Gå til innhold

Billettyper på buss, tog og fly

TMB

Anbefalte innlegg

Er det egentlig noe poeng i å selge ulike billetter basert på alder? (Bortsett fra å tjene mer penger)

Det er vel ett fett om det er et barn eller en gamling som sitter på. På fly er man vel "voksen" når man er 12 år, det er jo bare latterlig.

Hvis det er vekt det handler om (pga drivstofforbruk) burde man vel heller ha billetter basert på hva man veier? Er jo mange barn som veier langt mer enn en godt voksen person. Burde vært en vekt i gulvet når man gikk på bussen eller noe.

Eneste andre grunnen jeg kommer på for at det er slik er pga man skal føre statistikk.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes det er urettferdig att barn slipper billigere unna fordi de er yngere, så skal du huske på att du er voksen og tjener penger selv. Du betaler skatt og du har råd til og betale litt mer for og komme deg rundt. Barn bor hjemme og lever av det foreldrene tjener, ergo har ikke de så god råd selv. Hva eldre/uføre anngår så betaler de trygd og har heller ikke like god råd som dere midt i mellom.

Blir litt som med høydebegrensningene/bilettprisene på Tusenfryd.

Desto høyere man er, desto flere ting kan man ta ergo desto mer koster det og komme inn.

Grunnen til att det går på høyde der, og ikke på alder er att små barn kan skli ut av sikkerhetsbøyler/sikkerhetsbelter selvom de er på det strammeste, hvis barna er altfor små.

En 24 år gammel gutt kan fort bare være 1,30 høy og selvom han teknisk sett er "voksen" er det ikke forsvarlig når han er så liten.

Så samfunnet tar nok hennsyn, selvom det kanskje ikke synes så godt av og til!

Lenke til kommentar

Hvis du synes det er urettferdig att barn slipper billigere unna fordi de er yngere, så skal du huske på att du er voksen og tjener penger selv. Du betaler skatt og du har råd til og betale litt mer for og komme deg rundt.

Jeg er 19 og går som barn (ungdom, samme pris) på bussen.

Og hvilke barn må betale for buss selv? lol. De får jo av foreldrene, hvertfall yngre barn.

EDIT: Jeg skulle faktisk akkurat til å ta Tusenfryd som eksempel jeg også. Her må voksne betale mye mer for å komme inn sammen med barna sine, mens det er barna som gjør det meste der inne. Voksne som har vokst ifra berg- og dalbaner og karuseller (de aller fleste..) må betale mye mer enn barna, bare for å passe på de.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hvis du synes det er urettferdig att barn slipper billigere unna fordi de er yngere, så skal du huske på att du er voksen og tjener penger selv. Du betaler skatt og du har råd til og betale litt mer for og komme deg rundt.

Og hvilke barn må betale for buss selv? lol. De får jo av foreldrene, hvertfall yngre barn.

EDIT: Jeg skulle faktisk akkurat til å ta Tusenfryd som eksempel jeg også. Her må voksne betale mye mer for å komme inn sammen med barna sine, mens det er barna som gjør det meste der inne. Voksne som har vokst ifra berg- og dalbaner og karuseller (de aller fleste..) må betale mye mer enn barna, bare for å passe på de.

De barn som er over 18 år og fremdeles bor hjemme må betale for seg sjøl. De er teknisk sett voksne, og bor bare hjemme på grunn av greie foreldre. Fra man er 18 har foreldrene full rett (hvis de selv ønsker det) og kaste ut barna uten og forsikre seg om att barnet har noe sted og bo. De barn som får lov til og bli boende hjemme må betale for seg på lik line som hvis de bodde hos seg selv. Barn slipper billigere til på TusenFryd på grunn av de jeg sa, det er mindre de kan være med på og da fortjener de ikke og betale så mye UANSETT hvem det er som betaler. Hvis alle skulle betalt samme pris ville det blitt dyrere åkke som!

Men egentlig burde det vært som på Liseberg og i TIVOLI i København.

Der betaler ALLE EN pris for og KOMME INN, uansett alder, høyde og hva de ønsker og kjøre. (Skjønt, barneprisen er litt lavere her også). Derefter kan man selv velge utifra hva man ønsker og være med på om man vil kjøpe enkeltbiletter til rundt 30 kroner stykke (Alle karuseller tar ett sted mellom 1-7 biletter per tur). Kuponghefter som gir en viss rabbattt, eller ett såkalt turbånd eller åkpass som det heter på Liseberg. Dette åkpasse gjør att man kan kjøre til krampa tar en så mye man vil hele dagen. Barneåkpass er også billigere.

Alt har med høyde og sikkerhet og gjøre.

TusenFryd har valgt "Pay-One-Price" systemet fordi de mener att det er det mest praktiske for sine gjester. Da HAR man betalt og slipper og tenke mer på det, også kan man selv velge hva man ønsker og gjøre derefter. Dette er selvfølgelig en god unnskyldning for og tjene så fett som mulig og mange kunder har i årevis klaget på høye priser og sagt att flere ville besøkt parken og att de ville (På sikt, men det har ikke TusenFryd tid til, tydeligvis siden de enda ikke har gjort noe med det som kjent) tjent mere på og ha noe alla Køben og Göteborg, men TusenFryd står tydligvis hardnakket på sitt. Typisk norske blodsugere som MÅ ha så mye penger som mulig så fort som mulig!

Lenke til kommentar

Du er ALT ALT for ensrettet, jeg veit att jeg nå kommer til og dreie diskusjonen i en HELT annen rettning enn trådens egentlige inntensjon, men jeg er bare NØDT til og få hvisse fakta inn i hue ditt. Voksne har IKKE vokst fra karuseller og berg-og-dal-baner hvis det er det du tror! Se på oss: vi er 19 og 24 og vi ELSKER det! Fornøyelsesparker er det eneste fristedet voksne kan gå for og føle seg som barn igjen uten og bli flaue over det. Berg-og-dalbaner er fabelaktig rekreasjon og avslapping. Spenningen uten att det er farlig er det ulitmate kick og det finnes ikke noe tryggere og morsommere måte og oppleve spenning på! Dessuten er det flere voksne i verden som liker slikt enn det der er barn!

Sjekk ut disse linkene så skjønner du hva jeg mener:

www.themeparkreview.com

www.coasterclub.org

www.bergogdalbane.no

Foreninger med BARE voksne som TILBER adrenalin like høyt som de som flyr på byen og selger =Oslo tilber andre og langt farligere narkotiske stoffer!

Voksne (Skal jeg si deg) er bare barn som har blitt eldre!

Man er faktisk ikke skikkelig voksen før man tør og innrømme att man har en barnslig side!

Lenke til kommentar

Noen slapper av ved og gå på kino, andre finner spenning i og spille golf, trene karate, stå på vannski eller svømme. For meg (selvom jeg IKKE er medlem av en slik forening) er det like naturlig og dra rett på TusenFryd ett par timer etter jobb hver dag (i åpningstiden) vel og merke. Kall meg gjerne rar, men jeg har hatt sesongkort der i 7 år nå og det har jeg ALDRI angret på ETT sekund!

Dessuten er sesongkortet tjent inn etter 3 besøk så det er ganske så lønnsomt i lengden.

Man får dessuten en rekke andre fordeler/rabatter!

Du kan lese mer på www.tusenfryd.no/sesongkort

NEI JEG JOBBER IKKE PÅ TUSENFRYD SELVOM DET KAN SE SLIK UT!!!

Du er ALT ALT for ensrettet, jeg veit att jeg nå kommer til og dreie diskusjonen i en HELT annen rettning enn trådens egentlige inntensjon, men jeg er bare NØDT til og få hvisse fakta inn i hue ditt. Voksne har IKKE vokst fra karuseller og berg-og-dal-baner hvis det er det du tror! Se på oss: vi er 19 og 24 og vi ELSKER det! Fornøyelsesparker er det eneste fristedet voksne kan gå for og føle seg som barn igjen uten og bli flaue over det. Berg-og-dalbaner er fabelaktig rekreasjon og avslapping. Spenningen uten att det er farlig er det ulitmate kick og det finnes ikke noe tryggere og morsommere måte og oppleve spenning på! Dessuten er det flere voksne i verden som liker slikt enn det der er barn!

Sjekk ut disse linkene så skjønner du hva jeg mener:

www.themeparkreview.com

www.coasterclub.org

www.bergogdalbane.no

Foreninger med BARE voksne som TILBER adrenalin like høyt som de som flyr på byen og selger =Oslo tilber andre og langt farligere narkotiske stoffer!

Voksne (Skal jeg si deg) er bare barn som har blitt eldre!

Man er faktisk ikke skikkelig voksen før man tør og innrømme att man har en barnslig side!

Lenke til kommentar

Som du selv sier, får yngre barn penger av foreldrene sine. Hadde systemet vært slik at foreldrenes inntekt er delt opp i to, der de selv får halvparten og barna får andre halvparten hadde det vært annerledes. Da hadde barna fått mye bedre råd til det meste, fordi foreldrene er de som tar seg av regninger og andre utgifter. Da hadde det kanskje vært mer rettferdig at voksenbillettene hadde vært billigere.

Men slik er det ikke. Voksne betaler alt. De betaler skatt, regninger, mat, klær osv. Foreldrene bestemmer selv hvor mye de vil gi til barna.

I tillegg er det dyrt å ha barn. Det sies at det koster rund en mill å oppfostre et barn til det blir 18. Det gir ca 56.000 i året. Tjener du 350.000 i året, kommer det skatt, kanskje har du lån du må betale ned, og resten av utgiftene nevnt over. Da sitter du kanskje ikke igjen med så mye penger du kan gi til poden(e).

Derfor syns jeg det er helt greit å ha forskjellige priser på barne- og voksenbilletter. Den forskjellen der kan være stor for mange.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe poeng i å selge ulike billetter basert på alder? (Bortsett fra å tjene mer penger)

Det er vel ett fett om det er et barn eller en gamling som sitter på. På fly er man vel "voksen" når man er 12 år, det er jo bare latterlig.

Hvis det er vekt det handler om (pga drivstofforbruk) burde man vel heller ha billetter basert på hva man veier? Er jo mange barn som veier langt mer enn en godt voksen person. Burde vært en vekt i gulvet når man gikk på bussen eller noe.

Eneste andre grunnen jeg kommer på for at det er slik er pga man skal føre statistikk.

Anyone? :)

Barnebiletten skal i prinsippet være der, fordi barn ikke tjener noe. Vis man har mange barn vil man ikke ha mulighet til å reise vis man ikke hadde fått noe redusert pris på de. De har jo ingen inntekter. (det kan diskuteres det om inntekter...) Litt domt at barnebilletten stopper allerende på 10-13 år.. Hva med ungdom som går i 10. klasse? De må jo betale mer for en busstur en en som går på videregående! (på videregående får man student bevis)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...