Konto brukes ikke Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) 250x30 = 7500 mnd. Dette er vel nesten det samme(vi har litt mer) som jeg med sambo og 2 sønner (+ dama til ene sønnen) bruker det. Både jeg og sønn er aktiv og trener styrke/bygging og vi lever sunt også innen matveien. Se på Helstrøm på TV - god og sunn middag til under 50kr, og det når firstprice ble kuttet ut og ferske råvarer ble kjøpt istedet. Så motsatt av hva du hevder her - kvalitet trenger ikke koste skjorta det ... mangel på kunnskap derimot ... det kan virke som sliter på enkelte Endret 26. oktober 2011 av kandasa 1 Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Først av alt, jeg er meget interessert i hvilken person som kan gå en mil til butikken hver dag, som også mottar dagpenger fra nav? Mener du at dagpengene du mottar burde vert høyere? Siden det faktum at du henvender deg til nav for å få penger allerede nevnt, så hadde gjerne flere forstått situasjonen din om du hadde nevnt grunnlaget for støtten? Personlig mener jeg ikke at nav under så og si noen omstendigheter skal gi dagpenger i en størrelseorden som gjør det mulig og ha luksuriøse matvaner, noe jeg mener er en kategori du faller under. En person som bruker nav til støtte skal ha en så svak økonomi at han absolutt ikke har mer enn han trenger. Dette for å presse personen tilbake i jobb. Ellers ser jeg at du har vert ute og brukt kapitalist som et skjeldsord? Jeg stiller meg tvilende til at du vet betydningen av ordet, da dette er noe som kun driver samfunnet vårt fremmover under regulerte forhold. Mest av alt er jeg interessert i hvorfor du ikke får lov til å bake brød? Det gav lite eller ingen mening for meg... For det første så lurer jeg på hvor du har lest at jeg får dagpenger fra NAV? Men du har vel aldri vært under NAV så du må vel få det inn med tskje. Jeg kan si det at for noen år siden så var jeg i jobb og fikk individstønad i fra NAV fordi jeg jobbet og det var på ca 300 kroner dagen. Jeg gjorde en god jobb og kom på jobben og gjorde alt som ble forventet av meg og til og med mer enn det. Men jeg ble bare mer og mer forbanna fordi jeg ikke kunne få vanlig lønn til tross for at jeg var en av de beste på jobben og fikk mye skryt så jeg tenkte at her kan de klare seg selv og jeg har ingen problemer med å utfylle livet mitt med det jeg vil uten å ha jobb sånn at jeg ikke bare sitter der som en tosk. Jeg bruker kroppen og hodet mitt aktivt hver dag for å ikke sløse bort livet på ingenting. I dag så har jeg noe som heter livsopphold som er ca like mye som individstønaden jeg fikk for å jobbe og slite hver dag og jeg hadde arbeidstrening og jeg var svært lønnsom for bedriften så de kan takke seg selv for jeg lar meg ikke bli utnytta med vilje. Jeg har som sagt livsopphold og jeg bruker nesten hele livsoppholdet på mat og det er 6000 hver mnd så jeg har ikke råd til å ha et optimalt kosthold og alt jeg har går til mat og jeg sliter med å skaffe meg jobb så jeg gir faen i alle utgifter og gjeld til jeg får en jobb igjen. Også var det internett som koster meg 15 kroner dagen altså 300 kroner hver mnd. så alt jeg får går til mat og internett. selv om det beløpet er ment til absolutt alle utgifter som man behøver for å leve og det er beregnet for en kortere periode. Så da mener du at livsoppholdet mitt burde være enda lavere siden jeg bruker så mye på mat? Jeg har et normalt menneskelig kosthold som alle menn som bor i et i-land burde ha eller er det bare kvinner jeg sitter å diskuterer med? luksuriøst er når man går på restaurant hver dag og ikke lager maten sin selv det og jeg kunne fint ha gått opp til 500 kroner dagen i kostholdet mitt. Du vet kanskje ikke så mye om "kapitalister" selv da du ikke klarte å gå dypere inn i hva det var? Skal jeg forklare deg hva det er eller skal du spørre mamman din? Det lukter faktisk Høyre-radikalt av deg! Grunnen til at jeg ikke får lov til å bake selv er at jeg har en svært komplisert bosituasjon og det skal ikke vi snakke om her. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 250x30 = 7500 mnd. Dette er vel nesten det samme(vi har litt mer) som jeg med sambo og 2 sønner (+ dama til ene sønnen) bruker det. Både jeg og sønn er aktiv og trener styrke/bygging og vi lever sunt også innen matveien. Se på Helstrøm på TV - god og sunn middag til under 50kr, og det når firstprice ble kuttet ut og ferske råvarer ble kjøpt istedet. Så motsatt av hva du hevder her - kvalitet trenger ikke koste skjorta det ... mangel på kunnskap derimot ... det kan virke som sliter på enkelte Siden dere har et så lavt pengeforbruk på mat så er det ingen tvil om at dere kun handler i sverige eller så går det kun i FP og COOP. Siden du tydeligvis sitter på veldig mye kunnskap så kan du vel dele litt å hjelpe for eksempel meg da som mangler kunnskap men jeg tviler på at du har så mye mer kunnskap. Dessuten er det ikke bare kunnskap det går på men også muligheter. Det spørs jo hva man har på kjøkkenet til å lage mat med. Jeg ser ikke på TV så hvis han Helstrøm ikke er på nett så er ikke det noe alternativ for meg. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Nå er du vanskelig mister. Nytter ikke å klage på dyr mat også etterpå si du ikke har muligheter til å lage mat på kjøkkenet... Da er det ikke matprisen det er noe galt med, men du kan sikkert opprette en engen tråd for hvor dyrt kjøkkenutstyr har blitt... 3 Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg og samboeren min har satt av 5000kr hver mnd til mat og husholdningsartikler i 2 år nå, vi lever godt med det. Da handler vi som regel en gang i uken. Spiser veldig god mat, ikke noe farseprodukter alla kjøttdeig, kyllingkjøttdeig og lignende. Det går i rent kjøtt, helstekt kylling eller hva det måtte være. Friske grønnsaker, eller frosne. Drikker melk hver dag og spiser godt pålegg. Unner oss også noe ekstra godt i helgene som pizza med gode råvarer, biff eller litt ekstra dyr fisk. Altså ca 160kr dagen på en 31 dagers mnd. Spiser vi ute kommer det i tillegg til de 5000kr, men det er strengt tatt ikke nødvendig og er mest for kosens skyld eller praktiske årsaker. 250kr dagen er bare tøys, da er det dårlig planlegging ute å går, eller så spiser man indrefilet hver dag. Edit: Noe dyrere om man er alene da, så si 100kr dagen. Det burde holde til mat og toalettpapir Handler dere i sverige eller siden dere har et forbruk på 5000 og likevel klarer det bra med det? Jeg handler for ca 600 kroner 2 ganger i uka og 400 kroner 1 dag i uka og så 200 kroner en dag men sliter med å få nok mat. Og jeg er alene og bra noen skjønner at det er dyrere da på mange måter. Jeg snakker om hele dagen ikke bare midtdagsmaten unner meg også noe ekstra i helgene som pizza eller lasagne for eksempel og da eter jeg absolutt alt selv om jeg lager minst 5-6 porsjoner. Står i hvertfall det på pakkene. Er ikke min skyld at porsjonene er for barn eller folk som er mindre aktive. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Markedet er i utgangspunkt slik at prisene adjusterer seg slik at de blir så lave som mulig. Dette er litt av ideen om fri konkurranse. Dersom prisene er for høye og produsentene tar for høye marginer, vil andre gå inn og selge samme produktet til en lavere pris. Slik blir det imidlertid ikke i praksis, da mange matvarer er beskyttet i norge, av diverse politiske grunner, som bevaring av landbruk og matproduksjon. Det er vel i bunn og grunn det vi diskuterer? I et perfekt effisient marked vil derfor priser justere seg automatisk, men med dagens regelverk fungerer det ikke slik. Så for å si det slik: det er ikke kapitalismens skyld. Hvilken mat du velger å kjøpe blir da helt opp til deg, slik jeg forstår det er det tollreglene og andre avgifter som gjør at mat blir dyrt. Dersom man ikke hadde hatt tollavgifter, men heller hadde hatt et åpent marked, ville den brasilske indrefilleten blitt mye billigere. Spørsmålet er om man da hadde foret de norske bøndene til ulvene. Det er ikke det faktum at det svir i lommeboken å spise god mat som er interessant, det er grunnen til at det gjør noe som faktisk betyr noe. Ps: skrevet på mobil, så ta høyde for skrivefeil. 1 Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har et normalt menneskelig kosthold som alle menn som bor i et i-land burde ha eller er det bare kvinner jeg sitter å diskuterer med? Den påstanden var ganske drøy. Dette er hentet ifra Sifo: Om budsjettet Standardbudsjettet viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold. Det kan settes sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå for hushold av ulik størrelse og med forskjellig alders- og kjønnssammensetning. Budsjettet omfatter både vanlige, løpende utgifter til mat, klær, hygieneartikler o.l. og utgifter til sjeldnere innkjøp av varige forbruksgjenstander som møbler, elektrisk utstyr o.l. Ut ifra posten for mat og drikke hentet jeg normalt forbruk for menn mellom 18 og 60, som er på kr 2520. Dette er hva en svært omfattende statistikk hevder er normalt forbruk. Jeg kan gå med på at denne verdien kan strekkes for svært aktive mennesker, men ikke så langt som du gjør. Her er det du som er problemet. 2 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg handler på kiwi og ultra som regel. Kanskje rema1000, men det er sjeldent. Problemet er jo at du spiser utrolig store mengder, langt over normalen og er nok der det ligger. Og skjønner da at det kan bli en større kostnad. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Nå er du vanskelig mister. Nytter ikke å klage på dyr mat også etterpå si du ikke har muligheter til å lage mat på kjøkkenet... Da er det ikke matprisen det er noe galt med, men du kan sikkert opprette en engen tråd for hvor dyrt kjøkkenutstyr har blitt... Jeg sa at jeg ikke får lov til å bake brød så det er du som er vanskelig her. Jeg gjør akkurat det jeg skal gjøre og jeg skal ikke lage noen tråd om kjøkkenutstyr fordi dersom man har sans for kvalitet så kunne alle ha kjøkkenutstyr som aldri ble ødelagt så det bare var nye husstander som måtte skaffe det. Altså bra for miljø og bra for lommebok. Kjøkkenutstyret jeg har til disposisjon er kvalitets utstyr fra gamledager som varer til huset brenner eller jeg blir så gammel at jeg ikke kan bruke det mer. Lenke til kommentar
vcx Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Et råd var jo havregryn, et annet var tunfisk og det å drikke mer vann? Siden du inntar 75% av et brød og 2,5l med melk, må du jo også ha et helt enormt kaloriinntak. Hva ligger dette på? Er jo ikke nødvendig å spise mer enn man trenger. Bare melkinntaket ditt gir jo alene 1100 kalorier. 1 Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har et normalt menneskelig kosthold som alle menn som bor i et i-land burde ha eller er det bare kvinner jeg sitter å diskuterer med? Den påstanden var ganske drøy. Dette er hentet ifra Sifo: Om budsjettet Standardbudsjettet viser alminnelige forbruksutgifter for ulike typer hushold. Det kan settes sammen slik at det viser kostnadene ved å opprettholde et rimelig forbruksnivå for hushold av ulik størrelse og med forskjellig alders- og kjønnssammensetning. Budsjettet omfatter både vanlige, løpende utgifter til mat, klær, hygieneartikler o.l. og utgifter til sjeldnere innkjøp av varige forbruksgjenstander som møbler, elektrisk utstyr o.l. Ut ifra posten for mat og drikke hentet jeg normalt forbruk for menn mellom 18 og 60, som er på kr 2520. Dette er hva en svært omfattende statistikk hevder er normalt forbruk. Jeg kan gå med på at denne verdien kan strekkes for svært aktive mennesker, men ikke så langt som du gjør. Her er det du som er problemet. Nei, du er bare hjernevasket av staten. Det er ikke meg som er problemet. Det er den idiotiske statistikken og ingen individer kan gå etter en statistikk. Statistikker er bare for idioter som liker å ha det lettvint og for å gjøre matematikken enklere også dra alt under en kam for å få en gjennomsnittlig oversikt så ikke kom her med de idiotiske statistikkene dine til meg. Lenke til kommentar
traveldag Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 om du skriver hva du kjøper, detaljert (gjerne direkte fra kvittering), så kan vi sikkert hjelpe deg å finne hvor pengene forsvinner. Du snakker om kvalitetsmat osv. Mange her trener aktivt og er svært opptatt av kosthold, og jeg tror din versjon av kvalitetsmat er forskjellig fra mannen i gata. Du kan jo se hva norges sterkeste menn spiser: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2372 http://www.iform.no/pub/art.php?id=1788 kylling, ris, havregryn, tunfisk, karbonadedeig, biff, laks, torsk osv er kvalitetsmat. Mat som metter og mat som gir næring til kroppen din. Du finner ofte 180g biff til 16,90 på kiwi når det er helg. Å stappe i seg pizza og lasagne er bare tull om du er opptatt av næring. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Et råd var jo havregryn, et annet var tunfisk og det å drikke mer vann? Siden du inntar 75% av et brød og 2,5l med melk, må du jo også ha et helt enormt kaloriinntak. Hva ligger dette på? Er jo ikke nødvendig å spise mer enn man trenger. Bare melkinntaket ditt gir jo alene 1100 kalorier. joda, havregryn spiste jeg mye før og jeg har ikke glemt det men jeg drikker ikke vann.. Og aldri alkohol. Bare melk melk melk helst med sjokoladepulver. mmmm! : ) jeg går kun etter det kroppen og hjernen min trenger og jeg har aldri sjekka hvor mange kalorier jeg tar i meg på en optimal dag. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Troll? Lurer på det samme. Mulig vi kan komme oss over til den politiske/samfunnsmessige diskusjonen her? Det er tross alt derfor denne tråden ligger i dette forumet. Hvis vi bare skal snakke ernæring finnes det sikkert et egnet delforum for det. Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Troll? Troll. Steng tråden, denne diskusjonen ender kun i usakligheter. 2 Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) om du skriver hva du kjøper, detaljert (gjerne direkte fra kvittering), så kan vi sikkert hjelpe deg å finne hvor pengene forsvinner. Du snakker om kvalitetsmat osv. Mange her trener aktivt og er svært opptatt av kosthold, og jeg tror din versjon av kvalitetsmat er forskjellig fra mannen i gata. Du kan jo se hva norges sterkeste menn spiser: http://www.iform.no/pub/art.php?id=2372 http://www.iform.no/pub/art.php?id=1788 kylling, ris, havregryn, tunfisk, karbonadedeig, biff, laks, torsk osv er kvalitetsmat. Mat som metter og mat som gir næring til kroppen din. Du finner ofte 180g biff til 16,90 på kiwi når det er helg. Å stappe i seg pizza og lasagne er bare tull om du er opptatt av næring. awwww <3 tusen takk, jeg skal sette opp en oversikt men det gjør jeg litt senere i dag eller på fredag fordi jeg kaster alltid kvitteringene og jeg må prøve å sove nå som det er natta. Det er nesten bare Kiwi jeg har mulighet til å handle på fordi jeg bor i distriktet og en biff på 180 gram er for lite så jeg må ha minst 4x180 gram. Men jeg snakker fortsatt om hele dagen og ikke bare middag men middag er jo en del av det så hvis det bare er middag du prater om så er det helt greit. Jeg blir sulten av å lese og skrive om mat :/ Skulle ikke vært lov til å ha så god matlyst som meg... Og ikke bare det men jeg er ekstremt nøye med det jeg spiser og jeg kan ikke noe for det. Jo, jeg driver å ser hva norges sterkeste spiser men jeg kan opplyse om at jeg kjenner alltid på kroppen hva jeg skal spise for å ikke bli syk og for å ha den beste energien og den beste styrken hele tiden så jeg kan ikke gå etter det andre sier. Det er ikke så mange som har forståelse for det så jeg blir bare oppgitt :C Endret 26. oktober 2011 av trespiser Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Troll? Lurer på det samme. Mulig vi kan komme oss over til den politiske/samfunnsmessige diskusjonen her? Det er tross alt derfor denne tråden ligger i dette forumet. Hvis vi bare skal snakke ernæring finnes det sikkert et egnet delforum for det. Før dere dømmer meg som Troll så kan jeg opplyse om at jeg er en såkalt historie forteller og at dere må lese alt jeg skriver fra ende til start for å se sammenheng og at jeg ikke er usaklig. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har lest alt du skriver, og uheldigvis gir det ikke mye mening, siden tråden ligger i forum for Politikk og Samfunn. Det er jo tydeligvis ingen som har lyst å diskutere de underliggende grunnene til høye matvarepriser. Eller for å være helt nøyaktig; det du oppfatter som høye matvarepriser. Om du har lyst å fortelle en lang historie om deg selv eller ikke stiller jeg meg helt likegyldig til. Lenke til kommentar
trespiser Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Jeg har lest alt du skriver, og uheldigvis gir det ikke mye mening, siden tråden ligger i forum for Politikk og Samfunn. Det er jo tydeligvis ingen som har lyst å diskutere de underliggende grunnene til høye matvarepriser. Eller for å være helt nøyaktig; det du oppfatter som høye matvarepriser. Om du har lyst å fortelle en lang historie om deg selv eller ikke stiller jeg meg helt likegyldig til. Ja, men akkurat det andre som "ikke har noe med saken å gjøre" linker til det diskusjonen handler om. Hva er dine meninger? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. oktober 2011 Del Skrevet 28. oktober 2011 Flyttet tråden til Oppslagstavlen, det virker som den passer bedre inn her. Reaksjoner på moderering taes på PM, ikke i tråden. Moderator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå