Rullrigg Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hei, Har kjøpt en leilighet hvor det er en del knirking i laminatgulvet i stua. Vil gjerne legge nytt gulv i den forbindelse. Har derfor noen spørsmål som jeg håper noen kan svare på: 1. Har lyst til å legge nytt laminatgulv, men må jeg da få fjernet eventuell årsak til knirk i laminatgulvet som nå er der før jeg legger det? Vil jeg da unngå knirk i det nye gulvet? 2. Kan jeg legge nytt laminatgulv oppå det gamle laminatgulvet? Tror det er linoleum under det gulvet nå. 3. Kan det å legge nytt gulv med demping, med underlag, fjerne knirking i det gamle gulvet uten at jeg gjør noe med årsaken? Takk for alle svar! :-) Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Du bør først sjekke om knirkingen skyldes ujevnheter i undergulvet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 1: Knirk kan være forårsaket av selve laminatet, eller det som ligger under. 2: Vil anbefale å fjerne gammel laminat før ny legges. 3: Dersom knirk kommer fra undergulvet (under linoleumen), bør du fjerne denne også, og finne spikerslag/bjelkelag slik at du kan skru undergulvet godt fast til bjelkelag før du legger ny laminat. Lenke til kommentar
Rullrigg Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 1: Knirk kan være forårsaket av selve laminatet, eller det som ligger under. 2: Vil anbefale å fjerne gammel laminat før ny legges. 3: Dersom knirk kommer fra undergulvet (under linoleumen), bør du fjerne denne også, og finne spikerslag/bjelkelag slik at du kan skru undergulvet godt fast til bjelkelag før du legger ny laminat. Takk for svar! :-) Har noen nye spørsmål, he he: Er det vanskelig å ta opp gammel laminat? Noe jeg bør være obs på? Hvordan finner jeg ut om det selve laminatet som ligger der nå som knirker og at det ikke er noe underliggende årsak? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Fornuftig at du tar tak i knirkproblem når du nå skal legge nytt golv. Rive opp gammel laminat må være såre enkelt. Hvis det er klikksystem så er det jo bare å plukke fra hverandre. Skulle det være limt så er jo laminat uansett spinkle greier å lett å rive. Siden du skal ha nytt golv så kan du jo først prøve å løse knirkproblemet uten å rive opp gammel laminat. Identifiser knirksted og prøv å sette i noen skruer. Skader ikke å prøve. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Siden du skal ha nytt golv så kan du jo først prøve å løse knirkproblemet uten å rive opp gammel laminat. Identifiser knirksted og prøv å sette i noen skruer. Skader ikke å prøve. Dette kan gå dersom det er flere lag med undergulv under linoleumen (gammelt hus?). Dersom undergulvet ligger rett på bjelkelaget, og du ikke ser hvor bjelkene går etter å ha tatt av listverk, kan du lete deg frem ved å bore hull på skrå og lokalisere bjelkene med en lang pinne. Regner med at det er greit å se hvilken vei bjelkelaget ligger. Lenke til kommentar
Rullrigg Skrevet 28. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2011 Takk for svar til dere begge! :-) Leiligheten ligger i en blokk fra 1972 så jeg vil tro at det ligger betong under linoleumen, eller tar jeg helt feil da? Det vil da si at det er et lag med linoleum og så det knirkende laminatgulvet som ligger oppå eventuell betong. Vet ikke om skruer lar seg gjøre da, eller om jeg bare må ta å rive opp gulvet først som sist? Godt å ha tilgang på folk med litt erfaring! Jeg har bare lagt gulv en gang før, men da var det uten knirkeproblematikk i forkant. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Dersom det betong under linoleumen, må knirket komme fra det gamle laminatet. Fjern denne og legg ny. Knirk kan være forårsaket av at betonggulvet er ujevnt, slik at gulvet går litt når det utsettes for belastning. Ved å bytte ut laminaten til parkett, som er ca dobbelt så tykk, kan dette fjernes/reduseres betydelig. Det kan også være at det er brukt for tykt/mykt underlag for det gamle laminatet. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Kan være lurt å legge varmefolie under, laminat og parkett er kaldt xD Lenke til kommentar
Rullrigg Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 Dersom det betong under linoleumen, må knirket komme fra det gamle laminatet. Fjern denne og legg ny. Knirk kan være forårsaket av at betonggulvet er ujevnt, slik at gulvet går litt når det utsettes for belastning. Ved å bytte ut laminaten til parkett, som er ca dobbelt så tykk, kan dette fjernes/reduseres betydelig. Det kan også være at det er brukt for tykt/mykt underlag for det gamle laminatet. Takk for mange gode råd og innspill! :-) Da kjører jeg på med fjerning av laminat og tar en vurdering på om jeg skal legge parkett i stedet. Kan være lurt å legge varmefolie under, laminat og parkett er kaldt xD Takk for tips! Skal ha det i bakhodet! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Laminat føles kaldere enn parkett. Dersom du har varmt rom under (ikke bor i laveste etasje) bør dette ikke være noe problem uansett. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Vær oppmerksom på, at i leiligheter som er (prosjektert) begregnet for belegg på gulvet, er det andre og dårligere "tolleransekrav", når det gjelder retthet på gulvet. I.h.t. forskrifter og monteringsveiledning, kreves det en bedre retthet på gulvet, for bl.a. parkett- og laminatgulv, enn for belegg. Så det er mulig at betong gulvet, må avrettes med sparkelmasse, for å få en tilfredstillende "retthet". Få en proff, til å sjekke betong gulvet, før legging av nytt laninatgulv. Ellers kan samme problem oppstå igjen. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Vær oppmerksom på, at i leiligheter som er (prosjektert) begregnet for belegg på gulvet, er det andre og dårligere "tolleransekrav", når det gjelder retthet på gulvet. I.h.t. forskrifter og monteringsveiledning, kreves det en bedre retthet på gulvet, for bl.a. parkett- og laminatgulv, enn for belegg. Så det er mulig at betong gulvet, må avrettes med sparkelmasse, for å få en tilfredstillende "retthet". Få en proff, til å sjekke betong gulvet, før legging av nytt laninatgulv. Ellers kan samme problem oppstå igjen. Da må man legge flere lag med foam, gjerne enda en ekstra på lave partier.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Da må man legge flere lag med foam, gjerne enda en ekstra på lave partier.... Det blir ikke bra, underlaget blir for mykt, gulvet svikter når man går på det, og skjøtene sprekker opp. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 30. oktober 2011 Del Skrevet 30. oktober 2011 Da må man legge flere lag med foam, gjerne enda en ekstra på lave partier.... Det blir ikke bra, underlaget blir for mykt, gulvet svikter når man går på det, og skjøtene sprekker opp. Hvis det er snakk om så store krater bør man kanskje bruke sutaksplater. Hvis ikke det holder bør man nok tenke på å bruke kraftigere plank xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå