LMH1 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hei, jeg lurer på om noen kan fortelle om kannibalisme er en sykdom hvis det finnes noe slikt i dag, eller om det finnes gamle idianske/afrikanske urstammer grupper som velger å forgifte fiender med rørgift også spise personene? http://www.kennislink.nl/upload/143098_962_1134478997376-toon_van_meijl%2C_afb._5.jpg Er kannibalisme en sykdom eller er det en gammel folke tradisjon som en liten befolkning har drevet med? Hanibal rising er det en film som skal forestille en fysisk syk person? Vet noen om det finnes steder hvor det antas å finnes Kannibalisme? Ikke det at jeg vil dra dit, men lurer på om det finnes og steder man bør styre unna, er nok i jungelen i så fall, der det er mangel på mat muligens. Endret 26. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Miggelitoo Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hei, jeg lurer på om noen kan fortelle om kannibalisme er en sykdom hvis det finnes noe slikt i dag, eller om det finnes gamle idianske/afrikanske urstammer grupper som velger å forgifte fiender med rørgift også spise personene? http://www.kennislink.nl/upload/143098_962_1134478997376-toon_van_meijl%2C_afb._5.jpg Er kannibalisme en sykdom eller er det en gammel folke tradisjon som en liten befolkning har drevet med? Hanibal rising er det en film som skal forestille en fysisk syk person? Vet noen om det finnes steder hvor det antas å finnes Kannibalisme? Ikke det at jeg vil dra dit, men lurer på om det finnes og steder man bør styre unna, er nok i jungelen i så fall, der det er mangel på mat muligens. Ville ikke påstått at det er en sykdom, men det er og blir "Tabu". Det blir sett på som i strid med våre etniske normer, og ettersom man må drepe andre for å spise andre, vil man bli straffet i siviliserte områder. Etter hva jeg har lært av forskjellige dokumentarer smaker kjøttet vårt heller ikke noe spesielt godt (takk og lov). Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Var det ikke en kar som nå nylig er antatt spist av kannibaler? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Ville ikke påstått at det er en sykdom, men det er og blir "Tabu". Så du mener at folk som spiser andre ikke er syke? Se f.eks vampurer/Resident evil. Og ikke minst Pirates of the Caribbean er vel kanskje også inne på temaet. Skal ikke det virke ut som folk er syke? Er alt som er unormalt = tabu? Ikke det at jeg har veldig for Kannibalisme men jeg lurer litt hvorfor det heletatt finnes folk innen den kategorien, om det var en gammel afrikansk måte å skremme folk vekk fra leieren sin? Man risikerte å bli kokt i en gryte også spist hvis man gikk på dems teritorum, men vet ikke om det er normalt i dag enkelte steder. Det blir sett på som i strid med våre etniske normer, og ettersom man må drepe andre for å spise andre, vil man bli straffet i siviliserte områder. Etter hva jeg har lært av forskjellige dokumentarer smaker kjøttet vårt heller ikke noe spesielt godt (takk og lov). Skal man så også straffe dyrene hvis de begår kanibalisme? Er det å drikke blod like ille (Vampyrer) som kanibalisme? Uansett hvor godt/ille vi smaker, så er nok smaken forskjellig desverre for noen. Ellers ville det ikke finnes kanaibalisme. Vet ikke hvordan fattige land holder på, men det er jo klart at eier man ikke annet en husdyr så finnes det menneskerdyr også. Endret 27. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Kannibalisme er en gammel tradisjon blandt enkelte stammer. Du sammenlgner zombiene i Residence Evil og kannibaler? Stammene som gjør det er helt normale stammer. De har bare en annen kultur og andre normer. Uten at jeg faktisk vet sikkert vil jeg tro at var både for å skremme og av praktiske grunner, når man bor i jungelen har man gjerne ikke så alt for mye mat. Mennesker man dreper i krig eller tar til fange kan da være en grei kilde til mat. Det er såpass langt ifra normalen i Norge å spise menneskekjøtt at man er syk om man gjør det. I enkelte stammer er dette normalt, det er ikke dermed sagt at de er syke. Det spørs på hva som er godtatt i kulturen. Kannigalisme i seg selv, uten å se det i noe som helst sammenheng er ikke tegn på noe som helst galt. For å ta ett annet eksempel, om du går naken rundt i oslo blir du buret inne, for det er ikke godtatt i vår kultur. Gå naken med en stamme i afrika og det er helt normalt, fordi de har en annen kultur og andre normer. Det blir samme greia med kannibalisme. 6 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Selv så sliter jeg å forstå at kanibalisme er normalt for noen. Sikkert slik de folkegruppene ikke ønsker å leve slik, men de har antakelig ikke noe valg, siden om man flytter fra stammen så er man fienden er det ikke slik? Er det ingen som vet om kanibalisme kultur finnes i dag? Hva heter slike folkegrupper? Tror dere at enkelte stammer f.eks med høvdinger. Angående å gå naken, er jo ikke det direkte feil, er jo slik naturen har skapt oss. Men ja er vel at flere føler det er både kaldt og flaut å gå naken slik at det har blitt en lov på det. Endret 27. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 At du sliter med å forstå det er jo greit nok, men det er ikke det samme som at det er feil. Kan jo nevne denne saken som nylig var i media: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3252584.ece Tviler på at de gjorde det pga. matmangel, heller ikke fordi dem ikke hadde noe valg. De gjorde det med andre ord antagelig fordi de ville. Om man ser bort ifra det spirituelle, så er det veldig liten forskjell på menneskekjøtt og f.eks svin(vil jeg tro), så hvorfor ikke? Ingen ting fysisk ved oss tilsier at vi ikke skal spise andre mennesker. Om kannibaler ikke har noe som helst forhold til det sprituelle eller noe etter døden, og heller ikke har noe grunn til å respektere de døde er det jo strengt tatt 80kg kjøtt, verken mer eller mindre. Lenke til kommentar
Miggelitoo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Ville ikke påstått at det er en sykdom, men det er og blir "Tabu". Så du mener at folk som spiser andre ikke er syke? Se f.eks vampurer/Resident evil. Og ikke minst Pirates of the Caribbean er vel kanskje også inne på temaet. Skal ikke det virke ut som folk er syke? Er alt som er unormalt = tabu? Ikke det at jeg har veldig for Kannibalisme men jeg lurer litt hvorfor det heletatt finnes folk innen den kategorien, om det var en gammel afrikansk måte å skremme folk vekk fra leieren sin? Man risikerte å bli kokt i en gryte også spist hvis man gikk på dems teritorum, men vet ikke om det er normalt i dag enkelte steder. Det blir sett på som i strid med våre etniske normer, og ettersom man må drepe andre for å spise andre, vil man bli straffet i siviliserte områder. Etter hva jeg har lært av forskjellige dokumentarer smaker kjøttet vårt heller ikke noe spesielt godt (takk og lov). Skal man så også straffe dyrene hvis de begår kanibalisme? Er det å drikke blod like ille (Vampyrer) som kanibalisme? Uansett hvor godt/ille vi smaker, så er nok smaken forskjellig desverre for noen. Ellers ville det ikke finnes kanaibalisme. Vet ikke hvordan fattige land holder på, men det er jo klart at eier man ikke annet en husdyr så finnes det menneskerdyr også. Først og fremst skjønner jeg ikke helt hvorfor du begynner å dra inn vampyrer, videospill og filmer inn i diskusjonen. Jeg skjønner poenget ditt om at folk som har lyst på menneskeblod/kjøtt kanskje har noen mentale utfordringer, men hvis kannibalisme hadde vært en sykdom, ville nok flere vist om navnet. Må legge til at jeg aldri har hørt om noen som er diagnostisert med kannibal. I tillegg ville det nok være noen offentlige "avrusing" sentre om det hadde vært så utbredt at det var et problem for miljøet. Når det gjelder dyreriket så et det sånn at noen dyrearter spiser egne artsfeller under visse forhold, for eksempel når det er lite tilgang på mat. Dessuten er det vanlig med kannibalisme blant fiskearter som gjedde og torsk samt maur. Grunnen til at mennesker som bor i siviliserte miljøer ikke driver med dette er at folk flest ville heller stjålet noe god mat som man risikerer langt lavere straffer for enn å drepe andre for matens skyld om de skulle være i en slags krise som kunne føre til at dem ikke hadde tilgang til å skaffe mat på egenhånd. 1 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Jeg ville ikke sagt at kannibalisme er noen sykdom akkurat. Selvfølgelig så kan det hende at kannibaler i den"siviliserte" verden har noen psykiske problemer/sperrer. Som andre har sagt så har det mye med kultur å gjøre, samt at man tyr til kannibalisme når man ikke har noe annet valg. Det siste kan man se at også har skjedd i "siviliserte" kulturer. Ta for eksempel slaget om Stalingrad, der tyskere måtte spise menneskekjøtt, ofte også av sine egne våpenbrødre. Et annet eksempel er under det første korstoget hvis jeg ikke husker feil, så måtte noen korsfarere spise muslimer, muslimene så på dem som barbarer/onde personer, mens i virkeligheten var det den eneste matkilden de hadde for tiden. Endret 27. oktober 2011 av slettet II 1 Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Angående å gå naken, er jo ikke det direkte feil, er jo slik naturen har skapt oss. Men ja er vel at flere føler det er både kaldt og flaut å gå naken slik at det har blitt en lov på det. Det finnes andre dyr enn mennesker i naturen som også innimellom kan spise artsfrender. Kanibalisme er like naturlig som å gå naken. Du hadde sikkert også digget menneskekjøtt hvis du hadde smakt det (og ikke visst hva det var). Man behøver ikke å være gal eller syk for å spise menneskekjøtt. 1 Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Det finnes andre dyr enn mennesker i naturen som også innimellom kan spise artsfrender. Kanibalisme er like naturlig som å gå naken. Du hadde sikkert også digget menneskekjøtt hvis du hadde smakt det (og ikke visst hva det var). Man behøver ikke å være gal eller syk for å spise menneskekjøtt. Faktisk så har jeg hørt at det smaker svinekjøtt Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Så vi er altså 90% lik en gris? Eneste grisen har er rund nese og store tær? Ellers er vi helt like? Nå trenger vi ikke å smake helt likt heller. Endret 27. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Kannibalisme er ikke så vanlig som man skulle tro hvis man leser gamle antropologiske feltrapporter. Det var vanlig å baksnakke nabostammene, og da kalte man dem gjerne kannibaler. Dette ble tatt litt for alvorlig av forskerne, og plutselig var det skrekkelig mange kannibalstammer. Ellers er "du blir det du spiser"-tankegangen vanlig også utenfor kannibalske kretser. Selv i siviliserte trakter finner vi spor av det - man blir jo feit av å spise fett? Eller? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Vet noen om det finnes steder hvor det antas å finnes Kannibalisme?Ikke det at jeg vil dra dit, men lurer på om det finnes og steder man bør styre unna, er nok i jungelen i så fall, der det er mangel på mat muligens. Ville ikke påstått at det er en sykdom, men det er og blir "Tabu". Det blir sett på som i strid med våre etniske normer, og ettersom man må drepe andre for å spise andre, vil man bli straffet i siviliserte områder. Etter hva jeg har lært av forskjellige dokumentarer smaker kjøttet vårt heller ikke noe spesielt godt (takk og lov). Man kan finne kannibalisme på sykehus: Man opperer bort en bit av kroppen, for å så at legen på vakt tar med seg en pakke med flesk til sykehustet fordi han handlet før han kom på jobb, og så tar han med seg feil pakke hjem igjen. At det har blitt mer Gilde innpakning og mindre slaktere hjelper jo på saken, man av hva jeg har hørt så smaker menneskekjøtt nesten identisk med grisekjøtt. En fyr gjorde som nevt overnfor og tok med seg feil pakke hjem, skar det opp, lagde mat med det, og fikk seg et lite sjokk neste morgen. Eller så har jeg i det minste hørt av min gamle barneskolelærer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Man kan finne kannibalisme på sykehus: Man opperer bort en bit av kroppen, for å så at legen på vakt tar med seg en pakke med flesk til sykehustet fordi han handlet før han kom på jobb, og så tar han med seg feil pakke hjem igjen. At det har blitt mer Gilde innpakning og mindre slaktere hjelper jo på saken, man av hva jeg har hørt så smaker menneskekjøtt nesten identisk med grisekjøtt. En fyr gjorde som nevt overnfor og tok med seg feil pakke hjem, skar det opp, lagde mat med det, og fikk seg et lite sjokk neste morgen. Eller så har jeg i det minste hørt av min gamle barneskolelærer. det tviler jeg sterkt på at stemmer. tviler sterkt på at de oppbevarer menneske-flesk i kjøleskapet sammen med mat. tviler også veldig sterkt på at han som kjøpte flesk ikke puttet flesket i kjøleskapet. samtidig kan jeg ikke se hva som er fleske-lignende som kan bli fjernet fra kroppen. regner også med at alt som blir fjernet fra kroppen blir sendt til analyse og ikke havner inn på kirurgens kontor. slakterene pakket også gjerne ting inn i papir, under hvilke omstendigheter noe fra mennesker skal bli pakket inn i papir vet jeg ikke, høres veldig merkelig at det skulle bli gjort. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Man kan finne kannibalisme på sykehus: Man opperer bort en bit av kroppen, for å så at legen på vakt tar med seg en pakke med flesk til sykehustet fordi han handlet før han kom på jobb, og så tar han med seg feil pakke hjem igjen. At det har blitt mer Gilde innpakning og mindre slaktere hjelper jo på saken, man av hva jeg har hørt så smaker menneskekjøtt nesten identisk med grisekjøtt. En fyr gjorde som nevt overnfor og tok med seg feil pakke hjem, skar det opp, lagde mat med det, og fikk seg et lite sjokk neste morgen. Eller så har jeg i det minste hørt av min gamle barneskolelærer. det tviler jeg sterkt på at stemmer. tviler sterkt på at de oppbevarer menneske-flesk i kjøleskapet sammen med mat. tviler også veldig sterkt på at han som kjøpte flesk ikke puttet flesket i kjøleskapet. samtidig kan jeg ikke se hva som er fleske-lignende som kan bli fjernet fra kroppen. regner også med at alt som blir fjernet fra kroppen blir sendt til analyse og ikke havner inn på kirurgens kontor. slakterene pakket også gjerne ting inn i papir, under hvilke omstendigheter noe fra mennesker skal bli pakket inn i papir vet jeg ikke, høres veldig merkelig at det skulle bli gjort. Om det er en vandrehistorie skulle ikke forundre meg. Men igjen: Gammel lærerer, så det kan være fra en tid hvor ting og rutiner var veldig annerledes. Så, vis du flipper mynter på at den er sann, eller foretrekker du terning? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Om det er en vandrehistorie skulle ikke forundre meg.Men igjen: Gammel lærerer, så det kan være fra en tid hvor ting og rutiner var veldig annerledes. Så, vis du flipper mynter på at den er sann, eller foretrekker du terning? Foretrekker å se logisk på det. Historien virker for usansynlig til at jeg tror på den, men for all del, behold troen du Lenke til kommentar
Miggelitoo Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Vet noen om det finnes steder hvor det antas å finnes Kannibalisme?Ikke det at jeg vil dra dit, men lurer på om det finnes og steder man bør styre unna, er nok i jungelen i så fall, der det er mangel på mat muligens. Ville ikke påstått at det er en sykdom, men det er og blir "Tabu". Det blir sett på som i strid med våre etniske normer, og ettersom man må drepe andre for å spise andre, vil man bli straffet i siviliserte områder. Etter hva jeg har lært av forskjellige dokumentarer smaker kjøttet vårt heller ikke noe spesielt godt (takk og lov). Man kan finne kannibalisme på sykehus: Man opperer bort en bit av kroppen, for å så at legen på vakt tar med seg en pakke med flesk til sykehustet fordi han handlet før han kom på jobb, og så tar han med seg feil pakke hjem igjen. At det har blitt mer Gilde innpakning og mindre slaktere hjelper jo på saken, man av hva jeg har hørt så smaker menneskekjøtt nesten identisk med grisekjøtt. En fyr gjorde som nevt overnfor og tok med seg feil pakke hjem, skar det opp, lagde mat med det, og fikk seg et lite sjokk neste morgen. Eller så har jeg i det minste hørt av min gamle barneskolelærer. Du er hva du spiser Neida, men tror en kirurg som har studert i 8 (?) år klarer å se forskjellen på en pakke med bacon og en beholder med menneskekjøtt. Urelevant: Har forresten sett en dokumentar hvor det kommer frem at frisk hud som blir fjernet ved operasjoner samt. huden fra omskjæringer (ja, du leste riktig)blir brukt til å behandle andre pasienter med seriøse brannskader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå