Gå til innhold

Starte eget halvavansert forum

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å starte et eget forum. Jeg vil ikke bruke phpBB da dette er alt for enkelt.

Liker vBulletin-forumene. Hvilke andre foraer er omtrent i samme klasse som vBulletin, og hvilke anbefaler dere?

Hvordan går man fram? Jeg forventer ingen detaljert beskrivelse, men forhåpentligvis en enkel en som får meg i gang, eventuelt linker til sider som forklarer det nærmere. Jeg har litt teknisk forståelse og tar som regel ting greit, og jeg har erfaring med å administrere vBulletin-foraer som er oppe og går. Men akkurat hvordan man går fram for å komme i gang er jeg usikker på.

Samt, hvilke hosts er de beste? Jeg vil ha et som er relativt billig, men som helst ikke ligger i Norge, slik at norsk lov ikke gjelder. Dette fordi det er snakk om et dyreforum hvor det sannsynligvis vil bli noe snakk om reptiler. Vil ikke trenge å følge med på hva medlemmer skriver om mtp norsk lov sånn sett.

Hvordan er det med foraer og sikkerhet? Er det vanskelig å beskytte forumet mot hacking? Jeg er medlem på et forum nå som er blitt hacket tre ganger de siste to årene om jeg husker korrekt. Dette er et vBulletin-forum. Er dette vanlig, eller har dette forumet sannsynligvis en helt elendig "beskyttelse"?

All hjelp kommer godt med, både linker og forklaringer! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Jeg tror ikke du skulle trenge så VELDIG mye plass dersom du bare skal ha forum, medier (som bilder, videoer, lyd, osv.) tar en del plass, men du kan muligens slå dette av i innstillingene til forumet :) Selv har jeg en nettside/blogg med noen innlegg (medium-store) hvor jeg også hadde forum (dette ble dog overtatt av spammere av forskjellige ulovlig greier, pass på dette!) som hadde noe med 30 sider med bilder/store innlegg, og litt andre greier som jeg jobber med. Dette ble totalt under 1 GB (muligens det ble litt over, husker ikke HELT) så begynn lavt, så kan du oppgradere etterpå.

Tror det skulle gå greit å kjøpe en lisens og hosting, så laster du opp forum filene, setter det opp mot MySQL-databasen (dette må du ha), så er det bare å legge inn dine kategorier og slikt :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har du sett på phpBB? Det er gratis og OpenSource. Nå er et middels stor forum en ganske løs definisjon, og størrelsen er veldig avhengig av om du tillater feks bilde opplasting og lignende. Det kan være lurt å ha slike features, det suger hardt å lese en litt eldre tråd og oppleve at bildene ikke funker fordi en ekstern host har slettet dem. Å tenke på plass er ikke noe man trenger å bekymre seg for med en gang, en hver god host vil raskt kunne utvide plassen for deg.

Om målgruppen er nordmenn bør du hoste siden i Norge, den gjennomsnittlige brukeren venter max 1.5sec før han eller hun lukker fanen og gjør noe annet. Derfor er det lurt å hoste siden i Norge så lastetiden blir minst mulig for brukeren. Host1har rimelige priser og du får %15 rabbat med koden "nFF"

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...