Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorvibrasjoner Octavia 1.6 fsi

trra

Anbefalte innlegg

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

1. Tomgang, ca 700-750 rpm uavhengig om den er kald eller varm
2. Når man ruller på gir, rundt 1500-1700rpm, forsvinner med engang man er borti gasspedalen.

Man hører vibrasjonen godt, men kan ikke føle at det rister i bilen. Den oppstår kun ved de 2 nevnte tilfellene. Noen her som har erfaring eller tips til hva dette kan være? Vet det er et vanlig problem på FSI, men kan ikke si jeg har funnet noe fornuftig når jeg har googlet det.

EDIT : Lyden kan minne litt om den type lyd du får når man setter på harderer motorfester(hadde det på en golf 3)

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Long shot, men har vært borti at motor-dekselet lager kraftige og turtallspesifikke vibrasjons-lyder.

Det er i såfall enkelt å eliminere/bekrefte dersom du kan fremkalle lyden fra motorom og holder på deksel.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Så du hører ikke hvor det kommer fra sån ca? Fellesnevneren ser ut til å være lav belastning, har du hørt noen andre biler som lager samme ulyden som din? vet ivertfall at Toyota sine tidlige D4 (direkteinsprøytet bensin) motorer kunne få "commonrail diesel lignende" lyder i enkelte tilfeller (hard gange på lav belastning og tomgang) kan jo være at VAG har en fastvareoppdatering som kan fikse/redusere problemet hvis det er relatert til motorstyringen?.

Her er noen forslag:

Utløserlager Clutch (rart forslag men en vet aldri)

Eksosanlegg, eksosoppheng, deksel eksosmanifoild

Vibrasjoner i plastdeksel, hjulbuer innredning ect...

Slitt / defekt registerstrammer (hydraulisk)

For lavt oljetrykk i enkelte situasjoner (Skulle ikke være noe problem når bilen ruller i fart)

Fastvareoppdatering av bilens motorstyring.

Er fint lite inne på VAG sine biler/motorer, men det er nå noen forslag ivertfall,

Lenke til kommentar

Long shot, men har vært borti at motor-dekselet lager kraftige og turtallspesifikke vibrasjons-lyder.

Det er i såfall enkelt å eliminere/bekrefte dersom du kan fremkalle lyden fra motorom og holder på deksel.

Vibrasjone ville selvsagt ikke komme når jeg testet, men jeg tok dekslet av og satt det på igjen for å prøve.

Kan føle litt vibrasjoner i motoren med fingeren når den går på tomgang, men litt har man vel alltid?

Så du hører ikke hvor det kommer fra sån ca?

Nja, jeg syns det høres ut som vibrasjonene kommer fra panseret, men det er jo #¤%%&¤ vanskelig å høre akkurat hvor det kommer fra. Eneste jeg kan sammenligne det med er en Golf 3 jeg hadde. Der satt jeg på harderer motorfester, den fikk samme type vibrasjoner under vise forhold, blant annet under tomgang, men de var så kraftige at cd spilleren ikke klarte å spille av en CD :D

Begynt å tenke på en ting, coilene på FSI er beryktet for å være dårlige, kan de forårsake tenningsfeil som kan gi vibrasjoner ved lav belastning? Tviler selv, merker ikke noen feil på motoren utover vibrasjonene.

EDIT : Ringte med Skoda, de hadde byttet strammehjul til multireima på noen som opplevde vibrasjoner, men det var ikke samme type vibrasjoner som jeg har.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...