Gå til innhold

Hvordan tilberede fisk på tur?

asad

Anbefalte innlegg

Hei!

La oss si jeg får en abbor , eller gjedde , mens jeg er ute og fisker på telttur. Hvordan tilberede folk fisken? Da jeg var i femundsmarka lagde jeg fileer av abboren , men føler mye kjøtt kastes bort på denne måten.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Abbor er det bare å steke hel, å lage filet av de er bare fjas. Gjedde er vel strengt tatt best å gi til bikkja.

Får du ørret eller røye fungerer det også fint å steke hele uten å lage filet opp til en viss størrelse, ca 500gr kanskje.

Et godt tips er å ta med mel+salt+pepper ferdigblandet, så kan du ha det i en pose og gni fisken godt inn med det før du steker.

Et alternativ til stekepanna kan jo også være en slik "stekerist" som du putter fisken inni, den er fin å bruke for å steke på bålet.

Tilbehør som passer godt til, og er lett å lage i villmarka er boil-in-bag villris.

Lenke til kommentar

Det enkleste du kan gjøre er å sløye fisken, fjern gjellene og vask den godt. Stapp buken med sitronskiver eller noe som vil gi smak (furu- eller granskudd f.eks.), pakk i aluminiumsfolie og legg over bål eller pakk ned i glør. Snu pakken etter noen minutter (avhengig av hvor høy varme du bruker). Om du nå stikker kniven inn ved ryggfinnen og kjøttet slipper taket i ryggraden, er fisken ferdig. Da skreller du bare av skinnet og plukker kjøttet av beina. Ellers kan du koke opp en liten mengde vann, ha i en terning fiskekraft/litt salt og la fisken trekke i noen minutter. Her er det gjerne en fordel å fjerne hodet og dele fisken i jevnt store koteletter.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

Gnir dere fisken i mel altså? Skraper dere vekk skjell før dere begynner å steke den eller?

Prinsippet med mel (og salt, m.m.), blir som "innbakte" reker/kreps. Noen bruker også dette når de steker bl.a. makrell hjemme. Våt fisk og rulle i melet.

Hvis du skal spise det stekte skinnet, må selfølgelig skjellet skrapes av på skjellfisk, som abbor.

Ser du har fått mange bra tips tidligere. Og mye bra, spessielt for korte turer. Også rømme, er bra, men egner seg vel lite for lengre turer. Tar du med deg aluminiumsfolie, kan du benytte det smøret du bruker til brødskivene og legge litt av det inni fisken (og litt utenpå), sammen med litt salt og eventuelt annet krydder. Ser noen har anbefalt løk, jeg bruker ofte enten litt purreløk, eller selleri, i tilegg til salt og smør. Men smak og behag. Husk også at du får kjøpt flytende melange. Er 3 dl for stor/tungt, hell over på en egnet småboks, i plast. Men, du klarer deg bra med bare salt, for lengere turer med bæring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...