hvem du er men tar den selv. Hadde du likt det? neppe.

 

 

Men står det ikke noe navn o.l. på pakken så hadde iallefall jeg tatt den selv :D

Lenke til kommentar

Hadde hvert kjekt om noen faktisk hadde svart meg på spørsmålet mitt istedenfor noe som er urelevant til denne saken.

Det vi snakker om er vel ulovlig og dermed ikke lov å diskutere på dette forumet.

Det er ikke snakk om metoder for å gjøre noe ulovlig så dette er da mist like lovlig som å spørre om piratkopiering er lovlig og spørre om hvordan piratkopiering etterforskes.

 

Til å være et moderert forum som slår ned på off topic er det komisk å se hvor langt man strekker seg når moralens krefter slår inn. Da kan en gjeng moralske voktere slenge ut gale, løgnaktige, overdrevne og noen få riktige påstander som her helt off topic uten noen gang å svare på trådstarters spørsmål.

Dette er jo ikke noe unikt for diskusjon.no men et generelt fenomen i forum. Ekstra morsomt blir det når forumets brukere av en eller annen grunn har forskjellige moralske standarder for liknende forbrytelser. Det er f.eks tvilsomt om alle ville vært like moralsk indignerte om dette dreide seg om piratkopiering. "jeg fikk en film som vedlegg i mailen min, hva gjør jeg?". Tviler på at like mange ville hylt "lever den tilbake" selv om forbrytelsene langt på vei er de samme.

Lenke til kommentar
Dette er jo ikke noe unikt for diskusjon.no men et generelt fenomen i forum. Ekstra morsomt blir det når forumets brukere av en eller annen grunn har forskjellige moralske standarder for liknende forbrytelser. Det er f.eks tvilsomt om alle ville vært like moralsk indignerte om dette dreide seg om piratkopiering. "jeg fikk en film som vedlegg i mailen min, hva gjør jeg?". Tviler på at like mange ville hylt "lever den tilbake" selv om forbrytelsene langt på vei er de samme.

Virkelig? Først hyler du noe svada om "moralens voktere" deretter langer du ut mot alle innleggene som ikke svarer på tema og til slutt kommer du med en langt på vei komisk sammenlikning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...