Gå til innhold

Problem med WD1200JB

jnzy

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Western Digital Caviar SE 120 GB (WD1200JB)

8 MB, IDE, 7200 rpm, 120 GB Harddisk, men klarte ikke å bruke den til å start maksinen, hvergang jeg brukte som Primary Master på pcen så klarte pcèn ikke å finne den. Mens det går fint med andre hd´ene. Hva kan jeg gjøre med den? Har noen av dere opplever noen slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Ser ut for at jeg har det samme problemet som deg. Eller, min disk ser ikke ut for å bli funnet av PC'en min.

1: Husker ikke helt men tror jumper må stå til master ller slave.

2: Hvis partisjons tabellen er korrupt kan du få problemer med a bios ikke aksepterer disken. Dette gjelder og OS. tom's rootboot http://www.toms.net/rb/ og cd'en fra www.lnx-bbc.org er bra og ha for hånden. bruk fdisk for å se om partisjonstabellen er korrupt.

scandisk fikser opp en del problemer. Det gjør også et par runder med defragmentering av disken fra en maskin som virker.

Nå, hvis jeg bare kunne finne ut hvorfor min maskin ikke liker Hardisker...:o(

MVH

Lenke til kommentar

Men problemmet mitt er at det funker utmerke så lenge jeg ikke bruker det som Primary Master, det vil si at jeg må bruke en annen harddisk for å boote PC`en...

har prøvd å formatere den, men hjelpe ikke noen særlig...

Lenke til kommentar

BIOS oppdateringer finner man på hovedkort produsentens hjemmeside, bare søk inn på den type HK som du har så finner du den der tenker jeg.

Om du evt nevner hvilket hovedkort du har her så kan noen sikker hjelpe deg med å finne ut om BIO støtter HD'er som er så store.

Jeg har selv en WD1200JB (lik som din) her som står som boot på WinXP, Den er satt på Cable Select, og på IDE kabel er den satt på den ytterste. Da skal CS sette den som "master" med tanke på at den står ytterst.

En annen ting er at om den skal boote fra den disken så må den jo være formatert, men den partisjonen må også settes som Aktiv. Bruk en vanlig Win98 bootdisk eller lignenede og partisjoner den med Fdisk og så sett den partisjon du ønsker at OS skal boote fra til Aktiv.

Det skal ikke ha noe å si om OS ligger på en hard disk som er slave eller master, eller om den er på sekunder eller primær IDE kontroller. Men vanligvis så legger man oftest OS på Primær IDE kontroller og på Master HD. Er lett å huske ting og tand da. ;)

Håper dette er til hjelp. :)

Lenke til kommentar

Hd`et mitt er A7V333, jeg kjøpte det for mindre enn et år siden, så det skuller støtter denne hd`en. Jeg har nettop sjekket partitisjon til hd`en, det står at Stasjon E(lånte en hd fra en kamerat slik at pc kan boote) er på 29,7 GB, (Health) boot... forresten, den OS jeg bruker nå ligger faktisk på den hd som ikke kan booter....

så med andre ord, alt er normalt bortsett fra at den kan booter pc....

Lenke til kommentar

Nei det skal ikke være nødvendig med BIOS oppdatering.

Sjekk jumperne igjen, ikke bruk CS.

Hvis disken er alene kan du fjerne jumperen.

Master må være koblet ytterst på IDE kabelen.

Hvis du ser disken i BIOS er det rart du ikke ser den i diskbehandling i XP. Har du prøvd med FDISK?

Lenke til kommentar

Er det så viktig at Primary Master skal ligge i det ytterste?

Bios`en fant ikke hd`en med en gang, må lik sånn vente et par sekund før den finne fram. Men forsvinne igjen etter at jeg forlater Bios settings.....

Lenke til kommentar

WD-diskene liker sjelden å stå som Master dersom det er den eneste disken på kabelen. Den bør enten stå som Single eller Slave om det er tilfellet.

1 3 5 7 9

2 4 6 8 0

Sett jumper på 5-6 for Master med Slave,

sett jumper på 6-8 for Single,

sett jumper på 7-8 for Slave

Dette er når du ser disken rett bakfra....

Lykke til !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...