Gå til innhold

Bruke jQuery til å generere html med brukerstyrt input

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker å få til følgende ved bruk av jQuery:

Bruker skal generere en HTML-email basert på egendefinert input.

1. Brukeren presenteres med en rekke felter hvor han skal skrive inn verdier som deretter skal settes direkte inn i en ferdig HTML-mal (i hovedsak tekster).

2. Ved et knappetrykk skal brukeren få presentert hvordan det hele blir seende ut, før han enkelt skal kunne laste ned den ferdige HTML-filen som skal brukes som e-post.

Hvordan gjør jeg dette enklest mulig? Må jeg bruke f.eks. PHP, eller kan det la seg gjøre med kun javascript? Eventuelt hvordan?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du kun skal fylle ut en ferdigdefinert mal med verider fra input-felter, klarer du deg nok med javascript.

problemet er om du ma ha en nedlastbar fil, da ma du nok bruke php, eventuelt med ajax.

ekempel:

(knapp).addEventListener('click', function() {
 (felt1).innerHTML = (input1).value;
 ...
 ...
 ...
});

Endret av phenalor
Lenke til kommentar

Flott! Neida, trenger ikke en nedlastbar fil - men trenger at man kan både se resultatet og hente ut HTML-koden fra en tekstboks.

Mailen som skal forhåndsvises kan jeg eventuelt presse inn i en div, men koden må jeg ha slik at den enkelt kan kopieres ut og limes inn i en ny fil.

Men; Utfordringen min er at jeg ikke klarer å sette inn verdier i en <textarea>. Når jeg med jQuery velger ID-en til elementene jeg skal sette inn variabelverdiene i, så skjer det ingenting. F.eks. ligger det i textareaen:

<textarea>
<div id="verdi"></div>
</textarea>

Og jeg bruker følgende jQuery-kode til å sette inn verdien:

$('#verdi').html(inputvariabel);

Men ingenting endres i det som ligger innenfor textarea. Hva gjør jeg galt?

Skisse:

post-42579-0-59200200-1319700319_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Men; Utfordringen min er at jeg ikke klarer å sette inn verdier i en <textarea>. Når jeg med jQuery velger ID-en til elementene jeg skal sette inn variabelverdiene i, så skjer det ingenting. F.eks. ligger det i textareaen:

<textarea>
<div id="verdi"></div>
</textarea>

Og jeg bruker følgende jQuery-kode til å sette inn verdien:

$('#verdi').html(inputvariabel);

Men ingenting endres i det som ligger innenfor textarea. Hva gjør jeg galt?

Du kan vel ikke ha en div inne i en textarea?! Sett id'en på textarea i stedet. I jQuery-linjen antar jeg du må sette text, ikke html. Har ikke gjort noe sånt før, men ville prøvd det..

Interessant å løse dette i ren JavaScript forresten. Har aldri tenkt på denne muligheten før, men bør funke..

Endret av torbjørn marø
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folkens, og takk for masse hjelp! Nå har jeg snart en ferdig løsning, dog er det sikkert mye rotete og vanskelig kode i forhold til slik det bør gjøres.

Tror jeg må lete opp en god tutorial på hvordan man behandler user input. Fordi nå har jeg veldig mye kode for å ta imot input fra totalt 50 input-felt. Det gir en del linjer kode!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...