Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

P-piller

Liddie123

Anbefalte innlegg

heihei, jeg er en jente på 16 som lurer på:

1. Må jeg ha lov av foreldrene mine til og få gratis p-piller hoss helsesøster

2. Er det bare til og spør helsesøster etter p-piller så får man?

3. Når jeg tar p-piller, kan jeg begynne og ta dem midt i mensturasjonen også stopper den bare eller må jeg vente til 1 dag før jeg får mensen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P-piller lager hormonelt kaos i kroppen og kan virkelig rote ting til for deg helsemessig. Tenk deg om to ganger før du tar dem.

Du tar et syntetisk preparat som forhindrer en naturlig prosess i kroppen for at du selv skal ha det enklere når du har ubeskyttet sex og det har sin kostnad.

Lenke til kommentar

Jo, det var svar på et av spørsmålene dine, nemlig at du kan få P-piller uten å måtte verken få lov av foreldrene dine, eller i det hele tatt involvere de.

Er forresten enkelte som er helt avhengige av p-piller pga. menstrasjonssmerter, så er ikke så uvanlig.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

P-piller lager hormonelt kaos i kroppen og kan virkelig rote ting til for deg helsemessig. Tenk deg om to ganger før du tar dem.

Du tar et syntetisk preparat som forhindrer en naturlig prosess i kroppen for at du selv skal ha det enklere når du har ubeskyttet sex og det har sin kostnad.

Slutt og kom med forbanna SPRØYT! hater... jeg mener HATER folk som lirer av seg meninger og "sannheter" uten og ANER hva de snakker om.

Eneste du har DELVIS rett i er at P-piller påvirker hormonene i kroppen. nermere bestemt østrogen.

østrogen er hormonet som forårsaker Eggløsning, og uten eggløsning vil man ikke være istand til og få barn. eller ha normal menstrasjon syklus.

P-piller er for normalt friske mennesker helt ufarlig. det er artikkler om økt fare for blodpropp men dette er verken sansynelig eller en 100% bevist bivirkning.

du kan oppleve at det tar litt tid før kroppen igjen starter og produsere normalt nivå med østrogen etter du har vært på en lang syklus med p piller. men dette er ikke farlig, det tar bare litt tid.

uansett er det en grunn til at p-piller er på resept, nemmelig at de forskjellige merkene virker på forskjellig måte og har ulik virkning på kroppen. konsulter med lege om hva slags merke og type som passer best for deg.

tole, neste gang du bestemmer deg for og snakke om medisinske spørsmål så har jeg en ide til deg. DRIT I DET og finn deg en annen tråd og skriv i.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Slutt og kom med forbanna SPRØYT! hater... jeg mener HATER folk som lirer av seg meninger og "sannheter" uten og ANER hva de snakker om.

Eneste du har DELVIS rett i er at P-piller påvirker hormonene i kroppen. nermere bestemt østrogen.

østrogen er hormonet som forårsaker Eggløsning, og uten eggløsning vil man ikke være istand til og få barn. eller ha normal menstrasjon syklus.

P-piller er for normalt friske mennesker helt ufarlig. det er artikkler om økt fare for blodpropp men dette er verken sansynelig eller en 100% bevist bivirkning.

du kan oppleve at det tar litt tid før kroppen igjen starter og produsere normalt nivå med østrogen etter du har vært på en lang syklus med p piller. men dette er ikke farlig, det tar bare litt tid.

uansett er det en grunn til at p-piller er på resept, nemmelig at de forskjellige merkene virker på forskjellig måte og har ulik virkning på kroppen. konsulter med lege om hva slags merke og type som passer best for deg.

tole, neste gang du bestemmer deg for og snakke om medisinske spørsmål så har jeg en ide til deg. DRIT I DET og finn deg en annen tråd og skriv i.

Her synes jeg det var det ble mer følelser enn forstand, men no offence taken.

Jeg gjør alltid research hos troverdige kilder før jeg uttaler meg om noe så viktig som medisin. Har også diskutert emnet med terapeuter som ser skadevirkningene av bruken i sin praksis, så jeg synes jeg har mitt på det tørre i gjennom meddelt praktisk erfaring, som jeg ofte verdsetter høyere enn all verdens teori.

Hvis du søker litt på emnet så finner du fort ut hva jeg snakker om.

Senest i dag stod det en sak om det på vg.no, selv om jeg sjelden henter medisinkunnskap fra tabloidene la jeg merke til det. De klarer som regel å mistolke og vri det meste av forskningsrapporter.

Lenke til kommentar

Her synes jeg det var det ble mer følelser enn forstand, men no offence taken.

Jeg gjør alltid research hos troverdige kilder før jeg uttaler meg om noe så viktig som medisin. Har også diskutert emnet med terapeuter som ser skadevirkningene av bruken i sin praksis, så jeg synes jeg har mitt på det tørre i gjennom meddelt praktisk erfaring, som jeg ofte verdsetter høyere enn all verdens teori.

Hvis du søker litt på emnet så finner du fort ut hva jeg snakker om.

Senest i dag stod det en sak om det på vg.no, selv om jeg sjelden henter medisinkunnskap fra tabloidene la jeg merke til det. De klarer som regel å mistolke og vri det meste av forskningsrapporter.

ellers takk du, som medisinstudent trenger jeg ikke google virkningene av p piller. det kan jeg mer en nok om.

tabloid aviser vil alltid fabrikere historier som treffer hjem hos den generelle befolkningen. det vil si, om en jente dør av blodpropp som samtidig går på p-piller vil dette for en avis være nok til og lage en artikkel som konklusivt (i deres øyne) beviser at og ta p-piller er som og leke med døden.

om du har så sinnsyke mengder med praktisk erfaring innenfor emnet så ville jeg strekt anbefalt den du kjenner som sliter med bruk av p-pill og finne seg en ny lege. eller slutte og dosere seg selv feil.

nå sier jeg ikke at alle tåler p-piller for det ville ikke være rett. vi snakker fortsatt om generelt i befolkningen, det vil alltid være forskjell fra person til person. det er ikke til og unngå, akkurat som at noen ikke tåler og få full narkose under kirurgi vil det være noen som ikke tåler effekten av p-piller.

men dette kan man ikke vite før en har snakket med lege og eventuelt prøvd preparatet.

Lenke til kommentar

heihei, jeg er en jente på 16 som lurer på:

1. Må jeg ha lov av foreldrene mine til og få gratis p-piller hoss helsesøster

Nei, når du har fylt 16 så skal dine foreldre kun kontaktes hvis det er snakk om større fare for livet ditt.

2. Er det bare til og spør helsesøster etter p-piller så får man?

Du vil bli stilt noen spørsmål angående din sykdomshistorie, din families sykdomshistorie, om du røyker, osv osv osv. Det kan være greit å prøve å ''fiske'' info fra foreldrene dine først, som å spørre om noen i familien har hatt blodpropp eller om det er noen blodsykdom i familien.

3. Når jeg tar p-piller, kan jeg begynne og ta dem midt i mensturasjonen også stopper den bare eller må jeg vente til 1 dag før jeg får mensen?

Du skal helst begynne å ta p-pillene de første dagene du har mensen. Etter dette så er det bare å fortsette med pillene og hoppe over pillefri uke/sukkerpillene hvis du ønsker å hoppe over mensen denne perioden.

Brukte p-piller i to år fra da jeg var 16- 18 år gammel. Var strålende fornøyd og sluttet bare på grunn av at jeg begynte å få mensensmerter uansett om jeg tok dem eller ei, så da hopper jeg heller over på p-ringen, NuvaRing, som jeg har brukt siden den gang og er enda mer fornøyd nå! :D

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt ukjent med farmakologi jeg heller, men jeg har ikke bred og dyp kunnskap, heller mer spesialisert etter hva jeg har hatt interesse for å lære, så jeg har ikke noe problem med å se at det kan by på problemer, noe forskningen også viser.

Jeg mener legemiddelindustrien kynisk utnytter legens ønske om å hjelpe via å gi en alt for fordelaktig virknings og bivirkningsprofil på mange av medikamentene. Bare det å se at dem driver med direkte til konsument TV-reklame i USA gjør meg rystet. Stakkars pasientene ser glossy TV-reklame og går til legen og mer eller mindre krever å få det de har sett reklame for, og hvis legen er uening basert på faglig vurdering så kutter de legen og finner seg en ny. Dette er dine fremtidige leverandører, med en etikk og samfunnsansvar som regelrett stinker. Money talks.

Jeg synes personlig det er unødvendig å gi ut en eneste p-pille, men det er nå en gang et tilbud i markedet og så lenge det er etterspørsel og folk ser fordelene av det så er det alt for få som ser baksiden av medaljen før det har gått lang tid og problemene har rukket å bli alvorlige symptomer, og det mener jeg om det meste av medisinbruk, selv om en del medisin er abosolutt livsnødvendig, en kategori jeg ikke setter p-piller i. Det gis ut medisiner over en lav sko ofte mot bedre viten der det burde vært gjort fornuftige livsstilsintervensjoner, men vi er jo i stor grad en pillenasjon, enten det er helsekosten eller reseptbelagte legemiddel, så folk må ta sin egen del av ansvaret her. Snarveien til god helse finnes ikke. Det er en prosess som krever daglig innsats og oppfølging.

Et legemiddel konsulterer ikke oppførsel slik riktig næringsstoff kan gjøre, det overstyrer reguleringsmekanismene og forbruker allerede begrensede ressursjer, men klart om du har en feilaktig reguleringsprosess forårsaket av et problem du ikke kan kontrollere på andre måter så ser jeg helt klart behovet.

Jeg synes generelt folk får alt for lite råd om hva de burde gjøre når de får utdelt kraftige medisiner, og jeg har med stor interesse lest en god del om hva den erfarne farmakologen Syzy Cohen har skrevet om emnet. Bøkene hennes anbefaler jeg også alle leger og farmasøyter.

http://dearpharmacist.com/

Hvorfor er det forresten veldig få leger som anbefaler pasientene sine å ta probiotika når det får kraftig bredspektret antibiotika ?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt ukjent med farmakologi jeg heller, men jeg har ikke bred og dyp kunnskap, heller mer spesialisert etter hva jeg har hatt interesse for å lære, så jeg har ikke noe problem med å se at det kan by på problemer, noe forskningen også viser.

Jeg mener legemiddelindustrien kynisk utnytter legens ønske om å hjelpe via å gi en alt for fordelaktig virknings og bivirkningsprofil på mange av medikamentene. Bare det å se at dem driver med direkte til konsument TV-reklame i USA gjør meg rystet. Stakkars pasientene ser glossy TV-reklame og går til legen og mer eller mindre krever å få det de har sett reklame for, og hvis legen er uening basert på faglig vurdering så kutter de legen og finner seg en ny. Dette er dine fremtidige leverandører, med en etikk og samfunnsansvar som regelrett stinker. Money talks.

Jeg synes personlig det er unødvendig å gi ut en eneste p-pille, men det er nå en gang et tilbud i markedet og så lenge det er etterspørsel og folk ser fordelene av det så er det alt for få som ser baksiden av medaljen før det har gått lang tid og problemene har rukket å bli alvorlige symptomer, og det mener jeg om det meste av medisinbruk, selv om en del medisin er abosolutt livsnødvendig, en kategori jeg ikke setter p-piller i. Det gis ut medisiner over en lav sko ofte mot bedre viten der det burde vært gjort fornuftige livsstilsintervensjoner, men vi er jo i stor grad en pillenasjon, enten det er helsekosten eller reseptbelagte legemiddel, så folk må ta sin egen del av ansvaret her. Snarveien til god helse finnes ikke. Det er en prosess som krever daglig innsats og oppfølging.

Et legemiddel konsulterer ikke oppførsel slik riktig næringsstoff kan gjøre, det overstyrer reguleringsmekanismene og forbruker allerede begrensede ressursjer, men klart om du har en feilaktig reguleringsprosess forårsaket av et problem du ikke kan kontrollere på andre måter så ser jeg helt klart behovet.

Jeg synes generelt folk får alt for lite råd om hva de burde gjøre når de får utdelt kraftige medisiner, og jeg har med stor interesse lest en god del om hva den erfarne farmakologen Syzy Cohen har skrevet om emnet. Bøkene hennes anbefaler jeg også alle leger og farmasøyter.

http://dearpharmacist.com/

Hvorfor er det forresten veldig få leger som anbefaler pasientene sine å ta probiotika når det får kraftig bredspektret antibiotika ?

utifra din logikk er alle legemidler fy fy for sammfunnet. da alle legemediler er utviklet for og lidre helbrede eller forhindre uønskede situasjoner. det er selvfølgelig mange som tjener store penger på dette noe jeg ikke ser noe stort problem i når en har utviklet noe som hjelper så mange mennesker.

du snakker om næringstoffer og reguleringsmekanismer, og noe sier meg at du ikke aner hva det egentlig innebærer. spesielt når du sier at legemidler ikke har samme virkeeffekt. du kommer sikkert langt i en diskusjon med en som ikke kan noe om hormonsystemet eller kroppens virkemåte, og det er veldig synd for du klarer helt sikkert og orntlig villede en stakkar med meninger som faller til død jord bland folk som vet hva de snakker om.

alikevel har jeg har ikke tenkt og bruke hele kvelden på og overtale en som tydeligvis har slått seg tilro med hippe konsipirasjonsteorier om legemiddelindustrien, for DET er bortkastet tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar

du snakker om næringstoffer og reguleringsmekanismer, og noe sier meg at du ikke aner hva det egentlig innebærer. spesielt når du sier at legemidler ikke har samme virkeeffekt. du kommer sikkert langt i en diskusjon med en som ikke kan noe om hormonsystemet eller kroppens virkemåte, og det er veldig synd for du klarer helt sikkert og orntlig villede en stakkar med meninger som faller til død jord bland folk som vet hva de snakker om.

alikevel har jeg har ikke tenkt og bruke hele kvelden på og overtale en som tydeligvis har slått seg tilro med hippe konsipirasjonsteorier om legemiddelindustrien, for DET er bortkastet tid.

På hvilken måte mener du det er naturlig å gi noen hormonelle medikamenter som motvirker en fullstendig naturlig prosess som kroppen er helt avhengig av for at vi skal kunne forplante oss ?

Det jeg trekker fram er forskningbasert, og i stor grad basert på nyere ernæringsforskning, noe veterinærene av alle får vesentlig mer opplæring i enn leger som skal jobbe med mennesker, forså det den som kan. Jeg kan dokumentere absolutt alt jeg har skrevet, også det jeg skriver om legemiddelindustrien. At du ikke liker det er en helt annen sak, det gjør det ikke til en konspirasjon. Det er langt fra bare legemiddelindustrien jeg har engasjert meg i. Kjemikalieindustien som nå står for 10% av pengeomsetningen et par øyne på seg de også, bl.a. annet.

Jeg er sunt skeptisk, og det burde leger også være med alt som er avdekket av historiske hendelser. De eldre legene jeg har diskutert det med er faktisk langt på vei enige med meg, men jo yngre de er jo mer benekter de det. Ydmykhet kommer ofte med alderen og erfaring. Du må ikke tro at jeg skjærer alt over en kam, jeg vet behovet, og er veldig glad for at vi har godt utdannede leger. De er helt uvurderlige.

Jeg setter stor pris på om du korrierer det du ser er feil.

Jeg er klar over at legemiddel som inneholder hormoner ikke i stor grad beslaglegger ekstra ressusjer, da tenker jeg mer på medikamenter som f.eks involverer bl.a. CYP3A4 for å opprettholde terapeutisk dose i sirkulasjon og som belaster lever og nyre i tillegg til å forbruke viktige næringsstoffer som mineraler og vitaminer, noe som jobber mot helsa. Du vet godt hvorfor legemiddel er reseptbelagt, og det er fordi de har kraftige virkninger. Mat/planter har så og si aldri så kraftig potensiering av enkelt-virkningsstoff som legemiddel, og det kommer sammen med andre stoffer som kroppen er vant med å håndtere igjennom millioner av år med evolusjon, noe som gjør det hele en smule mer balansert. Bare for å ta et eksempel så er det vesentlig mindre skadelig å ta naturlige COX-inhibitorer enn å ta syntetiske. Det balanseres i kroppen på en helt annen måte.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ha sunn skepsis og det å la det gå for langt. Vi trenger ikke medisiner i utgangspunktet, og f.eks en av de større grunnene til hvorfor cannabis er ulovlig er på grunn av at legeindistrien ikke kan ta patent på selve planten og tjene penger på det, men det blir for dumt å gå etter p-piller og andre medikamenter som kan hjelpe de yngste å kontrollere sin sjebne.

Det kan hende man må prøve seg frem med noen p-pillemerker før man finner den som passer deg selv, og hvorfor skulle det ikke være naturlig? Man får kroppen til å tro at man allerede er gravid, så man ''stopper'' ikke noe på en måte, blodet sitter ikke igjen i kroppen, kroppen bare ser ikke vitsen i å gjøre noen gravid når man allerede tror man er det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på å ha sunn skepsis og det å la det gå for langt. Vi trenger ikke medisiner i utgangspunktet, og f.eks en av de større grunnene til hvorfor cannabis er ulovlig er på grunn av at legeindistrien ikke kan ta patent på selve planten og tjene penger på det, men det blir for dumt å gå etter p-piller og andre medikamenter som kan hjelpe de yngste å kontrollere sin sjebne.

Det kan hende man må prøve seg frem med noen p-pillemerker før man finner den som passer deg selv, og hvorfor skulle det ikke være naturlig? Man får kroppen til å tro at man allerede er gravid, så man ''stopper'' ikke noe på en måte, blodet sitter ikke igjen i kroppen, kroppen bare ser ikke vitsen i å gjøre noen gravid når man allerede tror man er det.

En politiker som snakker sant er det ingen som stemmer på.

I Norge har vi en hel haug med feige politikere. Vi har også en haug med feige og konforme leger, men heldigvis er det mange av dem som er våkne også, men de er i mindetall og holder stort sett tett i frykt av å bli lynsjet. Jeg har rimelig god oversikt over de fleste av dem som stikker seg litt ut, og de er tenkende mennesker som tør å stille spørsmålstegn. Legeyrket er i stor grad et håndtverksyrke hvor opplæringen er at hvis A, gjør B. Flere av dem gjør egen forskning og tilbyr tjenester utover vanlig praksis.

Folk er suckers for convenience, men det har som regel sin pris.

Prøver du å snakke fornuft til noen og det innebærer at de må gi fra seg en vanemessig komfort, så nekter de vilt. Er det rart de vil ha en pille, sånn at de slipper å endre noe i livet sitt ?

Verden hadde neppe vært i den tilstanden den er i dag om folk var hyperrasjonelle.

Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Verden vil bedras etc.

Folk flest leser ukeblader og tabloider. De er fulle av unøyansert journalistikk og er mer til forvirring enn noe annet. Lavkarbo som er på glanset papir kan f.eks være direkte helseskadelig.

En høytstående professor i medisin innrømmet til og med at rundt 50% av det studentene lærer er feil. Problemet var å identifiserer hvilke 50% det var, så igjen, sunn skepsis og balansert informasjon basert på ALL forskning og erfaring, ikke bare den som er kjøpt og betalt av legemiddelbransjen og den datafabrikkering de flere ganger er tatt for.

Men, folk må få velge selv. Du finner langt mer helseskadelig ting i en vanlig nærbutikk om du får det i deg ofte nok, så alt er relativt.

Lenke til kommentar

Synes også det blir for dumt å gå etter p-piller. Selvfølgelig kan alt, både medikamenter og ikke-medikamenter påvirke kroppen, begge kan gi både godt og dårlig utslag. Det er ikke det denne tråden handler om. Til tole: masnge ord, lite nytte. Det skal være mer konkrete fakta (fra gode kilder) om du har lyst til å vinne i din sak.

Min mening om p-piller er at kanskje for noen kan de ødelegge hormonballansen, men da passer nok ikke disse pillne personen. For andre kan de derimot hjelpe med hormonbalansen. Slike ting som kviser, sterke kramper ved mensen, større enn vanlig behåring, hårtap er eksempler på ting som kan skje nettop på grunn av hormonuballanse. Dette er noen av de tingene p-piller kan hjelpe med, om de passer personen. Virkningene er ikke permanent, og kanskje noen mener det da ikke er verdt det, men for noen kan de forbedre livskvaliteten! Vet man hva man hvordan man skal unngå seriøse bivirkninger og følger instruksjonene, skal pillen, ideelt sett, ikke skade.

Jeg selv, for eksempel, mener at, selvfølgelig hadde det vært bedre å kunne oppnå virkningene jeg får av p-pillene på en "naturlig" måte men har hverken tid eller ressurser til å finne ut hvordan, og kommer derfor ikke til å gjøre dette, hvor forferdelig noen andre mener det måtte være. Det er mye å gjøre, og slik samfunnet er i dag, må man noen ganger ta snarveier.

Ellers, til trådstarter: Jeg mener BuffyAnneSummers har svart bra på spørsmålene dine. Ellers kan du tenke litt over akkurat hva du vil oppnå med pillen (som du sikkert har), og si ifra om dette når du er hos helsesøster, helsestasjon for ungdom eller legen, slik at de kan anbefale deg den beste typen - ellers er det de gir deg ganske tilfeldig.

Lenke til kommentar

Har selv gått på p-piller i snart fire år nå, og har både fått mindre menssmerter og mindre plaget med kviser. Det som er viktig når du får p-piller er at du følger godt med om du merker noen bivirkninger som gjør at du må bytte merke. Det er de færreste som får rett med en gang. Selv gikk jeg på et merke først i to måneder, men etterhvert endte jeg opp med oftere og oftere kvalme og slapphet. Dro på helsestasjon og fikk en annen type p-piller og etter det har jeg ikke hatt noen problemer med det =)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...