Gå til innhold

cognac hjelp søkes!

OMP89

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi i vennegjengen har en kamerat som er veldig glad i cognac. bruksområder: til kaffe, kos, musikk, cigar osv..

Cognac er det "eneste han ønsker seg til bursdagen så vi skal spleise på en flaske, og tok en titt i barskapet hans her om dagen.. (om det er til hjelp for å finne en god cognac som passer?)

Bache Gabrielsen: petite champagne vintage 1973

Lheraud Grande champagne 1973

Remy Martin XO

Braastad Extra

et viking skip

Hennessy XO

Tesseron lot n 53 xo perfection

så hva skal vi kjøpe til denne kresene ganan?:)

maks 3høvdinger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Ingen av delene. Martell VSOP Medallion bør du kjøpe. Litt dyr, men verdt pengene..

Du har med andre ord smakt alle de andre alternativene?

Mei erru gærn. Men jeg har smakt en god del av dem.

Ser at delamain er nevnt. Smakte en 38 år gammel sådan, og det var noe av det beste jeg noengang har smakt..

Lenke til kommentar

Hei!

Vi i vennegjengen har en kamerat som er veldig glad i cognac. bruksområder: til kaffe, kos, musikk, cigar osv..

Cognac er det "eneste han ønsker seg til bursdagen så vi skal spleise på en flaske, og tok en titt i barskapet hans her om dagen.. (om det er til hjelp for å finne en god cognac som passer?)

Bache Gabrielsen: petite champagne vintage 1973

Lheraud Grande champagne 1973

Remy Martin XO

Braastad Extra

et viking skip

Hennessy XO

Tesseron lot n 53 xo perfection

så hva skal vi kjøpe til denne kresene ganan?:)

maks 3høvdinger

Han har jo Bache Gabrielsen Vintage 1973, det er en ypperlig cognac.

Ellers har du jo Bache Gabrielsen Hors d age, noe som han sikkert hadde satt pris på.

Den selges for 2000. Lett å spleise på en slik. Ganske tilgjengelig på polet.

Cognacen har også vunnet en ganske gjev internasjonal pris.

BacheGabrielsenhorsdage.jpg

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg faktisk Delamain pale & dry XO best - ikke like dyr, og ikke like fjong som gave, men strengt tatt synes jeg den er bedre på smak.

Alle alternativene i denne tråden er gode, men de "norske" er jo litt vel kjedelige å gi til en som har litt over normal interesse for cognac.

Derfor valget av Delamain. Litt ukjent her i landet, men du verden så god.

Fikk Delamain anbefalt selv av en cognachandler i Monaco for mange år siden, og ble mektig imponert. Har siden vært fast på innkjøpsliste før jul.

Lenke til kommentar

Brillet XO er bra børst. Ikke så søt som en del av den norskættede elendigheten, heller ikke absurd dyr.

Hmm samme produsent som Amundsen cognacene. Smakte den og synes ikke den var allverden. Men kan jo prøves igjen..

Her går det ellers i Bache Gabrielsen, som regel det jeg faller på. Har prøvd bråstad Xo og diverse andre XO men synes ikke de var noe særlig.

Bache er en av de norske cognachusene som lagrer lengst til en grei pris..

De Luze X

Smakte De Luze XO.. Pleide å drikke mye De Luze VS før i yngre dager, idag skjønner jeg ikke hvorfor.. De Luze XO har en forferdelig kunstig smak. Smaker mest plastikk karamell. Usj, blir iallefall noe jeg ikke kjøper igjen.

I kveld kanskje det blir en dråpe Vintage 1973, morsomt med cognac som er eldre enn man selv er. :cool:

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Hvis det skal kjøpes inn Cognac til noen som interesseer seg mer enn gjennomsnittet må man holde seg unna de norske variantene. Og en del av de større produsentene som Hennesey, Martell og Renault tilpasser seg smakene til forskjellige markeder. Dvs at vi i Norge får Cognac med mer tilsatt E150, som setter en dypere farge og gir en søtere stil. Går man for en av de mindre husene, som Delamain, Brillet (gjelder selvfølgelig ikke Amundsen), A.E Dor eller Ch. de Montifaud (min favoritt) får du klassiske Cognacer som skiller seg ut fra den karamelliserte normen.

Lenke til kommentar

Hvis det skal kjøpes inn Cognac til noen som interesseer seg mer enn gjennomsnittet må man holde seg unna de norske variantene. Og en del av de større produsentene som Hennesey, Martell og Renault tilpasser seg smakene til forskjellige markeder. Dvs at vi i Norge får Cognac med mer tilsatt E150, som setter en dypere farge og gir en søtere stil. Går man for en av de mindre husene, som Delamain, Brillet (gjelder selvfølgelig ikke Amundsen), A.E Dor eller Ch. de Montifaud (min favoritt) får du klassiske Cognacer som skiller seg ut fra den karamelliserte normen.

Enig. Det blir det samme som med single malt whisky. E150 og chillfiltrering.

I såfall kan du jo nevne Leopold Gourmel også, den konjakken som er valgt til menyen til de fleste 3 stjernes michelin restauranter.

Da kan du jo også nevne cognacene til Jon Bertelsen som kommer fra Gourmel. Olav XO fra sarpsborg Cognacklubb er dessuten fra Frapin, og mange ar de "norske" navnene på polet skjuler det seg Franske cognachus bak.

Men du har helt rett i at de store firmaene sminker ned og besudler cognacen med sirup, E150 og treolje.

Men polet i Norge har jo i mange år frontet Brut produkter også da, og Bache har også endel Brut produkter som er ganske gode.

Ellers synes jeg Bache XO og Braastad XO er dårlige greier, men klatrer du litt opp i pris så gir disse produsentene også ganske bra varer, men de kan jo ikke måle seg helt med de "franske" husene da....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...