fersking Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 Noen som kan hjelpe meg litt med denne.... En bil kjører med konstant fart lik 108 km/h og passerer en fartskontroll uten å stoppe. Politibetjenten bruker 5sek på å starte motorsykkelen og kjører så med en konstant akselerasjon i 12s. Da er farten oppe i 144km/h. Han fortsetter med denne farten til han tar igjen bilen. A) hvor langt forsprang har sportsbilen når motorsykkelen starter: S= V x t = 108km/h x 5s= 540/3,6= 150m B) Hvor lenge kjører politibetjenten før han tar igjen bilen? Noen som kan vise meg kordan eg skal gå frem her, sliter med å se kor eg skal begnne, noen tips eller huske regler hadde og vert fint..... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 25. oktober 2011 Del Skrevet 25. oktober 2011 (endret) Driver fortiden å studerer dette selv, men er på omtrent samme nivå som deg, så ta alt fra meg med en klype salt. for det første kan du ikke bruke km/h i formlene dine, der skal det være m/s på b) kan du f.eks begynne med å finne hvor langt bilisten har kommet før politibetjenten har kommet opp i 144 km/h og hvor langt motorsyklisten har kommet. Da har bilisten et forsprang på x meter deretter kan du bruke likningen: vmotorsyklist * t = x + vbilist *t vmotorsyklist * t - vbilist *t = x (vmotorsyklist - vbilist )*t = x t= x/(vmotorsyklist - vbilist ) finnes sikkert mange andre, og kanskje lettere måter å gjøre det på. men dette er 1 Endret 25. oktober 2011 av SirAmp Lenke til kommentar
fersking Skrevet 25. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 25. oktober 2011 det gjorde eg, men fikk feil svar.. satt det opp slik: Strekning Mc 1/2(v0+v)t= 1/2(0+144kmh)x 12sek= 240m Strekning bil 108kmh x 12 sek = 360m + 150m som han kjørte på 5 sek før mc startet = 510m 510m - 240m = 270m foran 270m/(144kmh-108kmh) = 27sek, det stemmer ikke med fasit. kmh kan brukes så lenge man husker å dele på 3.6 Lenke til kommentar
fersking Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 ahhh, måtte bare ligge til akselerasjons tiden på 12sek... Lenke til kommentar
fersking Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 c) hvor langt har han kjørt då? S= V x T eller?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå