Gå til innhold

Holdninger til dagens WM-/DE-tilbud

Occi

13 stemmer

1. 1. Holdning til Gnome 3

• God
      2
    • Middels
      5
    • Dårlig
      2
    • Ingen
      4
  2. 2. Holdning til Unity

• God
      2
    • Middels
      3
    • Dårlig
      4
    • Ingen
      4
  3. 3. Holdning til KDE

• God
      8
    • Middels
      3
    • Dårlig
      1
    • Ingen
      1
  4. 4. Holding til *box

• God
      5
    • Middels
      1
    • Dårlig
      1
    • Ingen
      6

Anbefalte innlegg

Hei

WMer og DEer har endret seg mye i den siste tiden, og særlig giganten Gnome har blitt snudd helt på hodet, og det samme gjelder Ubuntu med sitt Unity (basert på Gnome 3 i nyeste release).

Er mange som er misfornøyde, men også mange som syns det er en endring til det bedre.

Hva syns folket her på forumet om endringene?

Personlig syns jeg Ubuntus Unity er helt greit, liker mye av tingene de har gjort som f. eks notifications, globalmenu og at panelet alltid har vært lett å bruke med ikoner/widgets o.l., men application launchern er litt vanskelig å ha med å gjøre, og docken er helt umulig å endre noe særlig på.

Gnome 3 ser greit ut, for laptoper så er det ganske så effektivt mye pga. application launchern er herlig å bruke, men standardtheme tar alt for mye plass (mye tomrom i window decoration), er dårlige muligheter for snapping/tiling, og det er også til dels vanskelig å endre så veldig mye. Syns Gnome går i gal retning på mye.

Har gått over til KDE pga. det ovenfor, og liker hvor customizable det er. Har alt jeg forventer, men standard så er det ganske ille å se på, og mange rare shortcuts o.l. Har brukt det et par dager, og er veldig fornøyd.

*box har jeg ikke noe forhold til.

Endret av Occi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite valgfrihet og savner Xfce i lista.

Selv har jeg gått fra KDE til Gnome 3 rett før Gnome 3 kom ut. Det er noen ting som trenger tilvendingstid, men på laptopen så er Gnome 3 veldig godt å bruke. På en evt. stasjonær ville jeg nok gått for KDE eller Xfce uten at jeg har prøvd Gnome 3 på stasjonær.

Har ikke prøvd Unity så jeg skal ikke utrykke meg om det.

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke dagens "oppdaterte" DEs.

KDE4 er ustabil, GNOME3 er ubrukelig, XFCE har blitt treigere. Har ikke brukt Unity, men basert på screenshots kommer jeg heller ikke til å gjøre det.

KDE3/Trinity og fluxbox er det eneste alternativet for meg.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Er blitt veldig glad i Unity etter en tilvenningsperiode siden 10.04.

Gnome 3 har jeg såvidt installert på en ekstra laptop, men da med Suse. Mine betenkeligheter med den maskinen går mer på yum/apt enn på selve Gnome3 som ble veldig bra etter å ha lagt til diverse extensions.

KDE har jeg aldri hatt sansen for, men det går mer på utvalget av standardprogrammer, og at jeg foretrekker gnome-måten å gjøre ting på. Jeg tror vel at dette kunne blitt bedre etter en tilvenningsperiode, men da jeg i grunnen er veldig fornøyd med Ubuntu sitt oppsett (både med Gnome 2 og Unity) har jeg ikke tatt meg tid til å like KDE enda.

*box og xfce blir litt for lett og for lite helhetlig sammensatt for min del.

Konklusjon: jeg liker utviklingen på GUI siden hos linux-distroene om dagen.

Lenke til kommentar

Har ikke glemt noe, satt ikke opp alt med vilje.

Kan ikke nok om WMs til at jeg veit om det er noe klart skille innad de forskjellige kategoriene (fra tiling-WM til tiling-WM f.eks). Egentlig burde kanskje ikke *box ha vært der heller, om jeg først skal kutte ned.

Foreslå gjerne hvordan pollet skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...