Gå til innhold

priser og forbruk på mat og husholdnings varer

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å lure på hva som skjer med prisene. Det er sånn at jeg går å rister på hodet og banner for meg selv hver gang jeg går i butikken å ser på prisene. Dersom vi ser både 5 og 10 år tilbake i tid så har matvarene fordoblet seg. Det meste som kostet 10 kroner for 5 år siden koster 20 kroner nå. De fleste varene generelt har doblet prisen på 10 år. Det får meg til å føle meg skikkelig fattig når jeg går i butikken og jeg har ingen problemer med å spise for 250 kroner dagen for å få i meg alt jeg trenger og opprettholde god helse men jeg er fortsatt ganske tynn så kunne lett ha enda høyere forbruk. Ikke bare er det prisene som har gått opp men kvaliteten har gått ned og det er mye rot i butikkene og sløve uoppmerksomme ansatte som ser mer etter folk som stjeler enn varer som ikke burde selges.

250 kroner dagen 7 dager i uka er veldig mye for de som for eksempel må jobbe under nav for 300 kroner dagen 5 dager i uka.

Lurer på hva dere har å si om priser og forbruk på mat og husholdnings varer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner jeg å lure på hva som skjer med prisene. Det er sånn at jeg går å rister på hodet og banner for meg selv hver gang jeg går i butikken å ser på prisene. Dersom vi ser både 5 og 10 år tilbake i tid så har matvarene fordoblet seg. Det meste som kostet 10 kroner for 5 år siden koster 20 kroner nå. De fleste varene generelt har doblet prisen på 10 år. Det får meg til å føle meg skikkelig fattig når jeg går i butikken og jeg har ingen problemer med å spise for 250 kroner dagen for å få i meg alt jeg trenger og opprettholde god helse men jeg er fortsatt ganske tynn så kunne lett ha enda høyere forbruk. Ikke bare er det prisene som har gått opp men kvaliteten har gått ned og det er mye rot i butikkene og sløve uoppmerksomme ansatte som ser mer etter folk som stjeler enn varer som ikke burde selges.

250 kroner dagen 7 dager i uka er veldig mye for de som for eksempel må jobbe under nav for 300 kroner dagen 5 dager i uka.

Lurer på hva dere har å si om priser og forbruk på mat og husholdnings varer?

Dersom du bruker 250 kr på mat om dagen feilprioriterer du grovt, det som er et stort problem i dag er for høye forventninger.

Da jeg bodde på hybel, levde jeg fint på 100kr dagen i mat. Klart, du kan ikke spise ute ofte og du må kanskje ta litt first price av og til.

Det at prisene har økt skal jeg ikke motsi, men i forhold til inntekt har vi faktisk en ganske lav matpris.

Endret av saimon
Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er den årlige prisveksten på ca 5%. Husker over hodet ikke hvor jeg hørte dette men det ser ut til å stemme. For eksempel:

For 10 år siden kostet en brus omlag 10 kroner inkludert pant (omtrent iallfall). Med en prisøkning på 5% over 10 år havner vi på 16,3 kr, noe som stemmer ganske bra, vil du ikke si? I tillegg kommer det fra tid til annen avgifter på f.eks varer som inneholder mye sukker som gir et lite prishopp.

Og over til ditt forbruk; ja, det er veldig høyt. Jeg klarer meg utmerket godt på 500kr i uken på mat, og da med minst ett ekstra godt måltid i uken. No ekstrautgifter kommer av og til på andre husholdningsartikkler som vaskemiddel, sjampo, tannkrem osv.

Et stipend ifra lånekassen er på 6810 kr per mnd. Husleie, varierer sterkt men 4000 kr er ikke uvanlig. For enkelhetsskyld kaller sier vi at det er 4 uker per mnd, og da har man igjen 810 som skal dekke andre utgifter som mobil, klær, og andre uforutsette utgifter. Normalt brukes dog en langt større andel på kvelder på byen o.l.

250 kr om dagen er en usaklig høy utgift på kun mat, med mindre du har noen svært spesielle behov som gjør din mat dyr. I det tilfelle får ofte dekning for denne ekstrautgiften, men det er virkelig ikke et område jeg kan noe om. Å leve godt på 500 kr i uken er derimot noe jeg har lang erfaring med.

Håper dette var til hjelp!

Edit: Jeg måtte sjekke, og fant en kilde som gjordt det jeg sa om prisvekst helt feil. Men priskveksten øker i takt med at vi som bor i Norge får bedre og bedre råd. Det samme kan sies om priser på drivstoff; i forhold til hva vi tjener er de ikke så gale (selv om jeg slev husker godt da man fikk bensin for under 8 kr liter'n *sukk*).

Edit 2: Nå husker jeg hvor jeg tok 5% ifra, det var ifra et eksempel i en mattebok jeg kom over da jeg drev med litt mattehjelp en stund tilbake. Konsumprisindeks heter det vel på fint. Google litt på det så finner du nok noe av forklaringen på prisøkningen;)

Endret av Marius5051
Lenke til kommentar

Bruker du 250 kroner dagen på mat, og sliter med å gå opp i vekt, så gjør du noe feil.

Trener selv aktivt og kjører et sunt kosthold. Ønsket å legge på meg i starten, og gikk opp 20kg kroppsvekt første treningsåret mitt. Trenger ikke koste så mye om du bruker hodet.

frossen kyllingfilet koster 115,- for 2kg på Kiwi og frossen laks koster 35,- for 0,5kg.

Havregryn koster rundt 10,- for en pakke. Bland Havregryn, melk, banan og proteinpulver i blendern, så har du en grei frokost hvor du bestemmer kalorier utifra hvor mye gryn du tilsetter.

Kjør på med kylling eller laks til middag sammen med ris eller poteter. plutselig er du oppe i 1700 kalorier (1000 frokost, 700 middag).

blander du ut proteinshaken din i melk er det fort 300 kalorier der også, og du er oppe i 2000 kalorier. Et par sunne måltider av mandler, egg, tunfisk og wraps osv så er du i kalorioverskudd og kan begynne å legge på deg.

Koster ikke 100 kroner dagen en gang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for ordens skyld så er et normalt studielån kr 90 800 pr 10 mnd, altså 9080 pr måned. Det er imidlertid forskjell på utbetalingene, man får større utbetaling i august og januar. Det er vel likevel gjennomsnittet som er interessant. Da skal man imidlertid også betale for bøker. Med en husleie på 4000 sitter man da igjen med 5080 til bøker, mat, shampo, øl, treningskort og så videre. For min del holder det i lange baner.

Studenter har dermed 90800/(10*30.5) = 298 kroner per dag som skal dekke alt.

Jeg forstår ikke hvordan du kan klare å bruke kr 250 på mat om dagen? Høres jo utrolig mye ut? Hvis man spiser MYE brødmat til frokost og kveldsmat, vil jeg estimere det til 30 + 15 + 30 = kr 75 for brød, melk og pålegg, rundt regnet. Hvis man lager en næringsrik middag bestående av fullkornspasta, karbonadedeig/kjøttdeig/kyllingkjøttdeig, stekte frossengrønsaker og vann til middag, blir det ca 25 + 40 + 15 + 0 = 80.

Lagt sammen blir dette da kr 155. Og dette er rundt regnet, jeg bruker aldri så mye på mat. Forstår ikke hvordan du klarer å bruke så vesentlig mye mer på det. Det trenger ikke nødvendigvis være dyrt å spise sunt. Frossengrønsaker og hermetiske grønsaker (som bønner for eksempel?) er relativt billig. REMA1000 er nøkkelen her.

Jeg syns egentlig det er ganske greit å spise billig og sunt. Jeg handler alltid first price på de produktene som tilbyr det, og handler alltid tilbudsvarer på Spar. Fungerer veldig fint for meg som student.

Antatt en prisvekst på 5 % per år skal matvareprisene ha vokst med litt over 60 prosent over 10 år. I følge Norges Bank (http://www.norges-bank.no/no/prisstabilitet/inflasjon/indikatorer-for-prisvekst/) har imidlertid veksten vært mindre enn dette, da målet er en vekst i konsumpriser på rundt 2.5 %.

Lenke til kommentar

Dersom vi ser både 5 og 10 år tilbake i tid så har matvarene fordoblet seg. Det meste som kostet 10 kroner for 5 år siden koster 20 kroner nå. De fleste varene generelt har doblet prisen på 10 år.

Prisen på matvarer har økt med 23,1% siden 1998 (som er betydelig mer enn 10 år...), mens konsumprisindeksen generelt har økt med 30,6%. Matvarene har dermed reellt sett blitt billigere (og lønnsveksten i samme periode var så vidt jeg vet enda høyere enn KPI-veksten) de siste 13 årene.

(kilde)

Og om du klarer å bruke 250kr/dag, eller 7500kr/mnd på mat, da lever du noe utrolig ulønnsomt. Gjennomsnittsmannen (enslig mann, 18-60 år) klarer seg med ca. en tredjedel. (SIFO)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

vel, jeg er mer aktiv enn de fleste og drikker minst 2,5 liter melk hver dag og glass med brus eller glass med saft og gjerne en god kopp med te. melk kommer på minst 40 kr og brus (sukker for å få en aktiv hjerneaktivitet) minst 7 kroner

ca 75% av et skikkelig grov brød hver dag og det koster 23 kroner også skikkelig pålegg blir ca 40 kroner.

middag så blir det minst 5 poteter eller 3-4 "porsjoner" ris med tilbehør som fisk eller kjøtt med salat. bare fisken eller kjøttet koster jo 60-80 kroner hver dag og ris, potet og variert salat blir minst 50 kroner hver dag

spiser også frukt hver dag og et mindre varmt måltid eller en baguett til lunsj og det ligger på minst 60 kroner daglig.

kan ikke skjønne at det er så mye feil i mitt kosthold men det kan være noe med stoffskifte mitt som er litt høyere enn normalt kombinert med mye aktivitet. Det er det jeg trenger for å opprettholde energi til aktiviteter og ha god helse både fysisk og psykisk.

Det er et skikkelig kosthold.. jeg spiser mer og har bedre appetitt enn alle jeg kjenner og generelt mye bedre helse enn alle jeg kjenner og sånn har det vært siden jeg oppdaga hva jeg egentlig trenger å spise.

Og jeg sulter i stedet for å spise first price.

Det er mitt kosthold og det er det ingen som kan endre på.

-----------

Det med brusen, på slutten av 90 tallet så kosta den 11-12 kroner også ble momsen halvert fra 24% til 12% om jeg ikke husker feil. også kosta en brus ca 12-13 kroner til 2007 og det er etter 2008 som det har vært en svært høy prisøkning og etter finanskrisen i 2008 så har prisene eksplodert eller så er det pengene våre som har fått mindre verdi. Det er uansett veldig lite man får for en 100 lapp i Norge.

La meg ta et eksempel til på grandiosa som kosta 21 kroner i 1999 men som nå koster 40 kroner. Sardiner i olivenolje kosta 10 kroner i 2004 men nå er det nærmere 20 kroner. et grovbrod kosta 14-19 kroner i 2005 men nå er det nærmere 30 kroner og kvaliteten har gått ned svært mye. hattings fryste rundstykker som kosta 10 kroner i 2006 koster nå over 20 kroner. Frokostblanding som kosta 10 kroner i 2009 koster nå 20 kroner.

Jeg går ikke slavisk etter statistikk for det blir lite individuelt.

Altså de som får individstønad fra NAV fikk 290 kroner dagen i 2007 men nå i 2011 så er den på 304 kroner og det er alt de har å leve for og det er ca 10 tusen mennesker i Norge som får det så NAV = personlig konkurs.

Kanskje det er noen som har hatt eller går på individstønad som kunne fortelle sine historier

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom vi ser både 5 og 10 år tilbake i tid så har matvarene fordoblet seg. Det meste som kostet 10 kroner for 5 år siden koster 20 kroner nå. De fleste varene generelt har doblet prisen på 10 år.

Prisen på matvarer har økt med 23,1% siden 1998 (som er betydelig mer enn 10 år...), mens konsumprisindeksen generelt har økt med 30,6%. Matvarene har dermed reellt sett blitt billigere (og lønnsveksten i samme periode var så vidt jeg vet enda høyere enn KPI-veksten) de siste 13 årene.

(kilde)

Og om du klarer å bruke 250kr/dag, eller 7500kr/mnd på mat, da lever du noe utrolig ulønnsomt. Gjennomsnittsmannen (enslig mann, 18-60 år) klarer seg med ca. en tredjedel. (SIFO)

Du er vel en av de som tror på alt som kommer ut av ræva på staten og media og lar deg bli hjernevaska fordi du tror på det og ikke det du ser selv.

Jeg lever ikke ulønnsomt. Jeg vil heller ha god helse enn god økonomi.

Det lukter kapitalist av deg lang vei.

Lenke til kommentar

Du spiser jo for mer på èn måned enn jeg og min datter gjør til sammen på nesten to.!

Hvorfor i alle dager lager du deg ikke matpakke? Varm lunsj er luksus, ikke noe man pleier å ta seg råd til om man har lite penger.

Og brød, hvorfor baker du ikke det selv? Da blir det MYE billigere for deg, enn å kjøpe butikkbrød. Du kan også få de enda grovere og sunnere siden du velger ingredienser selv.

Bytt ut salat med grønnsaker også, metter mer og er billigere. Grøt er sunt og godt og metter mye, det kan du spise til middag eller frokost/kveldsmat noen ganger i uken.

Man må tilpasse seg økonomien, både i kvalitet på mat og variasjon. Havner du plutselig på nav-støtte og får dårligere råd, ja så må du gjøre noe med det.

Som nevnt tidligere her har vi faktisk lave matpriser i Norge ift lønnsnivået, og å spise for mindre enn det du gjør nå er fullt mulig.

Endret av Heidi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du spiser jo for mer på èn måned enn jeg og min datter gjør til sammen på nesten to.!

Hvorfor i alle dager lager du deg ikke matpakke? Varm lunsj er luksus, ikke noe man pleier å ta seg råd til om man har lite penger.

Og brød, hvorfor baker du ikke det selv? Da blir det MYE billigere for deg, enn å kjøpe butikkbrød. Du kan også få de enda grovere og sunnere siden du velger ingredienser selv.

Bytt ut salat med grønnsaker også, metter mer og er billigere. Grøt er sunt og godt og metter mye, det kan du spise til middag eller frokost/kveldsmat noen ganger i uken.

Man må tilpasse seg økonomien, både i kvalitet på mat og variasjon. Havner du plutselig på nav-støtte og får dårligere råd, ja så må du gjøre noe med det.

Som nevnt tidligere her har vi faktisk lave matpriser i Norge ift lønnsnivået, og å spise for mindre enn det du gjør nå er fullt mulig.

Hei du,

Som sagt i tidligere innlegg så prioriterer jeg helse og godt kosthold fremfor økonomien. Da jeg ikke har noen jobb å gå til så er jeg hjemmeværende men så lenge jeg kan så spiser jeg det som er godt for kropp og hjerne.

Jeg spiser jo frøkost, lønsj, en eller 2 middager og kveldsmat hver dag.

Jeg kunne ha bakt brødet selv men må ikke glemme at det tar både tid og krefter og det merkes godt på strømregningen så dersom man tenker litt over det så er det lite å tjene på det hvis man ikke baker 4-5 brød om gangen da. Og jeg får ikke lov til å bake brød.

kunne sikkert ha bytta ut salat med grønnsaker men det gir andre energier.

Grøt blir man mett på der og da men det varer ikke lenge.

Vær så snill å se langt bort i fra lønns nivået. Jeg er ikke interessert i hvor mye folk tjener og hvor "lite" dere bruker på maten.

Helse er viktigere enn økonomien. Det er maten vi lever av og ikke pengene vi tjener! Men alt annet kan jeg godt tilpasse meg på for eksempel klær og jeg går 10 kilometer for å komme på butikken osv. Jeg kan ikke tilpasse mitt næringsbehov etter inntekt og det er det egentlig ingen som kan gjøre så jeg håper det er forståelse for dette?

Noen signaler fra deg som sier meg at du er en kvinne og at aktivitets nivået ditt burde være høyere.

Etterhvert som jeg har blitt mer fysisk sterk så har mitt næringsbehov steget i takt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er vel en av de som tror på alt som kommer ut av ræva på staten og media og lar deg bli hjernevaska fordi du tror på det og ikke det du ser selv.

God helse? For 250,- kan man faktisk lage mat for 2-3 personer, sunn mat også. Så få heller ræva ut av din egen ræv før du klager. Priser går alltid opp. Kalles inflasjon. Spør dine foreldre om hva det er.

Endret av norskgoy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier seg vel egentlig selv at man ender opp med et dyrt kosthold dersom man bare velger de dyre matvarene.

Du kan ikke, og bør selvfølgelig ikke, tilpasse ditt næringsbehov etter inntekten, men det finst flere måter, ogderav flere priser, for å oppnå samme næringsmengde/kvalitet.

Selv spiser jeg First Price hvis produktene er gode. Det at det står first price på det betyr slettes ikke at produktet nødvendigvis er produsert i Kina av barnearbeidere, bare at produktene f.eks. ikke var helt perfekte og dermed ble luket ut av feks Gilde. FP salami syns jeg f.eks. er bedre enn den vanlige.

Men hvis vi skal tilbake til dine intensjoner for denne tråden; hva mener du burde blitt gjort med matprisene da? Forslag? Mindre MVA på mat? Fjerne tollgrenser for mat?

Lenke til kommentar

God helse? For 250,- kan man faktisk lage mat for 2-3 personer, sunn mat også. Så få heller ræva ut av din egen ræv før du klager. Priser går alltid opp. Kalles inflasjon. Spør dine foreldre om hva det er.

Man kan få til en god og sunn middag for 250 kroner til 2-3 personer. En middag og ikke noe særlig mer enn det.

Da jeg bodde i Danmark så oppdaga jeg at de ligger på ca det samme nivået som i Norge men der var maten stort sett billigere og de har fortsatt Lidl og der klarte jeg fint 100 kroner dagen til mat. Bare for å sammenligne litt.

Det er 2 grupper i Norge og det er de som har jobb med normal norsk inntekt også er det de som er dømt til å gå på NAV og dem har ikke justert sine stønader osv med pris stigningen.

I forhold til andre land så er maten faktisk rådyr i Norge og det ER den jo.

Vi snakker om Norge og skal fortsette å holde oss i Norge men det var bare for å sammenligne litt.

Du veit tydeligvis ikke hva definisjonen av inflasjon du heller siden du mener at jeg måtte spørre foreldrene mine?

trespiser: :new_woot:

Tror jeg sier meg imponert, og jeg sier meg vel enig: For deg er det lite til ingenting å forbedre i matveten for å få bedre økonomi.

kanskje du også kunne bli med meg på handletur en dag?

Lenke til kommentar

Først av alt, jeg er meget interessert i hvilken person som kan gå en mil til butikken hver dag, som også mottar dagpenger fra nav? Mener du at dagpengene du mottar burde vert høyere? Siden det faktum at du henvender deg til nav for å få penger allerede nevnt, så hadde gjerne flere forstått situasjonen din om du hadde nevnt grunnlaget for støtten?

Personlig mener jeg ikke at nav under så og si noen omstendigheter skal gi dagpenger i en størrelseorden som gjør det mulig og ha luksuriøse matvaner, noe jeg mener er en kategori du faller under. En person som bruker nav til støtte skal ha en så svak økonomi at han absolutt ikke har mer enn han trenger. Dette for å presse personen tilbake i jobb.

Ellers ser jeg at du har vert ute og brukt kapitalist som et skjeldsord? Jeg stiller meg tvilende til at du vet betydningen av ordet, da dette er noe som kun driver samfunnet vårt fremmover under regulerte forhold.

Mest av alt er jeg interessert i hvorfor du ikke får lov til å bake brød? Det gav lite eller ingen mening for meg...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det sier seg vel egentlig selv at man ender opp med et dyrt kosthold dersom man bare velger de dyre matvarene.

Du kan ikke, og bør selvfølgelig ikke, tilpasse ditt næringsbehov etter inntekten, men det finst flere måter, ogderav flere priser, for å oppnå samme næringsmengde/kvalitet.

Selv spiser jeg First Price hvis produktene er gode. Det at det står first price på det betyr slettes ikke at produktet nødvendigvis er produsert i Kina av barnearbeidere, bare at produktene f.eks. ikke var helt perfekte og dermed ble luket ut av feks Gilde. FP salami syns jeg f.eks. er bedre enn den vanlige.

Men hvis vi skal tilbake til dine intensjoner for denne tråden; hva mener du burde blitt gjort med matprisene da? Forslag? Mindre MVA på mat? Fjerne tollgrenser for mat?

Dersom man bare velger de dyre matvarene?

Jeg mener at all mat er for alle siden det er noe man MÅ ha og ikke noe man velger.

næringsmengde? altså det går like mye på næringstyper

så lenge jeg får tak i sardiner i oliven olje så eter jeg ikke noe annet enn det på brødskiva. Ikke fordi jeg er kresen men fordi jeg trenger det.

Jeg spiser ikke bare for å bli mett, jeg spiser for å få næring også! : )

Lenke til kommentar

Dersom man bare velger de dyre matvarene?

Jeg mener at all mat er for alle siden det er noe man MÅ ha og ikke noe man velger.

næringsmengde? altså det går like mye på næringstyper

så lenge jeg får tak i sardiner i oliven olje så eter jeg ikke noe annet enn det på brødskiva. Ikke fordi jeg er kresen men fordi jeg trenger det.

Jeg spiser ikke bare for å bli mett, jeg spiser for å få næring også! : )

Sardiner i olje er ikke noe annet enn proteiner og fett. Tunfisk er et bedre alternativ for deg, og billigere. du kan også (som jeg sa tidligere ) kjøpe 4x125g first price laks for 35 kroner på kiwi.

Om du bruker salat eller grønnsaker spiller ingen rolle, gå for det billigste.

Kjør på meg havregryn. Mye næring, trege karbohydrater og noe proteiner, men ikke minst billig!

alt etter vekt og aktivitetsnivå trenger du mellom 2000 til 4000 kalorier om dagen. Jeg ligger rett under 3000 kalorier, spiser sunt, får i meg alt jeg trenger, trener styrke 4 ganger i uken og maten koster meg rundt 100 kroner dagen.

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren min har satt av 5000kr hver mnd til mat og husholdningsartikler i 2 år nå, vi lever godt med det.

Da handler vi som regel en gang i uken. Spiser veldig god mat, ikke noe farseprodukter alla kjøttdeig, kyllingkjøttdeig og lignende. Det går i rent kjøtt, helstekt kylling eller hva det måtte være. Friske grønnsaker, eller frosne.

Drikker melk hver dag og spiser godt pålegg. Unner oss også noe ekstra godt i helgene som pizza med gode råvarer, biff eller litt ekstra dyr fisk.

Altså ca 160kr dagen på en 31 dagers mnd. Spiser vi ute kommer det i tillegg til de 5000kr, men det er strengt tatt ikke nødvendig og er mest for kosens skyld eller praktiske årsaker.

250kr dagen er bare tøys, da er det dårlig planlegging ute å går, eller så spiser man indrefilet hver dag.

Edit: Noe dyrere om man er alene da, så si 100kr dagen. Det burde holde til mat og toalettpapir :p

Endret av Hyd
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...