Arne Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Takk. Jeg mener forsåvidt at den generelle momsen (som sist jeg sjekket lå på 14 % på mat og 25 % på andre varer) på matvarer er fornuftig. Jeg mener derimot at myndighetene i større grad burde benytte seg av muligheten for å justere momssatsene på spesifikke matvarer dersom endring av forbrukernes matvaner er et politisk mål. Jeg har ikke noe problem med prisene på brus og sjokolade, men prisene på frukt og grønsaker, som faktisk gir næringsstoffer og vitaminer som er nødvendig i et normalt kosthold, er alt for dyre. Problemet blir da å definere hva som er "sunne" matvarer. Er hermetisert frukt sunt? Hva med frosne grønsaker? Bønner? Brød? Melk? Dersom man skulle gi avgiftslette til alle nøkkelhullmerkede produkter, ville dette gjøre at alle produsenter ville gjøre matvarene sunnere for å oppnå nøkkelhullstatus (for igjen å kapre markedsandeler). Dette ville selvfølgelig være positivt for forbrukerne, men jeg tror seleksjonsprosessen på sikt ville være utfordrende, siden man kontinuerlig måtte avgjøre hvem som hadde de "sunne" varene som skulle få avgiftslette. Man kunne selvfølgelig senke MVA på alle matvarer, untatt "usunne matvarer" som sjokolade. Igjen, et definisjonsspørsmål. Justering av MVA ville også gi en konkurransevridning, som vil oppfattes som urettferdig for noen sektorer. Et annet fenomen jeg stiller meg kritisk er tollen på import av matvarer, som for eksempel kjøtt. Dersom man hadde fjernet denne (som ligger på en vannvittig høy prosentsats), ville prisene på utenlandsk kjøtt, som spansk spekeskinke og brasiliansk indrefillet, gått dramatisk ned. Vi ville også fått et bedre utenlandsk utvalg i butikkene, noe som kanskje ville være til fordel for forbrukerne. Baksiden av denne medaljen er likevel at det ville være umulig for de norske bøndene å konkurrere med de utenlandske bøndene. Vi ville dermed på sikt fått et mindre jordbruk i Norge, og vi ville også fått færre norske alternativer i butikkhyllene. Vi ville dermed fått mindre nasjonal produksjon og mer import fra utlandet. På kort sikt ser jeg ikke problemer med dette, annet enn dårligere norsk utvalg i butikkene. Prisen for forbrukerne ville derimot blitt lavere, gitt at import til Norge er mulig. Høye matpriser er ganske sammensatt, desto mer hva vi kan gjøre med det. Å skylde på regjeringen eller statistikk kan være en lett utvei, men det er vanskelig å ressonere videre enn det med slike argumenter. 1 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Takk. Jeg mener forsåvidt at den generelle momsen (som sist jeg sjekket lå på 14 % på mat og 25 % på andre varer) på matvarer er fornuftig. Jeg mener derimot at myndighetene i større grad burde benytte seg av muligheten for å justere momssatsene på spesifikke matvarer dersom endring av forbrukernes matvaner er et politisk mål. Jeg har ikke noe problem med prisene på brus og sjokolade, men prisene på frukt og grønsaker, som faktisk gir næringsstoffer og vitaminer som er nødvendig i et normalt kosthold, er alt for dyre. Problemet blir da å definere hva som er "sunne" matvarer. Er hermetisert frukt sunt? Hva med frosne grønsaker? Bønner? Brød? Melk? God kommentar. De som ivrer for redusert MVA på mat, sunn mat, der jeg er inkludert nevner en generell regel ovenfor matvarer som bør bli MVA-fritatt/redusert; Friske grønnsaker/frukt (dvs all form for konservering ikke er med), ikke bearbeidede kjøtt/fiskeråvarer. Nå er jeg dog for at man skal beskytte norsk landbruk. Sett ut ifra et matsikkerhetssynspunkt. Dvs ikke om maten er sikrere å spise eller ei, men at forsyning av basale varer for befolkningen skal være under kontroll av det samme samfunnet som også er avhengig av sin overlevelse nettopp i denne maten. Sist sett f.eks under de sterke brannene i Russland som medførte at de ikke eksporterte korn. Dette gjorde at prisen på f.eks hvete gikk rett i været. På samme måte man så for noen år siden da risprodusenter som Kina og Vietnam stanset eksporten og denne prisen gikk rett i været og startet opprør i flere land rundt omkring i verden. Prisen for å opprettholde en viss samfunnssikkerhet må taes av samfunnet som helhet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå