ThaHoward Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hei, jeg vil gjerne installere windows på mac-en min. Dette er først og fremst for at jeg kan spille diverse spill. Hvordan og hva må gjøre for å få dette? Bare sånn at det er klart, så har jeg ikke lyst til å bytte ut OS-en som fulgte med pc-en med windows. Men har sett at en venn av meg kjørte linux samtidig eller noe sånt. Kan man gjøre dette med windows også? Hvis det har noe å si, så har jeg Mac OS X versjon 10.6.8. Prosseroren er 2.7 GHz Intel Core i7 og hukommelse på 4GB 1333 MHz DDR3 for å være spesifikk Har også den nyeste MacBook Pro, kjøpte den i april els. Takker for svar, er ikke så flink teknisk, så bare å komme med flere spørsmål eller noe sånt Endret 26. oktober 2011 av slettet II Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Windows kan kjøre på mac med Intel-prosessor. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Vurdert parallels? http://www.parallels.com/eu/products/desktop/ Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Tusen takk, skal se på det Men kan hende jeg kommer med flere spørsmål, som sagt så er jeg ikke så flink teknisk Fungerer det forresten med windows 7 lastet ned fra piratebay, rent hypotetisk sett? Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Vurdert parallels? http://www.parallels.com/eu/products/desktop/ To å velge mellom nå Hvilken egner seg best? Både teoretisk, og av ren erfaring. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Ja, det vil ikke være noen forskjell mellom å bruke en Windows-versjon fra thepiratebay på en PC eller på en MAC. Og installasjonsmessig er det nok ingen forskjell mellom en piratkopi og en original versjon av Windows. (Hvordan du gjør dette, må du nok i midlertid finne ut av selv ) Bootcamp og parallels fungerer på to ulike måter. Med bootcamp er du nødt til å restarte pc-en hver gang du bytter mellom OS, men er kanskje mest effektivt ytelsesmessig. Parallels kjører begge OS-ene samtidig, og du kan enkelt switche mellom dem. Dette krever muligens litt mer av MACen. Nå har jeg aldri prøvd dette, snakker bare ut ifra Linux sin tilsvarende løsning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Finnes det noe tilsvarende Parallells til PC? Jeg kunne tenke meg å svitsche mellom Win7 og Ubuntu. Endret 26. oktober 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Ubuntu har en innebygget GRUB-meny. Om du har windows, og innstallerer ubuntu oppå, vil du få spørsmål om å innstallere ubuntu ved siden av det eksisterende OS-et, eller slette alt og innstallere kun Ubuntu. Da velger du det førstnevnte. Går nesten av seg selv =) edit: altså, da velger du hvilket OS du vil starte når du starter opp maskinen. Alternativt å bruke virtual machine, enten innstallert på ubuntu eller på windows, og så innstallere det andre os-et via virtual machine. På den måten vil du kunne starte opp ubuntu mens du kjører windows, eller omvendt. Forøvrig: om du laster ned ubuntu, brenner den på en cd, og starter setup-fila mens du er i windows, vil du automatisk innstallere ubuntu ved siden av windows. Ubuntu blir da på en måte et program, selvom du starter den opp i det du restarter pc-en. Du får da omtrent full nytte av prosessoren, og hvis du blir lei av ubuntu, kan du bare avinstallere det fra kontrollpanel -> Legg til/fjern programmer i Windows. Endret 26. oktober 2011 av r2d290 waits for alice Lenke til kommentar
starfish Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Mens vi er inne på det; tror noen det vil gå an å spille tunge spill (The Witcher 2, BF3 osv.) ved å bruke VMWare Fusion? På nyeste iMac 27". Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Så på videoen. Tror jeg skal bruke boot camp, laster ned Windows 7 nå for øyeblikket. Men yter mac'en min bra nok for å ha windows 7? Han fyren sa at man trenger minst 7 GB til Windows 7(som man fordeler over på den altså), men når jeg ser på om denne maskinen står det at den bare har 4GB, betyr det da at jeg ikke kan bruke Wwindows 7 og Mac OS samtidig? Endret 27. oktober 2011 av slettet II Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Windows bruker veldig fort 2-4GB minne. Skal du ha oppe litt nettlesere og spille i tillegg, er det nok lurt med litt ekstra. Men tror 4GB skulle fungere. Har sett W7 blitt kjørt på 1,5GB minne. Går ikke veldig fort, men fungerer. Lenke til kommentar
ThaHoward Skrevet 31. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Fant for forresten ut at jeg har mer enn 4GB på hardisken, har sånn 500GB ledig(av 750) var bare grafikken eller noe sånt som var 4GB. Holder det med 50GB til Windows? Har bare tenkt å game på windows, og da mest spill som Total War, Vicoria 2 etc. Endret 31. oktober 2011 av slettet II Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 (endret) Skal du hovedsaklig bruke Windows til spill, så bruk Bootcamp. Da får Windows best ytelse.Ulempen er altså at du må omstarte for å bytte mellom OSX og Windows. Parallells og lignende lager en "virtuell maskin" for Windows og lar deg kjøre OSX og WIndows samtidig, men Windows får klart dårligere ytelse. Ikke alle spill liker å kjøre under slike forhold heller. Dersom du installerer Bootcamp, og senere ønsker å kjøre Parallels, så kan du angi at den skal bruke den partisjonen du opprettet til Bootcamp, så du slipper å forandre på ting. Jeg hadde Bootcamp og Windows 7 installert på min Macbook Pro, med 4GB RAM. Det var den første generasjonen, så langt svakere enn din. Det lot meg spille Oblivion på grei kvalitet. Geir Endret 31. oktober 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Mens vi er inne på det; tror noen det vil gå an å spille tunge spill (The Witcher 2, BF3 osv.) ved å bruke VMWare Fusion? På nyeste iMac 27". Jeg har en 27" iMac, riktig nok med top specs: 6970M skjermkort, 16GB RAM, 3,4 GHz i7. Den kjører Battlefield 3 på full oppløsning og max settings. Men det er med Bootcamp, ikke med Fusion eller Parallells. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå