Gå til innhold

Ble oppsakt uten grunn!

Anbefalte innlegg

Veit ikke om dette er rette plassen å skrive denne saken, men er bare å flytte hvis det er feil.

Jeg flyttet til stavanger den 15.10 i år, e bare litt over en uke siden, å igår kveld fikk jeg beskjed av han ra bemannings byråe å møte meg. jeg traff han, å fikk da vite at jeg ikke trengte å komme på arbeid neste dag, å at jeg bare skulle finne meg ny jobb.

Hvorfor jeg var oppsakt hadde han ikke noe klart svar på! spurte flere ganger uten å få et onklig svar.

jeg hadde kontrakt med prøvetid frem til den 31.12 i år. jeg arbeide veldig hardt å vært blandt de første til å møte opp på arbeid, så jeg ble veldig overasket da jeg ble oppsakt!

eneste grunnen jeg kan tenke meg til at de sier meg opp, er at jeg ble fri før bo plass, så må bo i biln noen dager til jeg finner ny plass, men kan de gi meg spaken forde at jeg må bo i biln noen dager? :s

oppsigelses tiden er 2 uker, får betalt for det, men de virka ikke gira på at jeg skulle komme å jobbe de 2 ukene.

Så det jeg lurer på er om denne oppsigelsen var lovelig? virket litt usaklig :s

Og skal jeg få betalt for hele perioden? 31.12.11

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit ikke om dette er rette plassen å skrive denne saken, men er bare å flytte hvis det er feil.

Jeg flyttet til stavanger den 15.10 i år, e bare litt over en uke siden, å igår kveld fikk jeg beskjed av han ra bemannings byråe å møte meg. jeg traff han, å fikk da vite at jeg ikke trengte å komme på arbeid neste dag, å at jeg bare skulle finne meg ny jobb.

Hvorfor jeg var oppsakt hadde han ikke noe klart svar på! spurte flere ganger uten å få et onklig svar.

jeg hadde kontrakt med prøvetid frem til den 31.12 i år. jeg arbeide veldig hardt å vært blandt de første til å møte opp på arbeid, så jeg ble veldig overasket da jeg ble oppsakt!

eneste grunnen jeg kan tenke meg til at de sier meg opp, er at jeg ble fri før bo plass, så må bo i biln noen dager til jeg finner ny plass, men kan de gi meg spaken forde at jeg må bo i biln noen dager? :s

oppsigelses tiden er 2 uker, får betalt for det, men de virka ikke gira på at jeg skulle komme å jobbe de 2 ukene.

Så det jeg lurer på er om denne oppsigelsen var lovelig? virket litt usaklig :s

Og skal jeg få betalt for hele perioden? 31.12.11

Om dette er lovlige eller ikke, er jeg usikker på, sikkert andre som kan gi deg bedre svar på det.

Men jeg mener at i løpet av en sk "prøvetid" kan du seies opp når som helst, sjøl om dette også er regulert gjenom lover og regler.

Det første du må gjøre, er å finlese kontrakten din; hva står der? Den skal inneholde et punkt om prøvetid.

Lenke til kommentar

Det er heilt vanlig at dei fyrste seks månedane er såkallt prøvetid dere begge parter kan avslutte arbeidsforholdet med 14 dagers varsel. Du har rett på betaling i oppsigelsestida, men du har ikkje rett til å nødvendigvis jobbe ut oppsigelsestida.

§ 15-4. Formkrav ved oppsigelse

(1) Oppsigelse skal skje skriftlig.

(2) Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstaker personlig eller sendes i rekommandert brev til arbeidstakers oppgitte adresse. Oppsigelsen skal anses for å ha funnet sted når den er kommet fram til arbeidstaker. Oppsigelsen skal inneholde opplysninger om a) arbeidstakers rett til å kreve forhandling og reise søksmål,

b) retten til å fortsette i stillingen etter bestemmelsene i §§ 17-3, 17-4 og 15-11,

c) de frister som gjelder for å kreve forhandling, reise søksmål og for å fortsette i stillingen, og

d) hvem som er arbeidsgiver og rett saksøkt i en eventuell tvist.

Er oppsigelsen begrunnet i virksomhetens forhold, skal den også inneholde opplysninger om fortrinnsrett etter § 14-2.

(3) Dersom arbeidstaker krever det, skal arbeidsgiver oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen. Arbeidstaker kan kreve å få opplysningene skriftlig.

Endret ved lov 15 des 2006 nr. 69 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1406).

§ 15-6. Oppsigelsesvern i arbeidsavtaler med bestemt prøvetid

(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet.

(2) Bestemmelsene i paragrafen her innskrenker ikke arbeidsgivers rett til å si opp arbeidstaker etter § 15-7.

(3) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder bare dersom oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid kan avtales for en periode på inntil seks måneder, jf. likevel fjerde ledd.

(4) Dersom arbeidstaker har vært fraværende fra arbeidet i prøvetiden, kan arbeidsgiver forlenge den avtalte prøvetiden med en periode som tilsvarer lengden av fraværet. Forlengelse kan bare skje når arbeidstaker ved ansettelsen er skriftlig orientert om adgangen til dette og arbeidsgiver skriftlig har orientert arbeidstaker om forlengelsen innen utløpet av prøvetiden. Det er ikke adgang til forlengelse ved fravær som er forårsaket av arbeidsgiver.

(5) Departementet kan gi forskrift om adgang til å avtale lengre prøvetid enn seks måneder for visse arbeidstakergrupper.

Som du ser så skal oppsigelsen være skriftlig, oppsigelsesperioden starter ikkje å løpe før du har mottatt oppsigelsen skriftlig enten ved personleg overlevering eller ved rekommandert brev. Du kan kreve at oppsigelsesgrunnen blir oppgitt skriftlig.

Sidan du har prøvetid så skal oppsigelsen være begrunna med din (manglande) tilpasning til arbeidet, faglige (u-)dyktighet eller (u-)pålitelighet.

Du kan derfor ikkje bli oppsakt av andre meir personlege grunner sjølv om punktet med dårlig tilpasning til arbeidet er ein sekkepost som ein kan bruke til å begrunne mykje i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...