pylsepedro Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hei jeg hjelper en frivillig organisasjon med noe nettverksræl. Før hadde de sygate på en win 98 server :o samt en sygate-klient på hver klient. Slik gikk det veldig greit å koble opp og koble ned modemforbindelser direkte fra klientene. Nå har jeg erstattet win98 med redhat men har liksom ikke funnet en klient for å koble opp og ned modemforbindelsen. Problemmet er at folka her virkelig digger sygate-klienten så det hadde vært digg med en tilsvarende løsning. Er det noen som vet av en slik løsning? Mvh Oddleif Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 En veldig skitten og spartansk måte å gjøre det på, kunne jo være å sette opp en webserver på serveren, og lage et php eller perl-script som stenger forbindelsen. Så kan hver av brukerne ha en snarvei til denne websiden på skrivebordet sitt. Ganske teit løsning, men det er jo en mulighet i hvertfall... Lenke til kommentar
pylsepedro Skrevet 12. august 2003 Forfatter Del Skrevet 12. august 2003 takk for tipset. Jeg vil se på muligheten for dette. Ser for meg at jeg skriver en enkel vb-applikasjon som scripter noe via samba over på redhat-serveren slik at du blir koblet opp eller ned. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Er vel bedre å skrive et C program? Så trykker du bare på den og den sier: koblet fra, eller koblet til. Å, nei, har vel egentlig ingenting å si da programmet vil ligge klient-side Såå, om jeg har forstått det rett så har serveren Modem-tilgang, og når en klient vil på internett så må denne bli opprettet? Derfor vil du at klientene skal kunne opne/lukke modemforbindelsen til RedHat serveren. Riight? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 takk for tipset. Jeg vil se på muligheten for dette. Ser for meg at jeg skriver en enkel vb-applikasjon som scripter noe via samba over på redhat-serveren slik at du blir koblet opp eller ned. Ja. Hvis du får problemer, er følgende også en mulighet: 1) Sette opp apache (på et annet sted enn serverens vanlige apache, hvis den allerede kjører det) som lytter til en ikke-port-80-port og har PHP-modulen. 2) La denne apache-serveren KUN lytte til lokale IP'er, da slipper du passordbeskyttelse. 3) Gi apache-brukeren tilgang til upping/downing av modemet. 4) Lage to enkle script: <?php exec("Kommando for å stenge modemet"); ?> <?php exec("Kommando for å starte modemet"); ?> 5) Lage snarvei på alle brukernes skrivebord til denne serveren og disse scriptene. Edit: Skrivefeil (skrev litt for raskt). Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 5) Lage snarvei på alle brukernes skrivebord til denne serveren og disse scriptene. Beste vil være å installere "wget", en "browser". Finnes for win32. Da trenger du ikke opne tunge programmer som f.eks IE. Men de skal vel ha IE opp når de kobler på uansett, men ikke når de kobler fra. Der vil jeg anbefale wget - som slår seg av rett etter den er ferdig Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hva med å bruke en proxy om connecter on demand ? Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Hva med å bruke en proxy om connecter on demand ? Vanskelig å disconnecte da vel... Men kan jo ha en timeout, om serveren ikke har motatt noe på så og så lenge så stenger den av. Men er heller ikke optimalt da.. Lenke til kommentar
pylsepedro Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Hva med å bruke en proxy om connecter on demand ? Joa, men poenget her er at brukerne virkelig digger sygate-klienten og savner den veldig. Faktisk så sover noen av brukerne bedre om natta når de vet at modemet er nedkoblet! :wink: Så spørgesmålet er å lage ett eller annet klient-ræl for å fikse dette! Ett eller annet gammelt Ms-slagord skal hvist være "presentation is everything". Mvh Oddleif Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Enkle søk på freshmeat.net og sourceforge.org: Eks: http://freespace.virgin.net/fuchsia.groan/...ware/about.html ClientsA unix command-line client, a Java client and a KDE/X-windows client (written in Tk/Tcl) are included. ? WCONNECT, a Windows client, is downloadable separately. Søk på disse sidene.. kalles "dialup on demand" eller "dialup management" eller lignende. Selv om noe lignende som nevnt tidligere, php eller cgi script som gjør samme nytten er ofte oki. Og for ikke å snakke om selvgjort er oftest velgjort =) -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå