Gå til innhold

Photoshop CS5 og monitor ICC profil

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med bilder som redigeres i Photoshop CS5.

Etter at jeg har kalibrert skjermen med Spyder 3, er det visst klin umulig å få se bildet sånn det faktisk er på flere steder.

Er det for mye forlangt å få se de samme fargene på bildet på disse stedene?

1: På nettet.

2: I photoshop.

3: I windows bildefremviser

Jeg har fulgt flere forskjellige guider på nett for å liksom fikse dette, men det ender opp med å vises feil et eller flere av de listede stedene. Jeg har funnet ut av det som kalles Color Proofing, og såvidt jeg kan se så vil et bilde ende opp likt i PS og på nett når jeg har dette aktivert.

Er det noen som har erfaring med dette og har svaret på hva jeg må sette som defaults i alle de forskjellige stedene man kan endre på dette opplegget?

Takker hjertelig for svar!

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er nok et problem du ikke kan løse så lett.

#1; Du har kalibrert skjerm og kan glede deg over riktige farger og nøyaktig farge justering på bildene dine.

Men 99.99% av de som skal se bildene dine har alle forskjellige ukalibrerte farger.

#2; Forskjellige nettlesere gjør forskjellige farge gjengivelser.

Steder du laster opp bildene opererer også med forskjellig fargeprofiler.

#3; I Photoshop er det "Save for Web" som skal gi deg de mest riktige fargene. Min erfaring er at det er en sannhet med modifikasjoner (akkurat som print funksjonen i PS).

#4; Rediger bildene dine med den kalibrerte profilen.

Sett så monitoren til fabrikkinnstillingen. Sjekk hvordan bildene dine nå ser ut. Last bildene dine til nettstedet.

Hvordan ser bildene ut med kalibrert monitor vs. ukalibrert monitor?

Juster så en kopi av bildene dine så de ser bra ut på ukalibrert monitor. Sjekk bildene dine på flere forskjellige monitorer/PC'r og se forskjellen.

Gjør justeringer på bildene dine så de er best mulig "i gjennomsnitt" på alle monitorene.

Det er det beste resultatet du kan forvente deg av bilder du laster opp på Internett.

Lenke til kommentar

Hmm. Takk for svar, selv om det ikke var helt det svaret jeg hadde håpt på ^^

Det viktigste er at det ser korrekt ut på nettet med min kalibrerte skjerm, og det får jeg greit til.

Med color proofing på ser bildet helt likt ut på nett som i photoshop etter jeg har miksa og triksa litt med hvilke fargeprofiler som ligger i bildet og hva som er workspace og what not. Det som da er litt kjipt er at bildefremviseren i windows viser bildene som om noen hadde gått bananas med saturation. De blir fryktelig oversaturerte, og det er litt kjedelig.

Spørsmålet blir vel da om det er mulig å endre på dette i windows?

Lenke til kommentar

Kunne du tatt en printscreen av "Color Settings" dialogboksen i PS og lagt ut? Det er viktig at innstillngene der er korrekte. Det aller viktigste i denne sammenheng er at Working Space for RGB er et av standard fargerommene, sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB.

Under Color managemnt profiles bør du ha valgt "Preserve Embedded Profiles"

Når du lagrer bilder for bruk utenfor PS bør du lagre (konvertere hvis nødvendig) disse med sRGB profil. Det gir generelt best resultat, men som arthon skriver vil bildet varier fra skjerm til skjerm fordi bare et fåtall har kalibrerte skjermer.

Edit: Bruker du "Save for Web and Devices" er det en egen checkboks der for å konvertere til sRGB så du slipper å gjøre det på originalen din (hvis den er i et annet fargerom).

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Kunne du tatt en printscreen av "Color Settings" dialogboksen i PS og lagt ut? Det er viktig at innstillngene der er korrekte. Det aller viktigste i denne sammenheng er at Working Space for RGB er et av standard fargerommene, sRGB, Adobe RGB eller Prophoto RGB.

Får ikke tatt screenshot atm, men på working space er det sRGB iec61966 som er valgt, og jeg bruker convert to workspace RGB.

Lenke til kommentar

Får ikke tatt screenshot atm, men på working space er det sRGB iec61966 som er valgt, og jeg bruker convert to workspace RGB.

sRGB som working space bør fungere greit. Ikke helt sikker på eksakt hva du mener med "convert to workspace RGB", men antar du tenker på ved åpning av filer med annen profil. Hvis det er korrekt så burde det fungere greit det også selv om jeg foretrekker å aldri endre profil før det er nødvendig (ved eksport/lagring for bruk på web).

Uansett, så langt ingen opplagte feil i oppsettet jeg kan se. Kan du si noe om bildene du tar, JPG/RAW, hvis JPG er det sRGB elelr aRGB fargerom. Hvis du ikke vet kan kameratype muligens si noe om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos meg viser bildene som regel helt likt i PS og Windows 7 sin bildefremviser. Har du sjekket at den ICC profilen du fikk når du kalibrerte ligger i Windows color management?

Når jeg laster opp til web bruker jeg alltid Edit -> Convert to profile -> Destination space: sRGB, med mindre jeg vet at klienter har peiling og kan vise Adobe RGB etc. Aldri støtt på noen store problemer bortsett fra enkelte sider som stripper metadata og tilegner bildet feil profil. Du må uansett rekne med at enkelte ganger er det bare å gi opp i å få ting til å se helt likt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...