Gå til innhold

Handle ny PC fra Amazon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er usikker på om Amazon sender PC'er til Norge. Hvis de ikke gjør det så kan du uansett bruke firmaer som f.eks JetCarrier.

 

Regnestykket blir: 6000 + frakt * 25% (moms) + fortollingsgebyr = sum

 

Jeg mener at fortollingsgebyr er på ca 120,- for vareverdi under 1000 kr og 220,- for over.

 

Et eksempel: (6000 + 250) * 1,25 = 7812,5 + 220 = 8032,5

 

 

Lenke til kommentar

Husk at du mister reklamasjonsretten som i Norge er fem år på PC'er.

 

Alt du sitter igjen med, er garantien som Amazon velger å gi deg. Normalt er garanti på 1 eller 2 år, og du må selv bekoste frakt til Amazon om du trenger å benytte garantien. Og å frakte en PC fra Norge til utlandet er j*vlig dyrt (MYE dyrere enn fra utlandet til Norge). Har selv undersøkt hva det ville koste å sende en pakke med en gjenstand tilsvarende PC i vekt og størrelse, og for express (for å slippe ground shipping, som tar en måned eller noe), så skulle DHL ha 5000 kroner (tar da utgangspunkt i stasjonær maskin, da du ikke spesifiserer at det er en laptop/bærbar).

 

Og i tillegg så må du styre med tollvesenet når PC'en kommer tilbake fra garanti for å slippe å måtte betale moms for andre gang. Du må blant annet ordne noen papirer før du sender PC'en og fremvise disse når PC'en er tilbake. Mye styr, med andre ord.

 

Hvor mye koster samme PC i Norge?

Endret av Asteroidea
Lenke til kommentar

burda da kanskje nevnt at pc'en blir bestilt i deler.

Fra amazon vil den koste meg i underkant av 5000 kr, mens samme pc i Norge koster omtrent 8000 kr.

Så også litt på frakten som så ut til å bli en ca 5-700 kr, og ta fra en uke til en måned, noe som er helt ok for meg.

 

Ser også at de har et alternativ for å sende pakken som gave hvor de ikke legger ved prislapp, og har lest et sted at folk ungikk tollen på denne måten. Er dette mulig?

Endret av NoNamesLeft
Lenke til kommentar

Ser også at de har et alternativ for å sende pakken som gave hvor de ikke legger ved prislapp, og har lest et sted at folk ungikk tollen på denne måten. Er dette mulig?

 

Så du tror det er mulig å kjøpe en pc til 5000 kr uten at tollerne fatter mistanke?

 

Nå vil jeg ikke påstå jeg er noen stor svindler, prøvde selv 1 gang med gave til en verdi av 201 kr på dealextreme og da var pakken sendt som gave. Endte å betale 201 kr i oppkrav ved henting. Siden det ble fakturert mottakeren. Bare fordi det ikke sto prislapp og pakken kom fra kina.

 

Men alikevell nyttet ikke det, så med mindre du har en ansatt i posten slipper du neppe unna.

 

Diamanter er muligens enklere å slippe unna med eller gull ringer sendt fra kina. Selv om det ville vært ekte vare. Og pakken ikke er større en 10x10 cm.

 

Men er mulig posten har en scanner som kan se hva som er inni. Så jeg ville heller anbefalt deg å reise til landet å kjøpe det på den måten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er ikke et lovlig alternativ å gjøre det på andre måter, men en del selgere er allikevel behjelpelige her for å blidgjøre kundene sine. Allikevel risikerer du at pakken blir stoppet, sjekket, og importbehandlet som alle andre.

 

Om du må betale ca 5000 for maskinen fra Amazon så koster den deg 6250 + frakt(700?). Totalt sett ca 7000. Du sparer da ca 1000 kr på å handle fra Amazon.

 

Men, om du skulle få problemer så blir ting komplisert. Du har ingen rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, som Asteroidea påpeker, og skal du frakte noe til selger for feilretting så må du selv betale frakt ut, ordne med tollpapirer selv, og fortsatt risikere at selger ikke reparerer varen vederlagsfritt. Så besparelsen ryker egentlig i det øyeblikket en av komponentene må repareres.

 

I tillegg så har du 5 års reklamasjonsrett i Norge, noe du ikke får her. Da vil du også ha et mye kortere tidsrom hvor du kan kreve retting av produksjonsfeil på produkter.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Nå skal ikke eg uttale meg om hva de scanner eller ikke scanner, men de som jobber i Tollen er ikke dumme. Så når de ser en pakke fra Amazon som er merket som Gift, eller noe som veier 18kg til en verdi av kr 187, så sjekker de. Og selv om det er gave, og de tror på det, så må du betale moms om varen koster over kr 1000.

Lenke til kommentar

Det som er merkelig er etter hva jeg erfarer for å sende en pakke ut av landet må man først betale 25% moms fra landet man sender fra, også få tilbakebetalt i det landet den skal til, høres ikke det rart ut?

 

Selv for under 200 kr må man skrive tollmelding, så da må man anse som vareverdien som tapt hvis man handler fra kina eller amazon.

 

Men på filmer/spill er ofte amazon greie hvis pakken blir skadet da får man ofte nytt spill eller film om man tar bilde av skaden. selv om jeg er enig at pc bør kjøpes i norge hvis maskinen finnes i norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nå skal ikke eg uttale meg om hva de scanner eller ikke scanner, men de som jobber i Tollen er ikke dumme. Så når de ser en pakke fra Amazon som er merket som Gift, eller noe som veier 18kg til en verdi av kr 187, så sjekker de. Og selv om det er gave, og de tror på det, så må du betale moms om varen koster over kr 1000.

 

Hvor ofte får man gaver fra amazon?

Har noen opplevet det?

 

Hvor ofte får man 1000 kr i gave fra utlandet? Hvorfor kunne man ikke reist inn i landet å gitt gaven, ofte tenker posten på den måten. Med mindre man kan vise et brev som sier man har fått varen i gave sliter man. Så man må nok betale moms og fortolling uansett om det er gave eller ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...