Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mistet lappen 30 ganger

herrnimrod

Anbefalte innlegg

Det skal godt gjøres kan du kanskje si, men jeg kjenner en kar som selv om han sikkert overdriver har mistet lappen ganske mange ganger. Men her klarer han på en eller annen måte å lure seg unna med et eller annet juridisk fanteri og kan gå og hente lappen på politikontoret etter så så mange dager. Visstnok fordi politiet sjelden eller aldri kan bevise skyld.

Denne karen er ikke akkurat advokat så han har nok lært det gjennom god gammeldags prøv og feil på bygda, men hva er egentlig den juridiske forklaringen på det som skjer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal godt gjøres kan du kanskje si, men jeg kjenner en kar som selv om han sikkert overdriver har mistet lappen ganske mange ganger. Men her klarer han på en eller annen måte å lure seg unna med et eller annet juridisk fanteri og kan gå og hente lappen på politikontoret etter så så mange dager. Visstnok fordi politiet sjelden eller aldri kan bevise skyld.

Denne karen er ikke akkurat advokat så han har nok lært det gjennom god gammeldags prøv og feil på bygda, men hva er egentlig den juridiske forklaringen på det som skjer her?

Tror nok at den historien er en bløff.

Tror at fyren har mistet lappen godt og grundig men bruker historien som en forklaring for de godtroende på hvorfor han fremdeles kjører bil, tilsynelatende, iflg. egen forklaring med lovlig sertifikat.

G :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tro meg, det var ingen bløff. Jeg var selv med ham på politikontoret og så ham gjøre det. Politimannen sa det tom. selv med et morskt blikk "Jeg vet ikke om du kan holde på med dette for alltid".

Da må du for Guds skyld finne ut hvordan dette kunne skje. Du kan tjene gode penger på å selge den oppskriften.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, er liksom det jeg prøver på! Hehe.

Første spørsmål blir da hvorfor han har mistet lappen alle disse gangene. Vi som hører historien tenker jo på de tradisjonelle grunnene; fyllekjøring, kjørt for fort, etc. Men det finnes jo andre grunner.

La oss ta et tankeeksperiment; Hva med om fyren i perioder ikke tar medisinene sine og blir erklært for "ikke tilregnelig" og mister lappen av den grunn. Når han da begynner å ta medisinene sine igjen får han legeerklæring på tilregnelighet og kan hente lappen sin igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har ikkje politiet muligheit til å middlertidig beslaglegge sertifikatet? Det skjer stadig vekk etter f.eks bilulykker, dette ender då med at bilføreren får igjen sertifikatet dersom det etterpå viser seg at han/ho ikkje var skyld i ulykka.

Så utan at eg har funnet ein referanse til dette så virker det som om at politiet kan trekke inn sertifikatet som eit "føre var" tiltak i påvente av at eit eventuelt vedtak om å miste førerretten blir iverksatt.

Så kan dette rett og slett være politiet som "plager" vedkommande ved å gjere det vanskelig for vedkommande å kjøyre bil sjølv politiet mangler bevis som gjer at dei kan ta lappen i lengre perioder? Eg rekner med at politiet kjappt får ein magefølelse for kven som ikkje er skikka til å kjøyre bil sjølv om dette ikkje kan bevisast (før det går galt og vedkommande forårsaker ei ulykke).

Lenke til kommentar

Har ikkje politiet muligheit til å middlertidig beslaglegge sertifikatet? Det skjer stadig vekk etter f.eks bilulykker, dette ender då med at bilføreren får igjen sertifikatet dersom det etterpå viser seg at han/ho ikkje var skyld i ulykka.

Jo, bl.a. i sammenheng med ulykker, så kan politiet beslaglegge sertifikatet i inntil tre uker før saken (dvs opprettholdelse av beslaget eller ikke, ikke selve straffesaken) må legges fram for retten, om ikke føreren har samtykket til beslaget.

At dette skulle skje med en og samme person 30 ganger, uten at politiet noen gang har oversendt beslags-spørsmålet til tingretten innen 21-dagersfristen, finner jeg imidlertid fullstendig usannsynlig...

Lenke til kommentar

Jo, bl.a. i sammenheng med ulykker, så kan politiet beslaglegge sertifikatet i inntil tre uker før saken (dvs opprettholdelse av beslaget eller ikke, ikke selve straffesaken) må legges fram for retten, om ikke føreren har samtykket til beslaget.

At dette skulle skje med en og samme person 30 ganger, uten at politiet noen gang har oversendt beslags-spørsmålet til tingretten innen 21-dagersfristen, finner jeg imidlertid fullstendig usannsynlig...

Det kan høres ut som det er dette det er snakk om. Han snakket om noe 3 ukers opplegg. Og jeg sa i åp at 30 sannsynligvis var overdrevet, men etter det jeg så på politikontoret har dette skjedd "flere ganger". Jeg vil si iallefall 5+.

Jeg vet ikke, overrasker byråkratisk latskap deg?

Men da kan det være en variant av dette altså? Det er ingen andre muligheter? Var utelukkende råkjøring det dreide seg om forresten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...