Gå til innhold

[Løst] Forsterker til ...

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal kjøpe disse http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/cerwin-vega_xls-215_hoyttalere.htm kan jeg har en forsterker på 2x120 watt eller trenger jeg mere watt. Jeg skjønner at det går å drive de, men hvor bra blir det. Og blir de ødelagte ettervert med for lite watt (hvis det er for lite)

Siden her http://www.hifiklubben.no/produkter/hoyttalere/gulvfront/cerwin-vega_xls-28_hoyttalere.htm står det at den er enkel å drive med en vanlig forsterker, men det sår ikke på den andre (der på pluss og minus ting).

Takker for svar

Endret av andreasbjonness
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan musikk har du tenkt til og høre på?

Jeg har tenkt til å høre på ungdomsmusikk (vet ikke sjangeren) med mye bass. sånn som David guetta, Akon og Lady gaga osv. Litt høyt og iblant :)

Etter hva jeg har hørt så er dette høyttalere for og spille rock og ting i den sjangeren.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har innsett hvor innih**vetes store XLS-215 er, og på 215 så der tror jeg PA egner seg, har hørt mye godt om Crown PA forsterker og 215 sammen.

På XLS-28 så holder det med noe vanlig med 75++watt.

Om du svarte til meg: Jeg har brukt en 2*60 watt forsterker på xls-215, når den viste at den leverte 2*20 watt var det såpass høyt at ting om hang i butikken begynte å dette ned, og vi måtte skru ned, det var såpass høyt at det ikke var noe behov for å skru opp mer, selv om det var noe mer å gå på.

Om du sier til trådstarter: Ja de er enorme, og man bør sjekke opp at man faktisk har plass på rommet (og ikke minst mulighet til å få dem hjem, de går ikke akkuratt problemfritt inn i en vanlig bybil).

Lenke til kommentar

Vet ikke om du har innsett hvor innih**vetes store XLS-215 er, og på 215 så der tror jeg PA egner seg, har hørt mye godt om Crown PA forsterker og 215 sammen.

På XLS-28 så holder det med noe vanlig med 75++watt.

Om du svarte til meg: Jeg har brukt en 2*60 watt forsterker på xls-215, når den viste at den leverte 2*20 watt var det såpass høyt at ting om hang i butikken begynte å dette ned, og vi måtte skru ned, det var såpass høyt at det ikke var noe behov for å skru opp mer, selv om det var noe mer å gå på.

Om du sier til trådstarter: Ja de er enorme, og man bør sjekke opp at man faktisk har plass på rommet (og ikke minst mulighet til å få dem hjem, de går ikke akkuratt problemfritt inn i en vanlig bybil).

Flimzes: For å få en forsterker på 60watt til å dra XLS-215 må det vel være noe rimelig dyr elektronikk?

TS: Det meste fra CV liker seg best på mindre rom slik jeg har forstått det, de laget for gutterommet og for å ødelgge hørseler. :p PS: Ikke spill så høyt at vinduer begynner å knuse ;)

Lenke til kommentar

Flimzes: For å få en forsterker på 60watt til å dra XLS-215 må det vel være noe rimelig dyr elektronikk?

Den leverer 60 watt ved 0.003% THD i 20-20000hz, så ja det stemmer. Poenget mitt er at en forsterker som faktisk kan levere den oppgitte effekten uten å vrenge nevneverdig ikke kan sammenlignes med en surroundreceiver som gir 0.5% THD allerede ved 1 watt.

Lenke til kommentar

Hva slags forsterker har du? En forsterker på 2*50 watt, som faktisk leverer 2*50 watt uten forvrenging vil kunne ta disse høytalerne en veldig lang vei, der en forsterker på 2*500 jallawatt vil ødelegge dem rimelig fort om man prøver å dra på.

Jeg har en forsterker som lever 2x120 ikke jallawatt

Lenke til kommentar

Hva slags forsterker har du? En forsterker på 2*50 watt, som faktisk leverer 2*50 watt uten forvrenging vil kunne ta disse høytalerne en veldig lang vei, der en forsterker på 2*500 jallawatt vil ødelegge dem rimelig fort om man prøver å dra på.

Hva heter den?

Hva er THD nivået i 20hz-20khz ved 2*120 watt?

Lenke til kommentar

Hva heter den?

Hva er THD nivået i 20hz-20khz ved 2*120 watt?

Vet ikke men den heter Pioneer A-605 R

Lenke til kommentar

Forsterkeren din er nok ikke på 2x120w.

I følge servicemanualen yter den 2x60w @ 8ohm og 2x90 @ 4ohm. Siden impedansen på CV er 6ohm ender du opp med noe midt i mellom.

En Pioneer på 75w @ 8ohm er ganske langt fra å passe til xls-215. Ikke at det er noe galt med Pioneer, for det er helt greie mainstreamforsterkere. Greia er bare at de høytalerene er mer PA enn Hi-Fi/mainstream. Du skulle helst hatt en PA-forsterker på 250w+ @ 8ohm.

Du vil selvsagt få lyd, og du kan spille ganske høyt, men ikke i nærheten av hva de er gode for. Du risikerer også å ta livet av elementene om du blir fristet til å dra på litt ekstra. CV tåler mengder med juling, men hodeløs spilling med for liten forsterker knekker fort elementer.

Så lenge du passer på volumet er det ingen fare. Det er først når du passerer "halv styrke" på forsterkeren det kan bli skummelt. Spesielt om man har skrudd på litt ekstra bass og kanskje slått på *grøss* loudness i tillegg.

Det blir litt feil å kjøpe store CV om man ikke skal spille uhyggelig høyt mye av tiden, og frem til du legger 7-8000+ kr i forsterkeri kan du ikke spille høyt.

Har du kroner så du får kjøpt deg feks en QSC eller Crown som kan drive støykildene ,vil du få det sinnsykt kult, men i motsatt fall vil 215 være et skikkelig dårlig kjøp.

Hører du mye på musikk, eller er det som oftest når det er fest?

Lenke til kommentar

En PA-forsterker på 2x250 eller mer i 8ohm. Det er så skrekkelig mye rare merker om dagen, men jeg har inntrykk av at det er greit så lenge man holder seg unna de aller billigste med ukjente navn.

Jeg har ikke hørt så mye på PA de siste årene, men som jeg nevnte i posten er Crown og QSC kjent for å levere både kvalitet og effekt. LAB er veldig gode, men de koster litt.

Ljudia selger faktisk QSC GX5 til 3500,- .. tror ikke jeg har hørt den, men den får mye skryt for lydkvaliteten rundt om. Overaskende mye faktisk.

Som en nødløsning ved slunkent budsjett skal Behringer EPQ2000 være blandt det bedre, og være et veldig godt kjøp til 2100 SEK. Altså under 2000,- Kr.

I motsatt fall... om du har for mye penger er mye snacks å velge blandt. Parasound Halo JC, Dynamic Precision, Mark Levinson :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...