Gå til innhold

Slemminger i gråsonen (spoiler)

Jambimaster

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde en liten actionkveld her, og da fyrte vi opp The Rock!

Skurken i filmen (Ed Harris) truer jo med å bombardere San Fransisco med giftgass, men det viser seg at det er bare et middel for blackmailing, og at han bare bløffer og ikke vil forgifte SF. Tidlig i filmen sender han til og med bort ungene fra øya før han starter angrepet. Dermed er han jo en såkalt anti-villain i gråsonen. Andre kjente slemminger i gråsonen er feks Sandman i Spiderman 3, Colonel Saito (Bridge over Kwai) og ranerne i Inside Man.

Jeg syns slike skurker gjør noe med filmen, og man forholder seg mindre partisk, spesielt når det er gode skuespillere som Harris.

Derfor spør jeg; er det bare meg, eller er det for lite av gode anti-villains nå om dagen? Kom gjerne med eksempler!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The rock er en knallfilm. Så det er sagt. Legendarisk musikk og knallgode skuespillere.

Og jo jeg er enig. Både når det gjelder hovedperson eller bi-roller.

En annen ting med Harris er jo at han (såvidt jeg husker) gjør det for en "god sak". (Er noe med glemte veteraner, er det ikke?).

Kommer an på hvor smal du vil at anti-villainskategorien din skal være.

Ser jo du har dexter, eller ihvertfall en lignende fyr som avatar. Han må jo være om ikke akkurat det du snakker om, ihvertfall mye det samme. Han er vel en helt som er slemming, mer enn en slemming som er helt.

Om du ikke har sett the ususal suspects (selvfølgelig har du sett den) så er også det en film som får deg til å tenke to ganger på karakterene.

I con air finner man vel kanskje en og annen antihelt.

I noen filmer har man vel også to helter/goodguys med ulike motivasjoner som gjør at de må møte hverandre som fiender. Husker ikke hva den heter, men var noe med en som tok noen gisler på et sykehus for å redde sønnen sin. Type "forhandler"-film.

Alle disse er jo eldre filmer, type 10 år gammel, men kan egentlig ikke skjønne annet enn at man må finne det i nye filmer også.

Det jeg tenker er mer typisk nå tildags er typen kald, på grensen til ond tøffing som "gir faen i alle andre enn seg selv", men mykner opp og redder dagen når det står på som verst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...