Thumbsup Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hallo, Jeg ønsker å installere Ubuntu på min private, bærbare PC da jeg tror det vil øke min motivasjon for programmering. Når jeg sitter på Windows kommer spill alltid i veien.. I tillegg til det ser Ubuntu veldig nice ut! Her om dagen oppretter jeg en partisjon for Ubuntu, brente Ubuntu (11.10) på en CD-plate og prøvde å installere. Fikk en feilmelding om at root file ikke ble funnet, og kom meg ikke videre fra der jeg velger hvilken partisjon. Så jeg bestemte meg for å installere Ubuntu i Windows. Dette gikk bra, men er slik at jeg ikke fikk minket skjermbelysningen. Jeg fikk minket, men hver gang jeg rørte på musa så gikk den tilbake til maksimal skjermbelysning.. I tillegg til det ville ikke touchpaden funke etter 5 min med Ubuntu, så måtte bruke en vanlig mus. Jeg har en Asus K53SV, og lurer på om det på noen måter er mulig å ha minimal skjermbelysning? Irriterende å ha det på maks under en forelesning, og ifølge Ubuntu varer ikke batteriet lenger enn 2 timer, når den overlever over 4 i Windows.. Noen som også kunne forklare meg hvorfor jeg ikke fikk det installert via CD? Fikk bare en feilmelding hvor det sto "Can't find root-file" eller noe.. Også lurer jeg på hvordan programfiler jeg må laste ned? Prøvde å laste ned Google Chrome, men dette funka ikke + var masse forskjellige valg.. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Angående root-erroren så kan det rett og slett skjedde en feil under installeringen, så virker som om folk på nettet bare foreslår reinstallering. Om du vil søke litt mer så er det ikke værre en å google "ubuntu install root file not found" eller noe slikt. Om du er helt ny på ubuntu er det kanskje lettest å bruke Ubuntu Software Center. Denne installerer alt for deg, du trenger bare trykke "install". Derimot er det veldig mye mer effektivt å bruke terminalen, og vil absolutt anbefale deg å bruke den i fremtiden. Her er kommandoen for å installere chromium: sudo apt-get install chromium-browser Som du ser, ikke akkurat veldig vanskelig. Erstatt chromium med et annet programnavn om du skal installere et annet program. Går også an å installere programmer via forskjellige andre typefiler, men de åpner som oftest Ubuntu Software Center og da ordner den jobben for deg som er like greit. Prøv deg litt frem Angående lysstyrkefeilen så tror jeg det er et problem relatert til Gnome 3 (som nyeste Ubuntu bruker), har vært borti et lignende problem selv på min Gnome-installering. Her er et eksempel på en tråd som tar opp temaet. Har ikke fått testet så mye i det siste, men jeg tror kanskje buggen ble borte når jeg oppdaterte sistgang. Prøv å kjør en update og se om det hjelper (reboot i tillegg). Når det gjelder batteritid på Linux så er det mange guider der ute på hvordan du kan gjøre dette. Bare søk på "how to linux battery" eller noe slikt så er jeg sikker på at du finner noe fornuftig! Det med at touchpaden sluttet å fungere etter en stund hørtes veldig merkelig ut, sikkert relatert til en slags sleepfunksjon knyttet til touchpadden. Igjen er moralen, prøv å søk litt rundt. Det er veldig mange som bruker Ubuntu, og sjangsen er stor for at andre er i samme situasjon som deg, og om du ikke finner noe, post på Ubuntu-forumet! Endret 26. oktober 2011 av Occi 2 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Hint: Chromium heter chromium-browser i ubuntu. For å bedre batteritiden kan du se på powertop - mulig du er nødt til å ha en intel-prosessor for det, men det har vel de fleste asuser uansett. sudo apt-get install powertop Kjør med sudo powertop Den vil gi deg forslag til å forlenge levetiden. Endret 26. oktober 2011 av Lycantrophe 1 Lenke til kommentar
Thumbsup Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Takk for svar! Er ganske ny når det gjelder Ubuntu, men jeg skal prøve meg frem En siste ting jeg lurer på, burde jeg gå for 32 eller 64 bits versjonen? Står at 32-bit er recommended. Også lest at det er mange programvarer som ikke støtter 64-bits versjonen, men med 11.10 støtter 54-bit 32-bit programvarer.. Laptopen har en i7 prosessor og 6 gb ram Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Da må du ha 64-bit. Lenke til kommentar
Thumbsup Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Da har jeg fått installert Ubuntu, og nå funker det fjell! Valgte å installere det i Windows, bare i en egen partisjon. Fikk installert Chromium Terminalen ser bare awesome ut, så kommandoer må jeg definitivt lære meg! *Google*. Ang. lysstyrken fikk jeg justert den under System Settings - Screen - Brightness. Ser ut til å funke. Opplevde et problem med touchpaden i starten, men det løste seg etter en restart. Ser ut til å funke nå, googler opp problemet senere hvis det oppstår igjen Eneste jeg misliker nå er batterilevetiden (Ifølge powertop har jeg 102 min igjen). Kjører bare Chromium og Powertop akkurat nå. Akkurat nå skjønner jeg ikke noe, men skal prøve meg frem! Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Nesten ingen ulemper ved å kjøre x64, så er bare å kjøre på om du har mer enn 4gb ram. Er litt raskere på noen ting, men enkelte små configfiler tar litt mer plass. Går opp i opp, men du vil uansett ikke merke noen av delene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå