Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det virkelig store variasjoner i søvnbehov?

gingerviking

Antall timer med søvn  

63 stemmer

1. 1. Hvor mye Søvn trenger du?

Anbefalte innlegg

Behovet for søvn varierer fra person til person. Noen klarer seg med bare fire timer søvn mens andre sover nærmere ti timer. Gjennomsnittet for en voksen person ligger på rundt åtte timer.

Jeg føler meg ikke uthvilt før jeg har fått mine 9-10 timer med søvn. 7-8 går ann noen ganger ,men over lengre tid blir hukommelse, effektivitet, konsentrasjon, motivasjon og en generell fysisk vond følelse fester seg i kroppen.

Flere jeg har snakket med som sier de ikke trenger mer enn 2-4 timer søvn mener de ikke merker noe som helst. Har bare vært borti ett tilfelle med en person som sover 3-4 timer om natten og som skulle hatt det dobbelte! :dontgetit:

Denne personen klarer ikke uttrykke seg når vedkomne tar del i samtaler(stamming, stopper opp og bare mumler), legger ikke merke til sosiale normer og sovner ved en hver rolig annledning.

Hvor mange timer søvn trenger dere?

Hvilke "bivirkninger" oppleves ved mangel på søvn over lengre tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behovet for søvn varierer fra person til person. Noen klarer seg med bare fire timer søvn mens andre sover nærmere ti timer. Gjennomsnittet for en voksen person ligger på rundt åtte timer.

Jeg føler meg ikke uthvilt før jeg har fått mine 9-10 timer med søvn. 7-8 går ann noen ganger ,men over lengre tid blir hukommelse, effektivitet, konsentrasjon, motivasjon og en generell fysisk vond følelse fester seg i kroppen.

Flere jeg har snakket med som sier de ikke trenger mer enn 2-4 timer søvn mener de ikke merker noe som helst. Har bare vært borti ett tilfelle med en person som sover 3-4 timer om natten og som skulle hatt det dobbelte! :dontgetit:

Denne personen klarer ikke uttrykke seg når vedkomne tar del i samtaler(stamming, stopper opp og bare mumler), legger ikke merke til sosiale normer og sovner ved en hver rolig annledning.

Hvor mange timer søvn trenger dere?

Hvilke "bivirkninger" oppleves ved mangel på søvn over lengre tid?

Jeg varierer kraftig. Man kan rett og slett trene meg opp til å trenge mindre om jeg vil. Før trengte jeg gjerne 10 timer, på høgskolen var jeg nede i 4-5. Etter jeg gikk ut av høgskolen og ikke gjort noe på en stund er jeg oppe i snart 10 igjen

Lenke til kommentar

klarer ikke å fungere hvis jeg ikke sover ordentlig. deffor jeg er sånn halvfucka halvparten a tiden :p

Helt enig. Arbeidskonsentrasjonen får lide for dette! Dessuten kommer apatien snikende og tar over og uansett hvor mye du kaffe du drikker så hjelper det ikke.

Kjenner dere mange som sover lite og benekter dette??

Jeg har en kompis som mener at han er utvilt etter 2-3.

Endret av gingerviking
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk funnet ut at i ungdomsårene så klarte jeg å tøye strikken mye mer enn det jeg klarer idag, den gang kunne jeg klare meg med flere timer mindre søvn mindre. Ikke det at jeg er gamle karen, men nå i en alder av 22, og et mye roligere liv, så merker jeg at jeg faktisk trenger iallefall 7-8 timer for å fungere i løpet av dagen.

Der også jeg trenger 7-8 timer for å klare å stå opp med søvnen lagt på hylla.. :p

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at jeg ikke trenger så mange timer på øyey som jeg faktisk har behov for. Jeg sier iblant til meg selv at 6 timer er mer enn nok, og at søvn er undervurdert, men jeg må innrømme at jeg ikke klarer å fungere om jeg får 6 timer eller mindre i flere dager på rad. Ikke bare mister jeg konsentrasjonen, men jeg blir mer uoppmerksom og fortere irritert. Jeg bryr meg mindre og klarer ikke å henge med sosialt. Det andre sier går rett gjennom hodet, og alt føles slitsomt å gjøre. Mer kranglete blir jeg og, og litt frekk og diskuterende i tillegg.

Etter et par måneder på vgs ser jeg behovet for mer søvn. Gjennom ungdomsskolen kom jeg meg gjennom dagen med så lite som 3-5 timer, men for å komme gjennom en hel skoledag nå er jeg nødt til å sove mer. Merkelig nok føler jeg meg ikke mer uthvilt når jeg i helgen våkner etter 14 timer på øyet, men jeg merker det utover dagen at jeg klarer å holde meg våken lengre.

Nytt mål fra Mandag: Minst 8 timer søvn hver natt, og litt bedre døgnrytme i helgene. Irriterende å sove bort helgen, men samtidig så utrolig deilig å sitte oppe natten gjennom :)

Lenke til kommentar

Om du sover 3-4timer pr dag, vil det merkes som en hel natt, da du ikke når søvn-stadiene, slik du når ved 7-8 timer, mener jeg å ha lest.

Jeg klarer 5-7timer hver dag i 4-5dager i en alder av 21, i full jobb og studier ved siden av.

Deretter merker jeg både på kroppen og i hodet at jeg virkelig må legge meg ned og sove lenge.

Før tror jeg ikke at jeg trengte å sove engang ;p

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har det med vane å gjøre. Nå har jeg i en periode sovet litt mer enn jeg burde, derfor er jeg i den fasen nå at om jeg sover det jeg skal, helst drøyer det et par timer lengre. Om man sover gjennomsiktlig i 5-6 timer hver dag i løpet av en måned, er det ikke noe problem, men selvfølgelig må man innhente seg litt tilskudd.

Kroppen er beregnet for hvis mange timer, om man er A eller B menneneske.

Lenke til kommentar

Kroppen trenger mindre søvn jo eldre man blir. Husker jeg ofte sov opp mot 9-10 timer i puberteten. Nå er det som oftest 6 timer en periode med fast rytme, etter en uke er det en dag jeg er våken sånn 18 timer, og så sover 12 timer den samme dagen.

og enkelte perioder sover er jeg våken i flere timer og sover kun et par, for så dagen etter det igjen sove skitlenge.

det er noe alvorlig galt med døgnrytmen min mao.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...