ariel1 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hei jeg er en som å Går i vg1, jeg har tenkt å studere medisin, jeg hadde ikke gode karakter fra ungdom skolen, men no har jeg tenkt å jobbe ganske myefor å komme inn på medisin studie. Når jeg sa mine planer til rådgiver i skolen og lærarane mine begynte de å le!! De sa nei det må du bare glemme, der er altfor vanskelig hvordan skal du klare ? Du må bare finne deg en annen yrke! Jeg jobbet ikke å mye til de første prøvene, men no skal jeg. Jeg ble så sint, gråt faktisk litt, og no er jeg litt redd jeg ikke kommer til å klare å komme inn på medisin studie, jeg drømmer om å bli lege og jeg vet det er det jeg har å jobbe med resten av mitt liv. Kofor må lærere være sånn? Jeg har faktisk fått litt dårlig selvtillit pga av lærarane! Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Uff det var dårlig gjort, men du får bare bite tenna sammen og jobbe hardt. Har selv planer om å studere medisin, men det er det bare JEG som vet her hjemme. Tørr ikke å fortelle det til noen. Kommer ikke til å ta meg serriøst. 5 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Det er umulig for meg å ha fullstendig overblikk over denne situasjonen, men det er jo en viss sjanse for at rådgiveren og lærerne mener det godt. De har tross alt en god del erfaring. Lenke til kommentar
Populært innlegg Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 26. oktober 2011 Det beste du kan gjøre er å motbevise de. 33 Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 De egner seg tydeligvis ikke som rådgivere. Når det er sagt kan det også være et godt råd å fortelle deg om at medisinstudier er veldig tøffe. Er du klar over det og er villig til å yte det ekstra som trengs (og det kan være mye!) skal du bare gunne på og følge drømmene dine. Jeg kjenner en som ville studere medisin, men som hadde for dårlige karakterer til å komme inn. Han tok ambulansefag i stedet, og etter det har han nå dratt til Danmark for å studere medisin der. Det finnes flere veier å gå, og selv om noen tar lengre tid kan de være like gode! Lenke til kommentar
T.A Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hei jeg er en som å Går i vg1, jeg har tenkt å studere medisin, jeg hadde ikke gode karakter fra ungdom skolen, men no har jeg tenkt å jobbe ganske myefor å komme inn på medisin studie. Når jeg sa mine planer til rådgiver i skolen og lærarane mine begynte de å le!! De sa nei det må du bare glemme, der er altfor vanskelig hvordan skal du klare ? Du må bare finne deg en annen yrke! Jeg jobbet ikke å mye til de første prøvene, men no skal jeg. Jeg ble så sint, gråt faktisk litt, og no er jeg litt redd jeg ikke kommer til å klare å komme inn på medisin studie, jeg drømmer om å bli lege og jeg vet det er det jeg har å jobbe med resten av mitt liv. Kofor må lærere være sånn? Jeg har faktisk fått litt dårlig selvtillit pga av lærarane! Har også en kompis som opplevde noe a la dette. Vet du hva? Drit i lærerene som sier du ikke kan. Lærere skal oppmuntre elever, men samtidig være der for dem og faktisk gi realistiske forhåpninger til elevene. Men dette er absolutt ikke måten å gjøre det på. Men selv om dette var utrolig råttent gjort av lærerne, så ikke bli lei deg/sint. Som flere har sagt før meg, så må du overbevise dem. Det er ikke lagt skjul på at lærere stempler elevene sine. Du har tydeligvis fått et stempel som ikke så altfor hardtarbeidende, og derfor ga de deg nettopp den responsen. Jeg tror du bør jobbe som faen for å få gode karakterer, og overbevise deg selv om at du klarer det, så kommer resten. Eller for å si det slik: Hvorfor skulle du ikke klare det? Stå på videre, og lykke til. Å bli lege er ikke umulig, men krever mye skolearbeid. Og håper de lærerne endrer sitt syn på deg etterhvert! Eller for å si det slik; "veggen" er ikke der for å holde deg ute. Den er der for å vise hvor mye du virkelig ønsker det som er på andre siden. Gjør en innsats, så greier du det! Endret 26. oktober 2011 av T.A 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 26. oktober 2011 Populært innlegg Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg vil mene at rådgivere som skjønner at en elev ikke har sjanse til å bli lege og forteller ham dette, faktisk er ganske velegnede. Det er for all del mulig de tar feil, men la oss nå være litt balanserte her. 11 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Mine erfaringer med rådgivere er de gjør alt de kan for å få meg til å gå på skolen demmes, slik de får beholde jobben sin. Rådgivern skal jo høre hva du vil og gi deg tips. Som han ene sa.. Motbevis de. Har man motivasjon nokk så kan stort sett alle her i verden bli va de vil. Endret 26. oktober 2011 av Mørkeblå Lenke til kommentar
6Bravo2 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Altså, om du lar lærere (det kreves ingenting for å bli lærer i våre dager) dra deg ned i driten. Så har de sansynligvis helt rett.. du er for svak til å bli noe her i livet.. For pokker, du kommer til å møte motgang gjennom hele livet. Eneste som fungerer er å gønne på og i dette tilfellet vise disse lærerne kor ufattelig feil de tar av det. Om det ikke skal mer til for at du skal bryte sammen av usikkerhet, så taper du.. ta deg sammen for pokker. 1 Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 som noen har sagt tidligere her oppe, motbevis de overbetalte svina som får betalt for og stå der og prate om ting du aldri kommer til og få bruk for i det hele tatt. som klager for for lite ferie, som klager for ufordragelige barn når de faen meg ikke klarer og oppføre seg selv. lærere som gjør alt de kan for og få selvtilliten på bånn. jeg heier på deg! 2 Lenke til kommentar
Broseph Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg vil mene at rådgivere som skjønner at en elev ikke har sjanse til å bli lege og forteller ham dette, faktisk er ganske velegnede. Det er for all del mulig de tar feil, men la oss nå være litt balanserte her. Du har et poeng, men å le av noen er feil måte å gi råd på 3 Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Prove them wrong. Som nevnt er medisinstudiene tunge, og det krever en del jobb for å komme inn. Gjør ditt aller beste på videregående, også ser du hvordan det står til da. Husk at du også ta opp fag som privatist i etterkant for å øke snittet ditt, og at du kan studere medisin i utlandet hvor kravene ikke er like høye. Stå på, og lykke til! =) Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg vil mene at rådgivere som skjønner at en elev ikke har sjanse til å bli lege og forteller ham dette, faktisk er ganske velegnede. Det er for all del mulig de tar feil, men la oss nå være litt balanserte her. Du har et poeng, men å le av noen er feil måte å gi råd på Helt sant, men jeg valgte å ta det med latteren med en klype salt siden jeg ikke har situasjonen på teip. 5 Lenke til kommentar
katiemore Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Et eksempel på at både lærere og rådgive kan ta feil er her: Hanna Vaage, medisinstudent i Trondheim Eller må jeg si at for å komme inn, må man jobbe hardt HELE veien, og ikke tenke at noe kan man rekke senere. De fleste må jobbe hardt for å få 6-ere! Man må også være strategisk når mna velger fag, slik at studiet blir lettere etterpå, men også ofte ikke alt for vanskelige, slik at man faktisk klarer å få en god karakter i dem. Man må være motivert for å komme inn på et slikt studie. Jeg er ikke egnet til å fortelle deg om du kan eller ikke, men du kan jo alltid prøve å gjøre ditt beste. Lenke til kommentar
medisinOmsider Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Et eksempel på at både lærere og rådgive kan ta feil er her: Hanna Vaage, medisinstudent i Trondheim Eller må jeg si at for å komme inn, må man jobbe hardt HELE veien, og ikke tenke at noe kan man rekke senere. De fleste må jobbe hardt for å få 6-ere! Man må også være strategisk når mna velger fag, slik at studiet blir lettere etterpå, men også ofte ikke alt for vanskelige, slik at man faktisk klarer å få en god karakter i dem. Man må være motivert for å komme inn på et slikt studie. Jeg er ikke egnet til å fortelle deg om du kan eller ikke, men du kan jo alltid prøve å gjøre ditt beste. Den linken er vel ikke det beste eksempelet. Begge foreldrene til den jenta jobber som leger. Det blir litt som å overta en gård etter foreldrene. Miljøet+Arv gir her perfekte betingelser. Lenke til kommentar
Anskar Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Om du virkelig har lyst til å bli lege så kommer du til å klare det, for da har du det som skal til for å lære effektivt og raskt, nemlig motivasjon. Kanskje har karakterene dine tidligere vært dårlige for at du mangler motivasjon for skolegangen? Om du har bestemt deg for å bli lege, så klarer du det, for da er det bare et spørsmål om aldri å gi seg. 1 Lenke til kommentar
katiemore Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Den linken er vel ikke det beste eksempelet. Begge foreldrene til den jenta jobber som leger. Det blir litt som å overta en gård etter foreldrene. Miljøet+Arv gir her perfekte betingelser. Mente vel bare egentlig at både lærerne og rådgiverne sa til henne at hun ikke kom til å klare å komme inn på medisin. Det at begge foreldrene er leger er selfølgelig en fordel, men de kan jo ikke ta videregåendefagene (og forsåvidt resten også)for henne, så hun måtte jo jobbe for det selv da - hun er jo ikke automatisk født med kunnskapen som trengs. Det at hun klarte det betyr omsider ikke at jeg sier om trådstarter kan - jeg vet jo ingenting om personen. Sier bare at: jobb hardt - det at noen mener man ikke kan, selv om de har jobbet med elever lenge, betyr ikke nødvendigvis at de har rett. Skjønner jo at ofte kan de ha rett; at de ser at eleven umulig kan klare det. Noen sier slikt for at ikke eleven skal tro at alt er så lett, og prøver å motivere. I alle fall er jo slikt aldri koselig å høre. Uansett: noe slikt skal ikke få personen til å miste motivasjonen - det første en som vil studere medisin må ha er trua på seg selv! Endret 27. oktober 2011 av lollsazz Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Hei jeg er en som å Går i vg1, jeg har tenkt å studere medisin, jeg hadde ikke gode karakter fra ungdom skolen, men no har jeg tenkt å jobbe ganske myefor å komme inn på medisin studie. Når jeg sa mine planer til rådgiver i skolen og lærarane mine begynte de å le!! Du har jo tydeligvis ikke gitt dem noen grunn til å tro på deg så hvorfor forventer du at de skal det? Om du klarer det er jo opp til deg selv, men du må faktisk vise andre noe om du vil at de skal ha tro på deg. De burde selvsagt ikke ledd av deg, men det er nok neppe sant at de gjorde det. Lenke til kommentar
maikenflowers Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Fy søren, så dårlig gjort! Gjør det beste du kan og stå på, så skal du se at de bra karakterene daler inn. Om du ikke kommer inn på medisin i Norge, så kan du jo søke i Polen eller et annet land i Europa, da snittet er litt lavere der. Uansett ønsker jeg deg lykke til med å motbevise lærerne dine Lenke til kommentar
Kvassbert Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Vel, da er det bare å stå på da! Femmer eller kanskje helst sekser i naturfag og matter er en start. Føler du det som umulig? Vel, da blir det nok også vanskelig å komme inn på det studiet det gjelder. Og husk en ting. Saken er ikke om du kommer inn på medisin eller ikke, men om du har gode nok kunnskaper og evner til å klare det når du kommer inn der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå