Gå til innhold

Brillefin nyhet for TV-spillere

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg gjetter at splitscreen er en funksjon i f.eks PS3 API'et som utviklere benytter. PS3 vet da at splitscreen skal tegnes på TV uten at "spillet" behøver å programmeres spesielt for dette.

Er da PS3 klar over dualscreen-funksjonen på tv'en vil den kunne benytte dette uten at spill utviklere trenger å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill som i dag støtter splitscreen viser per i dag to bilder på enten (gjerne oppskalert) 1920x540, eller 960x1080. Funksjonen som beskrives i artikkelen beskriver to bilder på 1920x1080. Det er en ganske vesentlig forskjell, og i bunn og grunn noe helt annet. Man kan sikkert enkelt nok patche enkelte spill slik at den andre spilleren kun ser sin halve skjerm, men å fylle skjermen for begge spillere vil kreve vesentlig mer maskinkraft, da dette involverer flere polygoner, teksturer, bilder per sekund, etc. Dette problemet ser man blant annet på 3DS, der enkelte spill (Dead or Alive) har vesentlig høyere framerate i 2D-modus enn i 3D; det er ikke "bare" å be maskinen rendre dobbelt opp sånn uten videre.

Jeg eter selvsagt hatten min hvis denne TVen lar meg og en kamerat spille Resistance: Fall of Man med hvert vårt 1080p-bilde på samme skjerm, men jeg tviler veldig sterkt på at dette blir tilfelle. Jeg synes konseptet er kjempespennende, men jeg ser rett og slett ikke for meg hvordan det kan fungere med allerede eksisterende titler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har ikke noe med om spillet støtter det eller ei siden det er TVn som gjør all jobben. Så lenge det er splitscreen i multiplayer funker det.

Dette skjønner jeg ikke. Splitscreen deler ett bilde i to halve. Dette handler om å vise to hele bilder samtidig. Spillet må da nødvendigvis støtte denne funksjonen for at det skal fungere? Hvis ikke, kan du forklare meg hvordan?

Det er rimelig simpelt.

Si du laster ned en 3d film og spiller av denne på din 3d TV.

Råbildet som kommer fra .mkv filmen feks er 2 like bilder ved siden av hverandre. Det du gjør med TVn er at du setter da den i 3d SideBySide modus. Og den gjør jobben med å sende ut annenhvertbilde. Noe alla dette.

Side-by-side-3d-to-frame-sequential.jpg

Så da skjønner du kanskje hvordan dette enkelt fungerer også på spill. For du setter bare på splitscreen som vanlig. Enten det er Mario kart eller andre ting. Setter Tvn i modus SBS eller Top\bunn 3d. Og voila. Du trenger dog 2like glass på hver øye så du kun ser din ting.

Eksempel på top\bunn:

cfb3d6001.jpg

Kan jo lese litt mer her http://www.best-3dtvs.com/what-is-side-by-side-3d/

Håper dette forklarer litt hvordan dette funker og det er uavhengig av faktiske spillet.

Edit:

Så nå ditt siste innlegg her. Og ja det er snakk om oppskalering etc. Så er ikke Full HD på ditt bilde men det dekker hele skjermen og det jo det som er hovedpoenget med dette. Så man slipper å se på en halv tv skjerm :)

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar

endelig en fornuftig bruk av 3d-teknologien.

Hva med å kjøre dobbelt TV-signal i TV'en, så kan gutta se fotballkampen samtidig som damene ser Hotel Cæsar?

Hadde vært ganske så genialt. Spesielt om man fant en løsning på lyden (uten å måtte ha hodetelefoner).

Mener å ha lest noe om bruk av høyfrekvent lyd slik at det danner en boble av hørbar lyd der to "strømmer" møtes.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trenger ikke spill som er spesielt laget for dette. Du velger bare om spillet bruker splitscreen som er side ved side, eller oppe og nede, så ordner tven resten. Philips, lg og sony har dette hittil. Kun passiv 3d de har laget dette for, mest ved tanke på pris på briller. Har testetdette en del ganger nå. Synes philips sine tver erbest på dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...