sector Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Jeg har opplevd at folk som har fått cd til gjennomsyn, med bilder jeg har tatt av dem, bruker disse til å bestille sine egne kopier, i stedet for å bestemme seg hvilke bilder de vil ha, og bestille disse gjennom meg. Det er meget irriterende mildt sagt. Kan noen fortelle meg hva eg kan gjøre med bildene eg tar i RAW, når eg bruker Lightroom og Photoshop CS4, slik at eg kan gjøre en versjon såpass dårlig at den ikke egner seg til å lage kopi av, samtidig som den er så bra at de kan velge hvilke bilder de ønsker å kjøpe? Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Annen ny tråd om samme emne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1386843 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Hei. Sett "vannerke" (watermark) på bildene du gir til gjennomsyn. Bruk gjerne firmalogo til dette. Om de skulle ønske å kopiere bildene selv så vil jo firmalogoen din følge med. En bonus med dette er jo gratis reklame Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Er det ikke like greit å vannmerke dem? Skrive en tekst som er halvveis gjennomsiktig, som går på tvers over bildet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Det greieste er og sette på et vannmerke " " på bildene så de blir ubrukelige, eller når du eksporterer bildene får du et vindu der du skriver forskjellige parametere for lagring der kan du redusere antall pixel. PS:jeg gadd ikke og lage et nytt bilde men du forstår sikkert hvor jeg vil hen "rød markering" Endret 25. oktober 2011 av Nautica Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til? Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige. Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Det greieste er og sette på et vannmerke " " I hvert fall "watermark" Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige. De sperrene er meget dårlige. Mulig de stopper de dummeste i klassen, men ikke mer. Men vannmerke er en god løsning. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 ..Og tegn bart og briller på alle sammen! 2 Lenke til kommentar
Occi Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til? Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige. Print screen Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 I hvert fall "watermark" Haha Tror nok de fleste forstod, tross skriveleifen ..Og tegn bart og briller på alle sammen! Tull. Da kommer han bare til å miste kunder. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Såvidt jeg vet er det mulig å lage en form for bilder (i et eller annet format) som ikke lar seg kopiere uten videre, hverken fra hjemmeside og inn på pc, fra cd og inn på pc, eller å sende inn til et firma for å lage papirkopi. Er det noen som har greie på hvilken programvare som skal til for å få dette til? Det er mulig å lage Pdf'er som er sperret for copy og print. Hvor effektiv sperringen er i praksis vet jeg ikke, men det vil nok stoppe folk som ikke er spesielt datakyndige. Print screen Print screen kan brukes, men det er overraskende få som er i stand til å ta printscreen og lage et bilde av det. De fleste skjermer har dessuten så lav oppløsning at bildet ikke er egnet for utskrift. Pdfen bør jo uansett ikke innholde høyoppløslige versjoner. Lenke til kommentar
VD Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Hei. Sett "vannerke" (watermark) på bildene du gir til gjennomsyn. Bruk gjerne firmalogo til dette. Om de skulle ønske å kopiere bildene selv så vil jo firmalogoen din følge med. En bonus med dette er jo gratis reklame Begynner å bli en gammel tråd men.. jeg har ikke så god greie på foto men data kan jeg da jeg er ingeniør innenfor feltet. Mitt tips er helt klart: Vannmerk bildene dine. Gjærne med en stor og flott logo eller tekst. Da er det jo plutselig du som vinner på at de kopierer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå