Gå til innhold

Hva er mørkekjøring?

Anbefalte innlegg

Jeg tok TRAFIKALT GRUNNKURS FØR sommerferien, og kjørte litt I sommerferien, nå en god stund ETTER sommerferien så har jeg blitt bedt til innkalling til ''Mørkekjøring'' om 2 uker. 8. Sept.

Hva er mørkekjøring?

Hvor mange møter opp?

Hvordan ER det?

Hadde jeg svart på spørsmålene så hadde mørkekjøring vært å kjøre i mørket i skogen et eller annet sted med kjørelæreren nå når det nærmer seg vinter, så han kan se hvordan du hånterer det å kjøre i mørket.

Mamma mener at jeg skal sitte i en bil sammen med 3 andre ungdommer mens kjørelæreren kjører rundt i mørket? Hvor sannsynlig er det!?

De kan jo seriøst ikke innkalle meg til mørkekjøring for å se kjørelæreren kjøre i mørket? Mens jeg sitter å ser på?

Dette forstår jeg bare VIIIRKELIG ikke!

Ja, jeg er i dårlig humør nå, da jeg fikk beskjed 2 uker før, på noe jeg ikke vet hva er og fungerer.

Det står heller ingenting på noen nettsider...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Men hvordan fungerer mørkekjøring?

Min fungerte slik:

Møter opp på trafikkskolen, kjørte i 4 biler (2 elever og 1 trafikklærer i hver) ut til et ganske øde sted med en lang slett vei. På veien ut dit skulle den ene av elevene si ifra hver gang han mente læreren skulle slå av/på fjernlys. På veien hjem skulle den andre eleven gjøre det samme.

Da vi kom fram kjørte en og en bil litt unna og demonstrerte hvor synlig man var når man bukte fjernlys og hvor mye man ble blenda osv. Så ble vi "overrasket" ved at noe plutselig traff ruta når vi kjørte bortover i mørket (var bare en myk gjenstand ment for å skremme). Demonstrerte synligheter av folk med/uten refleksvest osv osv.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Når eg hadde mørkekjøyringa så kjøyrte vi sjølv. Vi var to biler og to kjøyrelærere med to elever i kvar bil.

Opplæringa var todelt, den første delen bestod av at vi vekselvis kjøyrte forbi kvarandre og lærte å slå på og og av fjernlysa på rett tidspunkt (både under forbikjøyringa og når vi møtte andre biler). Den andre delen var meir ein demonstrasjon av kjøring i mørket. Då var alle fire elevane i samme bil med kjøyrelæraren som sjåfør (med kun nærlys på bilen). Den andre kjøyrelæraren stod lengre framme i veikanten uten refleks. Vår oppgåve som elever var å rope ut når vi såg vedkommande langs vegen og då skulle kjøyrelæraren bråbremse og så samanlikna vi kor mykje for langt bilen kjøyrte før vi fekk stoppa.

Deretter blei det samme forsøket gjenntat fleire gongar, blandt anna med lavare fart på bilen, med kjøyrelæraren utsyrt med refleks, osv.

Det heile er enkelt å greit for deg som elev, og det du lærer er korleis du bruker fjernlysa rett, kvar du skal sjå for å utnytte lyset på best mulig måte, og korleis du må tilpasse farta når du kjøyrer utan fjernlys og når du kjøyrer rundt svinger.

Lenke til kommentar

Så jeg skal ikke ha med disse bevisene om at jeg har vært på trafikalt grunnkurs osv?

Vil det være de samme ''elevene'' som jeg var på trafikalt grunnkurs med der? Eller vilt fremmede?

Tviler på du trenger de bevisene, det er vel samme kjøreskole som tidligere. Men du kan vel ta de med for sikkerhets skyld? Tar jo ikke store plassen.

Vi aner vel ikke hvem du skal kjøre med. Og har det egentlig noe å si? Det er 3-4 timer av ditt liv.

Lenke til kommentar

Om du er redd for å prate med nye mennesker (som forøvrig er en stor del av sjekkelivet), dropp lappen. Så slipper du å sitte i en bil sammen med 2-3 andre mennesker som du ikke kommer til å prate med. Det er læreren som informerer om regler, tips etc. DU snakker svært lite med de andre i bilen.

Lenke til kommentar

Så jeg skal ikke ha med disse bevisene om at jeg har vært på trafikalt grunnkurs osv?

Vil det være de samme ''elevene'' som jeg var på trafikalt grunnkurs med der? Eller vilt fremmede?

Mest sannsynlig vil dette være ny personer. Eg vil anta at nokre av dei vil f.eks være folk som har tatt lappen i vår/sommer og som nå må ta mørkekjøyringa i ettertid for å få behalde lappen.

Lenke til kommentar

Vel jeg hadde mørke kjøring med de samme jeg hadde resten av kursen, men det komme jo litt an på logistikken og organisasjon trafikkskolen din har.

Tror ikke du komme til å problemer, du skal jo egentlig bare lyte ka læreren fortelle og si når du kan se mannen med vest/uten osv.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke de samme jeg var på trafikalt grunnkurs med? Vi fikk alle innkalling (tror jeg)... De kan da umulig kun innkalle meg via Mail.

Jeg har sosial angst og derfor liker jeg å være med folk jeg kjenner fra før og føler meg trygg på...

Sjekkeguru med sosial angst? Da har jeg hørt det også :thumbup:

Det er INGEN her inne som kan si deg hvem som kommer. For vi vet ikke. Men en ting som jeg la merke til da jeg hadde mørkekjøring; alle er like sjenerte som deg. De kjenner heller ingen der (som oftest), og det gjør kanskje ting litt lettere for deg :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ikke de samme jeg var på trafikalt grunnkurs med? Vi fikk alle innkalling (tror jeg)... De kan da umulig kun innkalle meg via Mail.

Jeg har sosial angst og derfor liker jeg å være med folk jeg kjenner fra før og føler meg trygg på...

Sjekkeguru med sosial angst? Da har jeg hørt det også :thumbup:

Det er INGEN her inne som kan si deg hvem som kommer. For vi vet ikke. Men en ting som jeg la merke til da jeg hadde mørkekjøring; alle er like sjenerte som deg. De kjenner heller ingen der (som oftest), og det gjør kanskje ting litt lettere for deg :)

Lol, ja det gir meg jo litt av en selvtillits-boost^^

Det han sa er rett. Har sjøl litt sosial angst av og til(Det har vi vel alle, men jeg litt mer), og det var jeg nok ikke aleine med på mørkekjøring.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

*snip*

Hadde skrevet en ufin vits om utrygge veier osv, men klarte å holde meg selv i tøylene.

Med mindre du kommer ifra et veldig lite sted er det helt tilfeldig hvem du skal ha mørkekjøring sammen med. Ettersom dette er sesongbasert vil de som kjørte opp tidligere på året også være med på mørkekjøringen, alt etter når de forskjellige har sagt at de kan være med på kurset. Du kan jo evt. forsøke å alliere deg med noen andre og kun godta én bestemt dag..

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Sweet Jebus.

Du sitter i en bil med andre kjøreskole elever. Lærer snakker og demonstrerer hva som skjer i mørket, du trenger ikke å snakke med noen i det hele tatt, ganske så simpelt.

Du vil få sett hva som skjer med fjernlys, refleks, ikke refleks, nærlys, alt det du kan tenke på i mørket.

Mørkekjøring er en demonstrasjon, vær der, sitt og se på, vær stille om du har lyst.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...