Skippy Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Noen som har erfaring med telekonverteren TC-DC58B til Canon G5? Mine erfaringer hittel tilsier at dette er borkasta penger. Ved størst zooming oppnår du samme effekt som et 50mm objektiv, når du zoomer helt tilbake vil du få en mørk ring rundt hele bilde - du ser rett og slett "innmaten" til objektivet. Det burde ikke være lov å selge slikt. For øvrig er vidvinkelobjektivet og makrolinsa "akseptabel". Lenke til kommentar
Jens Hansen Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 når du zoomer helt tilbake vil du få en mørk ring rundt hele bilde Den mørke cirkel er vignetting og er desværre et almindeligt forekommende problem ved brug af teleobjektiver på kompaktkameraer. Det er ikke kun et canon-problem. Gælder også for uoriginale objektiver som fx Crystal Vue med en forstørelse på 7-8 gange. Her er det kun ved fuld tele, at der ingen vignettering forekommer. Til gengæld er forstørrelsesfaktoren jo en del bedre! Du kan se mere om Crystal Vue på www.ckcpower.com og om objektiver generelt til G3/G5 på www.haun.dk. Eksempler med vignettering med Crystal Vue på G3 og dermed også G5 kan du se på http://www.pbase.com/dnadalin/g3_crystalvue Lenke til kommentar
Skippy Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 Den mørke cirkel er vignetting og er desværre et almindeligt Hei Jens ! Jeg har sett vignetting på speilrefleksobjektiver, og da særlig på billigere teleoptikk. Det som både overasket og skuffet meg stort, var den "ekstreme vignettingen" på dette G5-objektivet. Takk for svar og vedlagte linker Jens ! Lenke til kommentar
Drake Ramore Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Det viser seg at det også gjelder PowerShot A-serien, og blir ikke bedre med f.eks. et pol-filter i mellom heller. En tele-konverter kjøper en vel for de siste mm-ene, ikke de som er ca. det en har fra før? Men det er jo like galt for det... Lenke til kommentar
Elph Skrevet 1. september 2003 Del Skrevet 1. september 2003 Fikk nettopp min telekonverter til G5 og må si jeg ble skuffet, kan jo kun brukes på nesten maks zoom, selv om man kjøper en telekonverter for å få "noen ekstra mm" så ville jeg jo like å kunne bruke hele det tilgjengelige området da, så jeg slipper å dra konverteren av og på hele tiden... blir nok ikke mye brukt sånn det er nå dessverre......... Venter på Digital speilreflekskamera med cropfaktor ned mot 1 jeg.... (Ja, vet at 1Ds har det, men prisen da.....) Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 14. september 2003 Del Skrevet 14. september 2003 Skjønner ikke helt problemet. Navnet tilsier jo at dette ikke er ei telelinse, men en telekonverter. Med adapter til alle linsene/konverterene + et til filter (UV/polariser) tar det 5 sek å bytte adapter m/linse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå